Solidworks - BOM

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Magnusan

Solidworks - BOM

Inlägg av Magnusan »

Hej

Har en fråga ang Bill of Material i Solidworks.
När jag skapar en sammanställningritning på en assembly och lägger in BOM så får jag fram positionsnummer på delarna, hur många osv. Sedan när jag gör en detaljritning på varje detalj så vill jag också lägga in en BOM så jag får fram antalet av detaljen jag ska göra och jag skulle även få fram positionsnummer som den har på sammanställningsritningen.

Idag så får jag fylla i det manuellt då fälten innehåller bara 1:or, BOM:en hänvisar ju till parten och den innehåller ju bara en detalj..
Skulle vilja att den kunde hämta det automatiskt från sammanställningsritningen!

Hoppas ni förstår min förklaring och har någon lösning på det! :)
Användarvisningsbild
zeus

Re: Solidworks - BOM

Inlägg av zeus »

Vet inte om jag fattar riktigt.
Men går det inte att göra ritningen från assemblyn, men köra hide eller compress på det du inte vill ha med?

Vet att det går att göra ritningar så, men osäker på BOM...
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Tror jag förstår vad du menar, men förstår inte riktigt vitsen. Är det inte bara att du har din detaljritning samt din sammanställningsritning med BOM där du ser antalet på detaljen.

Ser en möjlighet till problem om du skulle ha flera olika sammanställningar där samma detalj ingår. Ska man ha flera olika BOM'ar då?
Magnusan

Inlägg av Magnusan »

@zeus

Funkar att göra som du säger men isåfall skulle jag lika gärna kunna fylla i dem manuellt :)

@Kent

Klart jag kan ha både sammanställningsritningen och detaljritningen men jag skulle helst bara behöva ha med mig en ritning ut till verkstaden och kunna läsa allt nödvändigt ifrån den.

Det har du rätt i, har inte tänkt på det :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har använt SW ett antal år, men ej kommit i kontakt med BOM.
Kan någon förklara vad det är?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bill Of Material

Material förteckning
Skriv svar