Elktronik labb, lite frågor och tankar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danyaelx

Elktronik labb, lite frågor och tankar

Inlägg av Danyaelx »

Hej!

Jag är ny här på forumet och är en evigt nyfiken, pilligtrixig snubbe som inte räds DIY, har sysslat med datorer och nätverk sen jag var 12 (back in '94) och har ända sen barnsben varit faschinerad av elektronik DIY. Min farfar hade ett litet labb i källaren och ända sen jag var 4 år gammal har jag velat ha ett eget litet elktro-labb.

Jag är ny på att börja med riktiga elktro-DIY projekt, det hela som rullade igång tankarna på ett elktrolabb igen var när jag insåg att min Phottix radioutlösare till blixtar inte klarade mer än 1-3m (ska enl spec klara 25m) och började läsa på om antenndesign för att modda mottagarna och sändaren.

Nu när jag äntligen slipper boende i div kollektiv och studentkorridorer och har en egen studiolägenhet (jag är tekniskfotograf till proffession) tänker jag skaffa mig en liten el-pilleri hörna.

Så därför tänkte jag fråga er vad som anses vara standard och bra att ha.
Detta är en helt öppen och fri fråga inga svar är fel eller rätt jag är bara nyfiken på vad just du anser vara bra att ha liggandes.
Goda råd och sådant som bara kommer med erfarenhet är alltid trevligt!

För att sparka igång tråden så börjar jag med att fråga om Vellman's LAB-2 som Kjell Co säljer är vettig?

///Chris D.V.
Mindmapper

Re: Elktronik labb, lite frågor och tankar

Inlägg av Mindmapper »

Har ingen aning om Vellemann kitet är bra. Det beror nog mycket på hur du ska använda det. Velleman kan vara ett fynd då det ofta är billiga prylar, men min mening är att ofta får man kanske mer för pengarna om man lägger till lite slantar.

Ett enkanalsoscilloskåp gör inte många glada, väldigt irriterande sak när man lärt sig använda ett oscilloskåp.

I avdelningen "Mätinstrument / Verktyg" här på forumet finns en hel del trådar med tips om att välja grejor både för nybörjare och andra.
Även Wiki'n har en del intressant att lämna. Om du skriver mer om vad du redan har och vad du vill åstadkomma är det enklare att ge tips.

Välkommen till EF!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Dne där Vellemans labbgrej kanske är bra att ha.. eller helt onödig. Det beror helt på vad du ska göra. Själv skulle jag nog utgå från vad jag har för behov just nu och köpa de grejer som behövs separat. Personligen känner jag inte att det är en höjdare att ha flera funktioner i samma låda. Om man blir missnöjd med en av dem (eller att den pajar) och man vill uppgradera, så blir det ju lite klumpigt.

Om du ska jobba med antenner och RF så kanske inte ett 10 MHz oscilloskop är det första man vill ha. (Jag håller inte alls på med sånt, så jag har inga tips heller... men det finns väl såna där nivåmätare för RF-effekt?).

Sen det vanliga förstås: multimeter, lödkolv, nätaggregat: det är sällan man måste ha ett justerbart: Jag har klart mig bra med en 12V / 1A "väggvårta" och en 7805 så att jag får ut 12 volt och 5 volt. Fast strömbegränsning kan vara bra att ha förstås.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Labbagget är lite mjäkigt =P
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

Tja, lite allt möjligt är väll svaret på vad jag ska göra. Faktum är att jag inte vet vad jag kommer att göra i större detalj.

Med det menar jag att jag inte kan säga att jag kommer att exklusivt arbeta med antenner, PIC/arduino, HiFi, laga morsans gammla microvågs ugn. En del ideer jag har hittills är allt från att bygga en LP-spelare, modda phottixen alt. bygga en egen då den verkade enkel till att bygga custom blixtar för musei/forensik, ett hemlarm med zoner och olika användare... är saker som jag kan tänka mig att börja pilla med så där på rak arm.

Men framför allt så undrar jag över allt det där som en nybörjare inte tänker på, t.ex. så förstår jag att "skåp" är special instrument som kommer i alla möjliga former för olika användningsområden, att en multimeter är bra att ha (har en redan) och att ett labbagg är bra att ha. Men vad är det som en newbie kan missa att tänka på?

Tippset om RF-effekt nivåmätare var bra, det hade jag aldrig tänkt på. Ska genast nosa reda på en sånn...

För att ta en paralell till mitt yrkesområde, fotografi.
Alla som är newbies och vill börja med studiofoto nördar genast in sig i kameratyper, objektiv och blixtar men glömmer bort superclamps, vanliga klämmor, reflektorer, kitchenett/kaffekokare, toalett, el-förlängningskabel, vita och framför allt svarta papp ark för att hindra spill light.

