Jodå, det gör, eller snarare gjorde.Icecap skrev:Efter vad jag vet finns det ingen bilar "drive-by-wire" till normal försäljning, det finns däremot ett antal modeller med elektrisk servoassistans med variabel effekt.
Citroen SM, CX och XM-V6 serie 1 var försedda med riktiga hydraulservon, både för broms och styrning, dvs "drive-by-wire"
När det gäller bromsen, så påverkar pedalen en proportionell ventil, vilken öppnar för systemtrycket (140 Bar) till bromsoken, bakhjulens bromsar var dessutom lastassisterade, och fick sitt oljetryck från bakhjulsfjädringen (desto högre last, desto högre bromstryck).
Styrningen (DIRAVI) fungerade på ungefär samma sätt, ratten påverkade också den en proportionell ventil, vilket i sin tur släppte olja till en dubbelverkande kolv.
Som backup fanns en traditionell styrväxel, vilket i princip kopplades ur, när oljetrycket blev tillräckligt högt. (mycket förenklat).
Detta system innebär att hjulen i alla lägen alltid följer rattens position, aldrig någonsin tvärtom. Det går alltså inte vrida på hjulen manuellt (till besiktningens stora förtret). Det innebär också att styrningen är självcentrerande.
Servoverkan påverkas också av en centrifugalregulator kopplad till drivaxlarna (växellådans hastighetsmätaruttag), vilket gör att man i princip får en hastighetsanpassad styrning.
Teknikerna på Citroen, när de konstruerade den för SM, ville ha en "flygplansratt" och 45 grader rattutslag (marknadsavdelningen tyckete det av någon anledning var dumt), så det blev 1,5 Varv eller nått sånt istället.
Underbart i moddigt väglag, eftersom bilen aldrig "spårar", ej heller kan ratten "slitas ur handen" om man kör på något.