Transport av Svarv från Svedala till Gävle billigast?
Transport av Svarv från Svedala till Gävle billigast?
Jag funderar på att köpa en svarv från Svedala och bussgods vill ha ca: 1500:- för en "SJ-Pall" (120x80x100cm, vikt 120kg). Är det någon av er som känner till något billigare eller bättre alternativ? Jag är inte helt 100% på att den går upp på en pall men hoppas på det... 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Transport av Svarv från Svedala till Gävle billigast?
No1
Kolla ATT orterna har PALL hantering, när min lilla fräs skickades med Bussgods fick jag åka till Södertälje som närmaste ort som hanterade pallgods.
Priset är väl inget att klaga på
Kolla ATT orterna har PALL hantering, när min lilla fräs skickades med Bussgods fick jag åka till Södertälje som närmaste ort som hanterade pallgods.
Priset är väl inget att klaga på
Hur är det med Schenker?
Bussgods tar normalt inte hand om vikter som inte är bärbart för en person i alla fall för några få år sedan var det så här. Är det en del över så tar annat fraktföretag över med en högre summa men nog fan kryddar väl Bussgods på lite extra.
Bussgods tar normalt inte hand om vikter som inte är bärbart för en person i alla fall för några få år sedan var det så här. Är det en del över så tar annat fraktföretag över med en högre summa men nog fan kryddar väl Bussgods på lite extra.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bussgods med min fräs på pall gick från S-tälje till Luleå från måndag em framme onsdag lunch! Så visst fungerar bussgods bara det finns PALL hantering på avsändnings terminal och mottagnings terminal. Schenker blir dyrare.
OK, jag fick hyra in en frontlastare för lyft på släpkärra och sen köra Sparreholm till Södertälje där de lastade av pallen.
OK, jag fick hyra in en frontlastare för lyft på släpkärra och sen köra Sparreholm till Södertälje där de lastade av pallen.
Det kan fungera fast de inte har pallhantering.
I Säter har vi inte pallhantering, men jag fick busschaufförens mobilnummer och kunde lossa en kompressor med min hjullastare vid kiosken.
I Säter har vi inte pallhantering, men jag fick busschaufförens mobilnummer och kunde lossa en kompressor med min hjullastare vid kiosken.

bara det finns PALL hantering på avsändnings terminal och mottagnings terminal
Ah jo det är ju klart.
Ah jo det är ju klart.
Det bekymmer som finns i detta fall är att närmaste bussgodsterminal är Malmö vilket ligger en bit från Svedala, så jag måste först övertyga avsändaren att frakta pallen den vägen (vilket kan vara nog så svårt). Här i Gävle blir det inga problem, dom kan ställa på pallen på släpvagn och jag tar lastaren när jag kommer hem
)
Posten vill ha 2100:- för "Pall-Ett" som jag tolkar är palltransport? Men det drar ju iväg om frakterna ska vara i denna klass
Jag kanska ska vänta på en som säljs närmare istället, då kan man ju åka dit med släpet direkt...

Posten vill ha 2100:- för "Pall-Ett" som jag tolkar är palltransport? Men det drar ju iväg om frakterna ska vara i denna klass

Jag fick min svarv på en pall från Småland för 600kr. Ska bara komma på vad det var för fraktbolag.
EDIT: Det var via OnRoad, kan dröja ett tag men funkade för mig.
EDIT: Det var via OnRoad, kan dröja ett tag men funkade för mig.
- DW
- Kontakt:
Mitt tipps är att ringa runt till de företag som fraktar i båda städerna. DHL finns ju överallt men att frakta min fräs 4000kg
från Örebro till Borås ~20 mil skulle gått på 5600:- + moms.
Jag fann av ren tillfällighet en som körde Örebro-Borås 3ggr/vecka och tog 1500:- + moms.
Nu fick jag ytterligare en pall med grejor som inte var avtalad, så det gick på 2000:- + moms. Totalt allså!
Tydligen kör de över hela Sverige. Han körde bl.a farligtgods från fjärrvärmen (aska?) Varför inte ringa företaget? Hanssons Åkeri i Örebro.
från Örebro till Borås ~20 mil skulle gått på 5600:- + moms.
Jag fann av ren tillfällighet en som körde Örebro-Borås 3ggr/vecka och tog 1500:- + moms.
Nu fick jag ytterligare en pall med grejor som inte var avtalad, så det gick på 2000:- + moms. Totalt allså!
Tydligen kör de över hela Sverige. Han körde bl.a farligtgods från fjärrvärmen (aska?) Varför inte ringa företaget? Hanssons Åkeri i Örebro.