Sånnt som man bara tänker på när man faktiskt har lite erfarenhet under bältet, då man vet att det kvittar om man har en bladare av senaste snitt när man hade utan en sekunds betänketid bjudit bort Brdo i utbyte mot bara en till svart bit papp på 2x1m för att bilden skulle bli perfekt.

Vellman prylen råkade jag se på Kjell när jag letade efter en annan pryl och tänkte att den kanske var vettig (EDIT: att börja med menar jag, man måste ju börja någonstans).
EDIT: Så vad ska jag tänka på om Labbagget i Vellmanen är mjäkig?

Cheerios!

///Chris
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du verkar ju inte komma över dessa tankar som en annan dagslända då tycker jag att du ska skaffa en lödstation med varierbar temperatur så att du kan löda både blyat och blyfritt. Lödtenn, tennsug och/eller kopparfläta för avlödning. Breadbord och en del standardkomponenter. Strunta i Velleman kitet. Börja med ett löst labaggregat helst 0-30V, 2A.

RF-effektmeter skulle jag lugna mig med tills du vet vad du ska ha den till, det finns massor med frekvensområden och effektnivåer. Ingen mening att rusa åstad och köpa för att sedan konstatera att den inte går att använda till det du vill. Hellere då en till multimeter att ha två (eller fem) skadar aldrig, en slit och släng och en bättre. Till multimetern kan du bygga RF-probar för att mäta RF. Detta duger ganska långt. Oscilloskåp köper du ett begagnat eller bygger ett själv, finns byggsatser. Mycket bättre än ett enkanals från Velleman.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och framförallt... Det finns en massa bra beg mätinstrument att köpa, tex på

Ebay
Blocket
www.millivolt.se
http://www.mjs-electronics.se/index.htm

En HP-bänkmultimeter från 80-talet kan du lätt hitta för runt 100€, likaså frekvensräknare.

Detta skulle jag säga att är grundutrustning
Bra lödkolv, typ Weller (håller i evighet)
Hyfsat labbagg, typ 2x 0..30V, ett par A
Multimeter
Oskilloskop (100 el 200Mhz)
Tongenerator
Frekvensräknare 100 el 200Mhz
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Anders lista är en mycket bra början!
Det finns två fina tektronixoscilloskop till salu just nu här på forumet förresten, har själv ett 465 som har räckt till allt jag behövt i 15 år nu!
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

efter att ha läste en hel del på forumet, på andra forum, i elktronik böcker och så vidare har jag kommit fram till den galna iden att helt enkelt bygga det jag behöver pryl efter pryl. Ville tänkta till lite innan jag fortsatte i den här tråden.

Det betyder inte att jag kommer att börja bygga de mest avancerade sakerna direkt (inte en chans att jag bygger ett oscilloskop t.ex).

man måste ju börja någonstans och jag har en kännsla av att jag kommer att lära mig en heldel på vägen. Och med detta vansinniga naiva sinneslag tänkte jag att man måste ju ha en strömkälla, så varför inte bygga ett lab agg?

Jag har redan en multimeter och en lödkolv (portabel gasdriven liten sak som klarar upp till 450grader i 20min) och resten kan inte vara så svårt eller?

Sen har jag en fråga om oscilloskop, jag ahr nu läst en del om dem och vet mer om dem nu än innan men vad jag inte förstår är detta: Om nu 100-200Mhz är lämplig för alla som vill leka med microkontrollers varför säljer Kjellco och många andra 10-20mhz skop, vad har man de till?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Om nu 100-200Mhz är lämplig för alla som vill leka med microkontrollers varför säljer Kjellco och många andra 10-20mhz skop, vad har man de till?
För att de är billiga och skall du labba med Audio behövs inget mera :)

Jag skulle säga att det finns absolut inget skäl att köpa ett dylikt skåp från Kjell. Köp ett begnagat Tek, Hp, Hitachi etc från Tradera/Blocket/Ebay i stället.
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

ah, det förklarar saken, jag kan tänka mig att många börjar sin elektronik hobby med HiFi.

tror inte jag kommer att skaffa ett skop nu med det samma, det kommer nog senare när jag vet att jag kommer att använda ett.

har kollat lite på Tektronix och LeCroy hemsidor, de har en del bra nybörjar litteratur som var intressant, men en sak skrämde mig rejält. Deras nya skop har ethernet koppling och kör Win98, XP, Win2k eller Vista. Rent instinktivt känns det fel att en tillverkare stoltserar med att deras mätinstrument har antivirus program från Nod32. känns lite som en högstadie lärare som stolt försäkrar förlädrarna att under all undervisning så har han kondom på sig. jag hade trott att QNX eller nått liknade kördes på skop.

efter som jag nu fått för mig att bygga ett labb agg, några goda råd?
bort sett från att inte elektrifiera mig själv :shock:
EDIT: (glömde säga) jag har nämligen lite el agg från gammla datorer liggande och det verkar poppis att konvertera dem
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Deras nya skop har ethernet koppling och kör Win98, XP, Win2k eller Vista.
Desto större orsak att köpa ett begnagat.

