Förlänga antenn på en 433,92 MHz sändare
Förlänga antenn på en 433,92 MHz sändare
Hej.
Har en sändare där räckvidden är något begränsad, det "fattas" ett par meter. Hur kan man på enklaste sätt förlänga den genom någon modifikation på sändaren?
Har en sändare där räckvidden är något begränsad, det "fattas" ett par meter. Hur kan man på enklaste sätt förlänga den genom någon modifikation på sändaren?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Förlänga antenn på en 433.92MHz sändare.
Nu är inte jag så insatt i detta men en riktantenn borde fungera för att förlänga räckvidden en bit 

Re: Förlänga antenn på en 433,92 MHz sändare
Det är inte mycket som behövs, men har du något förslag på vart man skall fästa den i kretskortet?
- ochkl0620
- Kontakt:
Antennen ser ju ut att vara den yttre ringen på den rundade delen,
där skulle du nog kunna koppla på en antenn o sedan hitta ett jordplan på kortet.
där skulle du nog kunna koppla på en antenn o sedan hitta ett jordplan på kortet.
det kan bli knepigt, jag antar att du fortfarande vill ha den handhållen?
kolla upp data på icn? vilken spänningn den klarar?
de enklaste kan vara att öka drivspänningen.
t.e.x. med ett 3v batteri.
det borde höja sändar effekten till det dubbla, om det inte ställer till andra problem.
men risken med dylika experiment är att sändaren pajjar.
ett annat kan vara att byta antennen till en kvarts eller halvvågs antenn på ett jordplan
men det kan bli svårt att få handhållet. då sprötet blir 2-4dm långt.
edit: står det 12v på batteriet? ÄR det 12V eller en typbeteckning?...
kollade, det är 12 v då faller mitt batteribytesförslag....
kolla upp data på icn? vilken spänningn den klarar?
de enklaste kan vara att öka drivspänningen.
t.e.x. med ett 3v batteri.
det borde höja sändar effekten till det dubbla, om det inte ställer till andra problem.
men risken med dylika experiment är att sändaren pajjar.
ett annat kan vara att byta antennen till en kvarts eller halvvågs antenn på ett jordplan
men det kan bli svårt att få handhållet. då sprötet blir 2-4dm långt.
edit: står det 12v på batteriet? ÄR det 12V eller en typbeteckning?...
kollade, det är 12 v då faller mitt batteribytesförslag....

Du menar den ringen allra längst ut, alltså till vänster om siffrorna 1008?ochkl0620 skrev:Antennen ser ju ut att vara den yttre ringen på den rundade delen,
Jag har även funderat på vad vridpotentiometer (c13) påverkar, har inte riktigt klurat ut detta.. Men i så fall så ser den ut att vara kopplat till antennen. Kan det stämma?
Det är inget krav på att den måste vara handburen.
ska man trycka på knappen i den runda delen när man annvänder den?
om så, hur blir räckvidden om man håller den där nere och petar på knappen med en träpinne?
handen kan dämpa signalen en hel del
om så, hur blir räckvidden om man håller den där nere och petar på knappen med en träpinne?
handen kan dämpa signalen en hel del
Det är så jag har gjort men då fattas det ändå en till ett par meter..
Det som jag kan tänka mig är det smidigaste just nu (om det ens går) är att löda en kabelsnutt som förlängd antenn, men som sagt jag vet inte riktigt vart jag ska fästa den.
Det som jag kan tänka mig är det smidigaste just nu (om det ens går) är att löda en kabelsnutt som förlängd antenn, men som sagt jag vet inte riktigt vart jag ska fästa den.
det går inte smidigt
om jag ser det rätt är loopantennen direkt på saw filtret, och dom har toligtvis provat ut det hyggligt bra
man man skulle kunna kapa bortantennen på kretskortet, prova sig fram med ex en espektrumanalysator och se vad som händer
om du inte kan mästa så är det troligaste att du försämrar det istället för att förbättra
om jag ser det rätt är loopantennen direkt på saw filtret, och dom har toligtvis provat ut det hyggligt bra
man man skulle kunna kapa bortantennen på kretskortet, prova sig fram med ex en espektrumanalysator och se vad som händer
om du inte kan mästa så är det troligaste att du försämrar det istället för att förbättra
- anders_bzn
- Kontakt:
Är en bättre antenn på mottagarsidan en möjlighet?
Mottagarsidan är också en möjlighet, dock sitter det en kabelsnutt där som är ca 17cm. Om det går att göra något bättre kanske?
C13 är en trimkondensator, själva antennen ser ut att vara en spole (kopparbana)
som går från C13 till jord. Det finns ingen koppar (jordplan) just där "antennen" sitter
så den kommer att stråla ut RF.
Antagligen är spolen, C13 + någon mer SMD-kondensator (C12 ?) en resonanskrets
för just 433MHz.
Om mottagarantennen är 17cm lång så blir det en kvartsvåg på 433MHz (~70cm)
En fritt monterad antenn fungerar alltid bättre, inbyggda antenner är "nja" -
det finns bättre.
433MHz-bandet delas av radioamatörer, de har rätt att sända med max 1kW ut i antennen
om jag kommer ihåg rätt. Ev användare av såna här "prylar" får acceptera störningar.
som går från C13 till jord. Det finns ingen koppar (jordplan) just där "antennen" sitter
så den kommer att stråla ut RF.
Antagligen är spolen, C13 + någon mer SMD-kondensator (C12 ?) en resonanskrets
för just 433MHz.
Om mottagarantennen är 17cm lång så blir det en kvartsvåg på 433MHz (~70cm)
En fritt monterad antenn fungerar alltid bättre, inbyggda antenner är "nja" -
det finns bättre.

433MHz-bandet delas av radioamatörer, de har rätt att sända med max 1kW ut i antennen
om jag kommer ihåg rätt. Ev användare av såna här "prylar" får acceptera störningar.