Projekt Flightcasebygge
Projekt Flightcasebygge
Jag fick några frågor tidigare när jag berättade att jag köpt massa case-material i "senaste köpet" tråden så här kommer några bilder på mina senaste byggen. Dock inte så mycket elektronikbygge men väl för att skydda elektronik... 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt Flightcasebygge
De där såg riktigt trevliga ut. Men, det ser ruggigt dyrt ut också. Vad kostade den nya verktygsväskan (inte "case"!
) att bygga ihop?

Jag vet inte om jag vill räkna på det där... *hehe*
Men ok, en skiva (2400x1200) laminerad och klar betalar jag ungefär 600:- inkl moms för...
Till verktygsvästan gick det åt 1/3 skiva ungefär... = 200:-
Sedan köpte jag nu senast en hel del med beslag och profiler, så det räcker till 4 case ungefär.
Tror det var 2400:- på den fakturan. Så en mycket grov gissning är 600:- för "metallskrotet" (och skumplasten) Hjulen och handtaget var iofs rätt dyra så lite mer kanske...
Så materialet ligger väl på ca 800-1200:-
Sedan är det ju som vanligt att man gör åt massor med arbetstid... Men jag ser det som ren underhållning att gå och pyssla nere i verkstaden... Så den räknar vi inte med...
Men att låta nån av casebyggarna smälla ihop en liknande väska kostar nog två eller tre gånger min materialkostnad, så jag är inte direkt högavlönad när jag bygger men jag har kul iaf... =)
//B1N4RY
Men ok, en skiva (2400x1200) laminerad och klar betalar jag ungefär 600:- inkl moms för...
Till verktygsvästan gick det åt 1/3 skiva ungefär... = 200:-
Sedan köpte jag nu senast en hel del med beslag och profiler, så det räcker till 4 case ungefär.
Tror det var 2400:- på den fakturan. Så en mycket grov gissning är 600:- för "metallskrotet" (och skumplasten) Hjulen och handtaget var iofs rätt dyra så lite mer kanske...
Så materialet ligger väl på ca 800-1200:-
Sedan är det ju som vanligt att man gör åt massor med arbetstid... Men jag ser det som ren underhållning att gå och pyssla nere i verkstaden... Så den räknar vi inte med...

Men att låta nån av casebyggarna smälla ihop en liknande väska kostar nog två eller tre gånger min materialkostnad, så jag är inte direkt högavlönad när jag bygger men jag har kul iaf... =)
//B1N4RY
- Mizzarrogh
Det är ju ändå halva priset mot köpta boxar av motsvarande kvalitet. 

Snygga Boxar!
Var har du köpt beslagen? Är mest nyfiken på "dra-maten".
Var har du köpt beslagen? Är mest nyfiken på "dra-maten".
Alla beslag kommer från AdamHall.com
Hade lite tid över idag så jag sågade till bitar och spikade/limmade ihop en till.
Får se om jag har tid att såga och montera profiler senare i veckan...
Nu blev det en gul "väsk modell" utan hjul och dra-maten...
Tror jag skall beställa en röd skiva också och ta hem lite mer beslag så jag kan göra en dra-maten med plats för två lagom stora brandsläkare. Kan vara bra att ha med på vissa jobb...
//B1N4RY
Hade lite tid över idag så jag sågade till bitar och spikade/limmade ihop en till.
Får se om jag har tid att såga och montera profiler senare i veckan...
Nu blev det en gul "väsk modell" utan hjul och dra-maten...
Tror jag skall beställa en röd skiva också och ta hem lite mer beslag så jag kan göra en dra-maten med plats för två lagom stora brandsläkare. Kan vara bra att ha med på vissa jobb...
//B1N4RY
AdamHall säljer ju färdiglaminerade skivor oxå, men jag har inte köpt skivor därifrån någon gång ännu. Jag skulle gissa på att frakten blir lite väl jobbig om man bara köper 2-3 skivor. Eller att skivorna tar stryk i transporten.
Jag har köpt på lite olika ställen, dels från lokala snickeriet färdiglaminerade respektive olaminerade (och sedan laminerat bitarna hemma, och smidigaste: från ett företag som bygger casar... (JOA cases i Tollered)
När jag laminerade hemma var det Formica laminat vilka var lite för tjocka för 6.5mm plywood så jag fick fräsa kanterna lite för att få på "lid-location" listen. Snickeriet och casefirman har tunnare laminat och pressar det hårdare så då klarar man 7mm tjocklek...
Dock är jag inne på att köpa 10-talet skivor från AdamHall framåt sommaren...
Ett samköp kanske kunde vara något... Iaf för de som finns i västsverige... =)
//B1N4RY
Jag har köpt på lite olika ställen, dels från lokala snickeriet färdiglaminerade respektive olaminerade (och sedan laminerat bitarna hemma, och smidigaste: från ett företag som bygger casar... (JOA cases i Tollered)
När jag laminerade hemma var det Formica laminat vilka var lite för tjocka för 6.5mm plywood så jag fick fräsa kanterna lite för att få på "lid-location" listen. Snickeriet och casefirman har tunnare laminat och pressar det hårdare så då klarar man 7mm tjocklek...
Dock är jag inne på att köpa 10-talet skivor från AdamHall framåt sommaren...
Ett samköp kanske kunde vara något... Iaf för de som finns i västsverige... =)
//B1N4RY