Bygga labagg? Googla först.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lite OT, men vad fotar man som "teknisk fotograf" ..?
Användarvisningsbild
Danyaelx

Inlägg av Danyaelx »

googling away! Tjohej!

OT Svar: som teknisk fotograf kan man antingen vara sjukhus/medicinskfotograf, rättsteknisk fotograf, produktfotograf, museeifotograf.
Mitt intresse område är museeitekniskt foto som har en tendens att blanda in rättstekniskt foto då man ibland använder samma tekniker. Bla kan man använda sig av IR/UV för att se saker som normalt inte syns, i bland blir man inkallad för att avgöra vad som är de bästa arkivförhållanden för foton (arkitekt ritningar t.ex är antingen caleotypi eller van dyke och de har helt olika kemi som kräver olika förutsättningar för arkivering och det är inte helt lätt att se skillnad på dem). Äldre glasplåtar och äldre film är lite roliga för de kan explodera och kräver särskillda arkiv förutsättningar.

Inom arkeologiska fynd kan man bli tvungen att använda sig av lite rättstekniska fotografiska metoder för att få fram detaljer på krukskärvor och medicinskt foto kommer in då man använder microskopi med stacked focus på en del objekt. astrofoto är också en form av tekniskt foto men det sysslar jag inte med (mest för att skåne har urusel seeing). Jag kan pladdra hur mycket som helst om det här....

Det är kul, spännande och om du frågar mig, mycket roligare än mode foto.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Hej!

Med risk för att kapa tråden tänkte jag presentera mig själv, för jag befinner mig i ungefär samma situation. Har inte pysslat med elektronik sedan tonåren, men på sistone har intresset vaknat igen och jag håller på att inrätta ett litet labb här hemma.

Är civilingenjör inom blandade ämnen, dock inte elektronik. Jobbar som programmerare. Tycker mig förstå ellära någorlunda men har inte så mycket praktisk erfarenhet. Vad jag tänkt göra är dels att laga trasiga prylar, dels göra egna kretsar inom mikrokontrollers, robotik, amatörradio, kryptering och hi-fi. Det här är vad jag tänkt göra på kort sikt:

- Byta knastriga pottar på en Vectrex och några gamla labbaggregat
- Bygga en klon av en trasig fjärrkontroll (den gick mera sönder ju mer jag försökte laga den)
- Bygga en CMoy hörlursförstärkare
- Bygga en dammsugarrobot av skrot (med min 16-åriga svåger som också vill lära sig elektronik)
- Bygga en experimentlåda med linjär +/- strömförsörjning

Och på längre sikt vill jag:

- Bygga en slumptalsgenerator (TRNG) med USB-anslutning
- Bygga en liten "walkie-talkie" med morsekod för 27 MHz
- Bygga egna mobiltelefoner
- Kunna fräsa och borra lådor efter egen design (har dock ingen plats för fräsmaskin/pelarborr)
Danyaelx skrev:Så därför tänkte jag fråga er vad som anses vara standard och bra att ha.
Det beror nog på vad du vill bygga. Hur höga spänningar och hur stora strömmar, välj labbaggregat därefter. Hur höga frekvenser, välj oscilloskop/frekvensräknare därefter. Hur hög noggrannhet, välj multimeter därefter. Hur fina eller stora kontakter, och hur mycket ska du bygga, välj lödutrustning därefter. Ska du göra reparationer bör du också ha en hetlufts- eller avlödningsstation.

Som nybörjare lägger jag hellre pengarna på begagnade proffsprylar än något plastigt från Biltema. Proffsprylarna är roligare att använda, (eventuellt) mer pålitliga, och tröttnar du kan du sälja dem för samma summa du köpte dem för.

Vill man konstruera (och därmed felsöka) egna kretsar så tror jag att en noggrann multimeter (och andra mätinstrument) är A och O (har precis köpt en Fluke på Tradera). Billiga kan också visa rätt, men du vet inte om de visar rätt eller fel om du inte har en bättre att jämföra med. Detta av samma anledning som en yrkesfotograf behöver en bra bildskärm...
EDIT: (glömde säga) jag har nämligen lite el agg från gammla datorer liggande och det verkar poppis att konvertera dem
Har också haft den idén, har några ATX-agg i skrotlådan och de duger säkert till motorer, mikrokontrollers och sånt, men vill man laborera med radiofrekvenser och hi-fi gör man nog säkrast i att använda ett linjärt +/- aggregat (funderar som sagt på att bygga ett) för att eliminera en felkälla. Plus att strömbegränsning är viktigt, vet inte hur ATX-aggen hanterar kortslutningar.

Vill lägga in en brasklapp för att jag är nybörjare och yttrar mig om saker jag inte har mycket praktisk erfarenhet av!
Skriv svar