12v förbrukare i 24v system
12v förbrukare i 24v system
Jag har en defroster som skall sitta i min båt, den har en fläktmotor på 150W och drivs med 12V.
Min båt har 24V och jag undrar nu om det finns nån typ av motstånd som man kan koppla på för att koppla in defrostern på det befintliga systemet?
En annan fråga är: Säg att jag skulle seriekoppla en 12V 20W glödlampa med 12V 150w fläkten till 24V, hur fördelas volten då?
Jag förstår att det inte kommer att gå men vet inte varför (Vill gärna lära mig förstå:))
Tack på förhand
Min båt har 24V och jag undrar nu om det finns nån typ av motstånd som man kan koppla på för att koppla in defrostern på det befintliga systemet?
En annan fråga är: Säg att jag skulle seriekoppla en 12V 20W glödlampa med 12V 150w fläkten till 24V, hur fördelas volten då?
Jag förstår att det inte kommer att gå men vet inte varför (Vill gärna lära mig förstå:))
Tack på förhand
Re: 12v förbrukare i 24v system
Tror det är bättre att sätta en omvandlare från 24 volt till 12 volt
Typ den jag har här
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=46597
Typ den jag har här
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=46597
Eftersom det är en defroster så spelar det ju egentligen ingen roll om man bränner bort effekt i form av värme, dock så måste ju 150 W effekt brännas bort, så det hade varit om man hade kunnat lägga till mer värmetråd i serie med fläktmotorn.
Jag tänkte att det skulle bli både enklare och billigare med någon liten "dings" på kabeln, men det finns kanske inte?
Defrostern värms upp av varmvatten, inte av el, glömde säga det.
Defrostern värms upp av varmvatten, inte av el, glömde säga det.
en lång tunn kabel eller motståndstråd på ca 1.27 Ohm i serie med motorn - det gäller se till att den kyls ordentligt då 150 Watt avges över den när motorn snurrar vid full gas och ännu mera när motorn _inte_ snurrar. Detta kommer också drar 300 Watt tillsammans.
skall man spara ström så är en omvandlare att föredra - då bör också den har strömbegränsning och stanna på att ge runt 10-12 ampere även när utgången nästan är kortsluten som det är när fläktmotorn står still vid påslag. en sådan kan dra uppåt 30-40 ampere vid påslag innan fläkten varvat upp
skall man spara ström så är en omvandlare att föredra - då bör också den har strömbegränsning och stanna på att ge runt 10-12 ampere även när utgången nästan är kortsluten som det är när fläktmotorn står still vid påslag. en sådan kan dra uppåt 30-40 ampere vid påslag innan fläkten varvat upp
Jag har två motorer som laddar samtidigt så strömmen är inget problem men det lät som det var enklare med en Converter ändå faktiskt.
Tack för hjälp!
Tack för hjälp!
om det är mascot-konverten 24 -> 12 Volt du tänker på så tål den inte överlast (har självt bränt en i slutet av 70 talet) vid motorstart och denna är på tolk för liten för din fläkt på 150 Watt. Troligtvis går den inte längre att köpa.
du behöver mellan 10 -15 ampere kontinuerligt och överleva fyrdubblad strömförbrukning precis vid start om den inte har strömbegränsning - och sådana tenderar att bli ganska dyra...
du behöver mellan 10 -15 ampere kontinuerligt och överleva fyrdubblad strömförbrukning precis vid start om den inte har strömbegränsning - och sådana tenderar att bli ganska dyra...
Sitter det ett stort 24V batteri i båten
eller 2 st. 12V seriekopplade?
i så fall är det en enkel sak att fixa!!
Lampan får 21,2V
Fläkten får 2,8V
Ohm,s lag
peo
eller 2 st. 12V seriekopplade?
i så fall är det en enkel sak att fixa!!
Lampan får 21,2V
Fläkten får 2,8V
Ohm,s lag
peo
Senast redigerad av peo007 2 januari 2011, 21:19:03, redigerad totalt 1 gång.
inte om man skall ladda den...
du kan inte bara ladda ur ena halvan i ett 24-voltsbatteri eller ena 12-Volts batteriet i en seriekoppling av två för att få 12 Volt - för då måste man ha 2 st 12-voltsgeneratorer som är isolerade från varandra (dvs. inte köra mot schassiejord som ena polen) eller trixa med omkopplingar om man har 12-Voltsgenerator.
du kan inte bara ladda ur ena halvan i ett 24-voltsbatteri eller ena 12-Volts batteriet i en seriekoppling av två för att få 12 Volt - för då måste man ha 2 st 12-voltsgeneratorer som är isolerade från varandra (dvs. inte köra mot schassiejord som ena polen) eller trixa med omkopplingar om man har 12-Voltsgenerator.
