Elektronisk bilservo
Re: Elektronisk bilservo
Om ratten inte kan vridas av däcken så borde väl resultatet bli att man helt tappar "kontaktkänslan" med vägen? Det låter inte speciellt trevligt. Jag gillar inte fly-by-wire-gas heller, jag vill "känna" spjället.
Re: Elektronisk bilservo
Visst är det så, men det är en vanesak, efter ett par mil vill man inte ha det på annat sätt.
Re: Elektronisk bilservo
Angående lexus styrservo så borde det vara samma uppbyggnad som tex toyota prius
Plöj igenom följande tråd.
http://priuschat.com/forums/gen-ii-priu ... cking.html
Plöj igenom följande tråd.
http://priuschat.com/forums/gen-ii-priu ... cking.html
Re: Elektronisk bilservo
Hittade inte så mycket där. Men väldigt intressant projekt den där snubben hade.
Re: Elektronisk bilservo
Kan nämna att jag kört en Citroen CX 8mil utan hydraultryck, dvs inga normala bromsar, ingen fjädring samt med en styrning i "nödläge".
Det blir en ganska ormig körstil då styr-backupen består av att styrstången visserligen har en mekanisk koppling till styrsnäckan, men den är byggd med ett glapp som gör att den normalt inte är i mekanisk förbindning så länge servot hänger med.
Fjädring är också bra att ha märkte jag, trots en nedsjunken körställning och "låg" fart slog jag huvudet i taket ett antal gånger.
Det blir en ganska ormig körstil då styr-backupen består av att styrstången visserligen har en mekanisk koppling till styrsnäckan, men den är byggd med ett glapp som gör att den normalt inte är i mekanisk förbindning så länge servot hänger med.
Fjädring är också bra att ha märkte jag, trots en nedsjunken körställning och "låg" fart slog jag huvudet i taket ett antal gånger.
Re: Elektronisk bilservo
Nu har jag fått reda på vad det med stor sannolikhet är. Nedre axelknut säger de, den har låst sig. Jag misstänker att det är alltså där axlarna från framhjulen för styrningen och ratten går ihop? Det är bakhjulsdrift på bilen.
Re: Elektronisk bilservo
Jag tror att det betyder den nedre knuten på rattaxeln strax ovanför styrväxeln.
Det är nog ingen dyr grej att fixa.
Det är nog ingen dyr grej att fixa.
Re: Elektronisk bilservo
Ahh, rattaxelknut sa mycket mer och visade mer på google 
Det där verkar vara ett stort problem på volvo enligt sökning.
Såhär ser den ut på min bil.

Hittade även detta:
http://www.peli59.net/xantiafaq/rattaxelknut.html
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2067.html
Andy, du är så snäll som tröstar mig sådär
Och sant är det, att det inte verkar vara dyrt.

Det där verkar vara ett stort problem på volvo enligt sökning.
Såhär ser den ut på min bil.

Hittade även detta:
http://www.peli59.net/xantiafaq/rattaxelknut.html
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2067.html
Andy, du är så snäll som tröstar mig sådär

Re: Elektronisk bilservo
OT!
Jag kan tyvärr meddela att en Cittra ibland behöver nyttja bogseröglan.
Jag brukar numer säga att "jag aldrig haft en Citroên, en gång hade jag en två gånger."
En Zx kombi Diesel -98 ~16700 mil en ägare, fullservad (visserligen utan gashydral fjädring
och de normala skumma Cittra instrument/reglagen
).
Efter 70 mil (en vecka) straxt efter Norsholmsbron Norrut (i den svaga nedförsbacken) blev det julgran av instrumenten och vitt bakom bilen och svart under (lät som man skulle kört över en hård jordklump).
En vevstake tittade ut lite här och där.
Säljaren hade aldrig hört talas om någon Citroen diesel som gått sönder så där, eller kanske en Berlingo som gått 48k mil. Men de skulle leta upp en ersättningsmotor.
Efter mycket lovande, och nästa vecka så är den klar, sjukdommar, och andra undanflykter så fick jag 3 månader senare tillbaka bilen (de hade hittat en "ny" motor sa de).
5 mil senare. Julgran, vitt bakom bilen och svart under. En vevstake tittade ut lite här och där.
Köpet hävdes, jag var bra nära att polisanmäla dem. Det kan inte vara en annan motor, utan snarare mycket plasting padding eller dålig svetsning.
Så, jo ibland måste även Franska bilar dras hem.
När mina polare säger Citroên så brukar jag säga "Svär inte".
TomasLÅ andra sidan behöver en citroen aldrig bogseras
Jag kan tyvärr meddela att en Cittra ibland behöver nyttja bogseröglan.
Jag brukar numer säga att "jag aldrig haft en Citroên, en gång hade jag en två gånger."
En Zx kombi Diesel -98 ~16700 mil en ägare, fullservad (visserligen utan gashydral fjädring


Efter 70 mil (en vecka) straxt efter Norsholmsbron Norrut (i den svaga nedförsbacken) blev det julgran av instrumenten och vitt bakom bilen och svart under (lät som man skulle kört över en hård jordklump).
En vevstake tittade ut lite här och där.
Säljaren hade aldrig hört talas om någon Citroen diesel som gått sönder så där, eller kanske en Berlingo som gått 48k mil. Men de skulle leta upp en ersättningsmotor.
Efter mycket lovande, och nästa vecka så är den klar, sjukdommar, och andra undanflykter så fick jag 3 månader senare tillbaka bilen (de hade hittat en "ny" motor sa de).
5 mil senare. Julgran, vitt bakom bilen och svart under. En vevstake tittade ut lite här och där.
Köpet hävdes, jag var bra nära att polisanmäla dem. Det kan inte vara en annan motor, utan snarare mycket plasting padding eller dålig svetsning.
Så, jo ibland måste även Franska bilar dras hem.
När mina polare säger Citroên så brukar jag säga "Svär inte".

Re: Elektronisk bilservo
För övrigt så måste jag fråga om någon vet vad rattaxelknut heter på engelska? Sorry för denna dubbelpost.
Re: Elektronisk bilservo
Man ska passa sig jävligt noga med att göra en morden bil strömlös ett kortare tag :-/Adis skrev:För ett tag sedan så bytte jag bilbatteriet. Efter att jag gjorde det så märke jag att ratten blev hårdare än tidigare. Den snurrar ex inte tillbaka själv om man går ut från en rondell. Var in igår hos Lexus och fick bokad tid för undersökning. Det gnager mig att jag inte vet vad det är. Killen sa att det är elektriskt styrd servo och inte med en hydraulpump.
Farsan berättade även att en kille på hans jobb hade samma problem när han bytte batteriet i en nyare citroen. De behövde göra en om initiering av styrenheten. Som jag förstått det så anpassas hårdheten i styrningen efter hastigheten som man kör i.
Någon som vet vad det skulle kunna vara? Kan inte sluta tänka på det