Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Visserligen känns Biltema'n lite billig, men den blir varm snabbt och man kan inte klaga på byggkvaliten för 7€ (70kr). 

Satt in tachometern/räknaren jag köpte av DAP i en låda från skrothögen, dessutom satt två brytare för att sätta i programmeringsläge samt bryta spänningen till givarkortet. Brytarna kommer från ett loppisköp, adaptern från skrotlådan. Känns skönt att jag faktiskt använder lite av all skit jag samlar på mig. Trycket på lådan tvättades bort med aceton, skulle bara tvätta bort ett handskrivet "trasig!" men märkte att även lådans märkning gick att tvätta bort
Skall väl snyggas till lite så småningom, men nu är det åtminstone kopplat och kapslat.

Skall väl snyggas till lite så småningom, men nu är det åtminstone kopplat och kapslat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- EF Sponsor
Blinkande fiskedrag/pilk, röd och grön LED som blinkar med 2 Hz. Genomsnittlig strömförbrukning på 320uA.
Montera batteri + montering i låda återstår.
Inspiration från http://fiskejournalen.picsearch.tv/?cat ... CAg&page=1
Spännande att se om det fungerar

Jag har testat å simulera ihop en Klass D förstärkare. Ska se om jag kan få den och snurra i verkligheten också (använder idéella Op-Ampar i simuleringarna). 
Lite fascinerad att den ens fungerade i teorin. Tog en evighet att bara få triangelvågsgeneratorn att snurra.
Edit: För de som undrar så ska en FET-drivare sitta mellan sista OpAmpen och FETarna, den symboliseras just nu av ett motstånd dock.
Ut signalen i mitten, signalen från FETarna överst och signalerna till komparatorn längst ner.

Lite fascinerad att den ens fungerade i teorin. Tog en evighet att bara få triangelvågsgeneratorn att snurra.

Edit: För de som undrar så ska en FET-drivare sitta mellan sista OpAmpen och FETarna, den symboliseras just nu av ett motstånd dock.
Ut signalen i mitten, signalen från FETarna överst och signalerna till komparatorn längst ner.
Svängde ihop en liten ljuslist nu ikväll,
blev riktigt nöjd faktiskt.
Limmade 6 varmvita lysdioder (senare kapade jag toppen på dem för att få bättre spridning av ljuset) på knappt 60cm aluvinkel: Vinkeln klistrade jag upp med dubbelhäftande tejp: (sladdarna har jag gömt i hyllkonsollerna nu) Likriktning och strömbegränsning: Också resultatet såklart: Ska göra fler och sätta under resten av hyllan nån dag.
blev riktigt nöjd faktiskt.
Limmade 6 varmvita lysdioder (senare kapade jag toppen på dem för att få bättre spridning av ljuset) på knappt 60cm aluvinkel: Vinkeln klistrade jag upp med dubbelhäftande tejp: (sladdarna har jag gömt i hyllkonsollerna nu) Likriktning och strömbegränsning: Också resultatet såklart: Ska göra fler och sätta under resten av hyllan nån dag.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Piffigt!!!!
Jag vill ha en sådan där hängande rund lysrörsarmatur över min arbetsbänk, men kan ju kanske göra en helenkel lösning med en rad lysdioder istället.
Jag vill ha en sådan där hängande rund lysrörsarmatur över min arbetsbänk, men kan ju kanske göra en helenkel lösning med en rad lysdioder istället.

Påbörjad tempkontroller till chassifläktarna i datorn. Ska till en NTC och en FET för att driva fläktarna. Tanken är att fläktarna mer eller mindre ska stå still när det är rumstemp i chassiet och vartefter det blir varmare så varvar de upp

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Min ena US/EU-adapter fick flickans pojkvän låna så han kunde sitta och surfa på sin läpptåpp på Kastrup när han väntade på flyget hem, den andra är uppäten av dammråttorna här hemma, alltså ....
DON'T TRY THIS AT HOME!!!!!!!
Två banansnören, två krokodilklämmor och lite eltejp och min batteriladdare till Canon-cellerna ....

DON'T TRY THIS AT HOME!!!!!!!
Två banansnören, två krokodilklämmor och lite eltejp och min batteriladdare till Canon-cellerna ....
- Mizzarrogh
Detta måste du lägga upp som projekttråd, vill gärna ta del av schema och kodthepirateboy skrev:Blinkande fiskedrag/pilk, röd och grön LED som blinkar med 2 Hz. Genomsnittlig strömförbrukning på 320uA.

Hahaha, helt underbar!
soundbrigade, det råkare inte vara så att du planerar ett "olycksfall" för någon?

soundbrigade, det råkare inte vara så att du planerar ett "olycksfall" för någon?

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har ett skapligt stort säkkerhetstänkande, och lät detta var ett undantag. Kopplingen var hela tiden under min uppsikt och placerad så att ingen kunde komma åt den.
Normalt hade det varit 17 lager eltejp och lödda anslutningar men jag får väl tillbaka mina adaptrar vad det lider. BÅDA batterier till min kamera var urladdade.
Normalt hade det varit 17 lager eltejp och lödda anslutningar men jag får väl tillbaka mina adaptrar vad det lider. BÅDA batterier till min kamera var urladdade.

- Klas-Kenny
Soundbrigade: Tur för dig att du är en gammal räv här på forumet, jag hade inte velat se kommentarerna till någon med två inlägg på forumet som postade en sån där uppkoppling 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Notera eltjepen som dels i viss (liten) mån isolerar 230-volten men, mer viktigt, håller saker och ting på plats.
Som jag skrev - DON'T TRY THIS AT HOME!
Man kan ta genvägar, men bara om man kalkylerar riskerna, inte utsätter någon eller något för fara och ser till att skydda sig själv. Och ALDRIG ALDRIG ALDRIGanvända dåliga, för det här är dåliga lösningar, permanent!
Ni som tycker somliga av oss är tjatiga när vi på det bestämdaste avråder folk att fixa sig en "bra jord" i ett värmeelement, betänk att vi kan hela eller delar av skriften "Hur man inte har ihjäl sig själv och andra av elstötar".
Som jag skrev - DON'T TRY THIS AT HOME!
Man kan ta genvägar, men bara om man kalkylerar riskerna, inte utsätter någon eller något för fara och ser till att skydda sig själv. Och ALDRIG ALDRIG ALDRIGanvända dåliga, för det här är dåliga lösningar, permanent!
Ni som tycker somliga av oss är tjatiga när vi på det bestämdaste avråder folk att fixa sig en "bra jord" i ett värmeelement, betänk att vi kan hela eller delar av skriften "Hur man inte har ihjäl sig själv och andra av elstötar".