LM317HVH (spänningsregulator - hur trimma)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
kimme68
Kontakt:

LM317HVH (spänningsregulator - hur trimma)

Inlägg av kimme68 »

Undrar om det är någon som har kunskaper på hur man kan trimma denna spänningsstabb?
Hade tänkt mig att ge den ca +42vdc och få ut +38vdc och strömmen ca 5A men som den är blir det ju ett tomtebloss.
Användarvisningsbild
kankki

Re: LM317HVH

Inlägg av kankki »

Fyra i parallel kanske? :humm:
Borre

Inlägg av Borre »

Googla på "lm317 pass transistor" så hittar du nog några förslag.
YngLi

Re: LM317HVH (spänningsregulator - hur trimma)

Inlägg av YngLi »

Om du vill använda en linjär regulator så kan du "boosta" den, det finns olika exempel på hur man kan göra det i databladen.
Tex http://www.national.com/ds/LM/LM117HV.pdf

Jag gjorde en strömgeneratorvariant med en LM317 som jag skickade till en amerikansktidning, jag kunde inte hitta denna enkla strömgeneratorvariant i något datablad, därför skickade jag in den till tidningen.
Du kan använda samma enklaprincip för att "förstärka" regulatorn om du använder den som en spänningsregulator också (skulle jag tro, jag är ingen expert). Använd regulatorn som vanligt, som en spänningsregulator men komplettera den med en lämplig extra transistor inkopplad som i schemat. Jag använde ett värde på R1 i schemat (100 Ohm) så att strömmen genom regulatorn skulle bli ca 6mA innan den extra transistorn börjar leda (UEB ca 0,6V).Olika regulatorer behöver säkert olika minsta ström "igenom sig" för att fungera bra.
Det behöver visst finnas en viss minsta spänning över kopplingen också.

http://www.edn.com/article/511305-Trans ... urrent.php
svanted

Inlägg av svanted »

man kan buffra ic´n mha en stor PNP transistor och ett motstånd..
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

6ma verkar vara i minsta laget.Kan kanske fungera för det mesta,men databladet har 10mA som min load current om man har lite otur och får en krets som ligger på "kanten".

Databladet rekommenderar också 20-30mA genom kretsen.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Jo, det skiljer säkert från typ till typ, jag använde 6mA till LM317LZ (TO92), man får titta i databladet på minsta lastström, och även se till att spänningsjusterings resistorerna drar minst denna ström till "jord" om det gäller spänningsreglering (om inte lasten gör det).
Jag provade att kyla och värma den extra transistorn för att se vad som skulle hända, det var ganska intressant att kunna se (mäta och se) hur mycket UEB ändrades på grund av temperaturändringen, kan säkert vara bra att lägga på några extra mA som reserv om UBE minskar mycket på grund av värmeutveckling i den extra transistorn, det går ju att mäta upp.
Användarvisningsbild
kimme68
Kontakt:

Inlägg av kimme68 »

kankki skrev:Fyra i parallel kanske? :humm:
testade detta för 10år sedan gick åt helv....
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det framgår av databladet hur man kopplar dem paralellt så att det fungerar: http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdfMed +42V in väljer du "HV" varianten.
Skriv svar