12v förbrukare i 24v system
Re: 12v förbrukare i 24v system
med varvtalsreglering så blir allt mycket värre... uträkningen gäller bara vid ett driftfall eftersom du inte nämnde varvtalsreglering (åter igen visar vikten av att ge _all_ nödvändig information och inte bara delar)
med flera lägen så måste man också koppla mellan flera förkopplingsmotstånd med olika värden samtidigt som man ändrar fart i fläkten - ett för varje fartläge så att spänningen är 12-14 Volt över fläkten och dess pådrag i alla lägen, annars kommer det snart börja lukta bränt någonstans...
med flera lägen så måste man också koppla mellan flera förkopplingsmotstånd med olika värden samtidigt som man ändrar fart i fläkten - ett för varje fartläge så att spänningen är 12-14 Volt över fläkten och dess pådrag i alla lägen, annars kommer det snart börja lukta bränt någonstans...
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
-
- Inlägg: 7003
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: 12v förbrukare i 24v system
Kärvar den ena brinner den andra upp!asklepios skrev:Köp en defroster till och koppla dem båda i serie.
Jag skulle nog köra på motståndet. Kompletera detta med en elektronisk shunt över motorn som går in och leder förbi ström om spänningen över motorn stiger till över 13,8V.
Re: 12v förbrukare i 24v system
Hej! Är det inte enklast, och mest driftsäkert, att skaffa en 24 volts motor till defrostern. Är det den vanliga elektrolux motorn som brukar sitta i bussars defroster så ser man lite då och då på veteranmarknader etc.
Re: 12v förbrukare i 24v system
Går det inte enkelt och billigt att lösa med säg en PWM konfigurerad 555a som driver en effekttrissa, och ställa duty cyclen på 50%? Billigt och låg förlust. Nackdel att man får sätta ihop det själv.
Re: 12v förbrukare i 24v system
Det låter kanske enkelt, men den shunten ska alltså kunna shunta bort 150W effekt i värsta fall... Är nog bättre med en spänningsregulator istället i så fall...Mindmapper skrev:Kärvar den ena brinner den andra upp!asklepios skrev:Köp en defroster till och koppla dem båda i serie.
Jag skulle nog köra på motståndet. Kompletera detta med en elektronisk shunt över motorn som går in och leder förbi ström om spänningen över motorn stiger till över 13,8V.
-
- Inlägg: 7003
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: 12v förbrukare i 24v system
Normalt sett ska det inte bli några 150W, utan det ska bli korta stunder annars är något fel, och då måste ett skydd träda in. Inte är det väl helt lätt att fixa. Ska det vara tre hastigheter så blir det ju mycket effekt på den lägsta hastigheten och det är inte bra, men med lite smart tänk ska man kunna minska förlusten i shunten då.
En serieregulator är heller inte så lätt att konstruera om den inte ska bränna 150W.
Bästa förslaget är helt klart 24V motorn.
En serieregulator är heller inte så lätt att konstruera om den inte ska bränna 150W.
Bästa förslaget är helt klart 24V motorn.
Re: 12v förbrukare i 24v system
vid lägre pådrag så behövs det inte alls samma strömmar som vid fullfart, skulle tro att det har närmast kvadratisk effekt i effektbehov mellan stegen.
Det är bara att titta i en bils pådragsresistans (dom som inte är elektroniska) där 'elementet' förmodligen inte behöver hantera mer än 50 Watt på sin höjd.
Det man kan göra är att mäta strömmen och spänningen över motorn i de olika lägena - högfartsläget är närmast klar redan med 1 Ohm i serieresistans för 12 Volt över seriemotståndet och 12 Volt över fläkt motorn medans dom två andra lägena måste man justera förkopplingspådragen med mista dubbla motståndsvärdet och ca 4 ggr högre effekttålighet, men för att kunna räkna på detta så måste spänningen över och strömmen genom motorn mätas upp i de olika lägena.
En variant att fundera på är PWM-styrning i serie med en större drossel till fläkten och frihjulsdiod - och man hårdsätter PWM:n så att att den aldrig kan köra mer än typ halva periodtiden. men även här måste man räkna lite på induktanser, switchtider mm.
med denna metod slipper man mycket av värmeutvecklingen.
Det är bara att titta i en bils pådragsresistans (dom som inte är elektroniska) där 'elementet' förmodligen inte behöver hantera mer än 50 Watt på sin höjd.
Det man kan göra är att mäta strömmen och spänningen över motorn i de olika lägena - högfartsläget är närmast klar redan med 1 Ohm i serieresistans för 12 Volt över seriemotståndet och 12 Volt över fläkt motorn medans dom två andra lägena måste man justera förkopplingspådragen med mista dubbla motståndsvärdet och ca 4 ggr högre effekttålighet, men för att kunna räkna på detta så måste spänningen över och strömmen genom motorn mätas upp i de olika lägena.
En variant att fundera på är PWM-styrning i serie med en större drossel till fläkten och frihjulsdiod - och man hårdsätter PWM:n så att att den aldrig kan köra mer än typ halva periodtiden. men även här måste man räkna lite på induktanser, switchtider mm.
med denna metod slipper man mycket av värmeutvecklingen.
Re: 12v förbrukare i 24v system
Hej! Du har en ny fläktmotor 24v med flera hastigheter, nu på tradera.Katerogi Lastbilar, de brukar få ett överkomligt pris. Gösta
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8332
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: 12v förbrukare i 24v system
Faan vad ni krånglar till det gott folk. Fläkten drar 12.5 amp max effekt. Det händer inte att man hänger på en propeller på en fläktmotor så att den ligger exakt på max effekt. TS har en omformare som klarar 12 amp kont. Helt klart så funkar den med god marginal. vill man vara idiotsäker mäter man strömförbrukningen i drift, skulle den ligga lite högre än 12 amp (vi pratar procent) så är det enkelt att strypa lufttilförseln pyttelite så är man hemma. Lätt som en plätt utan krångel.