Jag har 2st seriekopplade 12v batterier men snedbelastning (alltså ta 12v från ett av batterierna) är inte att rekommendera. Min batteriladdare laddar 12v batterierna var för sig å då e de ok, men mina generatorer laddar 24V tyvärr.
Jag har redan en sån här men misstänker att den inte räcker. Jag har den som ger 12A konituerligt
http://www.manson-power.ru/downloads/sdc_5200.pdf
Tack för svaret Peo
Sant xxargs
Jag har redan en sån här men misstänker att den inte räcker. Jag har den som ger 12A konituerligt
http://www.manson-power.ru/downloads/sdc_5200.pdf
Tack för svaret Peo
Sant xxargs
Så här blir det:En annan fråga är: Säg att jag skulle seriekoppla en 12V 20W glödlampa med 12V 150w fläkten till 24V, hur fördelas volten då?
Lampan på 12V 20W har en resistans på R = U*U/P = 12*12/20 = 7.2 ohm.
Fläkten har en "resistans" på 0.96 ohm enligt samma formel (ohms lag).
Dessa två resistanser bildar i serie en spänningsdelare. Spänningarna i denna beräknas som U2 = U * R2/(R1 + R2) = 24 * 0.96 / (8.16) = 2.82 volt. Fläkten får alltså 2.82 volt och lampan resten, dvs 24-2.8 = ca 21.2 volt.
Om resistanserna är lika kommer spänningen att bli lika fördelad. Det blir den bara om du sätter dit en lampa (eller annat) på 150 watt.
Det där var ju inte så krångligt ändå Jesse, jag måste nog ner i båten och "jämna ut" lite i mina seriekopplade LED-tejper nu tror jag, dom har iof hållt två säsonger men kan nog behöva kollas över.
Jag är överväldigad för er entusiasm för att hjälpa, jag trodde att ni skulle gäspa åt mina simpla 12v frågor, från minut till plus.
Tack
Jag är överväldigad för er entusiasm för att hjälpa, jag trodde att ni skulle gäspa åt mina simpla 12v frågor, från minut till plus.
Tack

flera idéer....
har fläkten en eller flera hastigheter? om den har bara en hastighet...
sätt då dit ett 200W effektmotstånd på 1ohm i serie.
elfa 60-685-63
glöm inte motera den på en bit aluminiumplåt...
och sätt för säkerhets skull dit en termosäkring..
för OM fläktmotorn skär får motståndet ta emot 300w vilket kan bli ganska varmt...
t.e.x.
33-260-55 i serie med allt OCH så att den ligger väl an på ovansidan om motståndet...
har fläkten en eller flera hastigheter? om den har bara en hastighet...
sätt då dit ett 200W effektmotstånd på 1ohm i serie.
elfa 60-685-63
glöm inte motera den på en bit aluminiumplåt...
och sätt för säkerhets skull dit en termosäkring..
för OM fläktmotorn skär får motståndet ta emot 300w vilket kan bli ganska varmt...
t.e.x.
33-260-55 i serie med allt OCH så att den ligger väl an på ovansidan om motståndet...
Senast redigerad av svanted 2 januari 2011, 21:40:32, redigerad totalt 2 gånger.
Allt handlar om hur omvandlaren klarar av starten - strömbegränsar den ungefär som en labbagregat med inställd strömgräns att spänningen går ned när strömmen nås så kommer det att fungera och förhoppningsvis varva upp hela vägen, ställer aggregatet i ett hörn och tjurar vid minsta överlast och man måste göra en reset igen så kommer det inte att fungera.
---
lampor varierar sin resistans med temperaturen - ganska mycket dessutom och gör hela uträkningen mer knepig. 12-Voltlampan håller förmodligen inte mer än väldigt kort tid om den får 21 Volt över sig.
skall man få något så när balans under drift så handlar det inte om 20W 12-Volt lampa utan om 150 W 12 Volt stålkastarlampa... om man skall ha lika mycket spänning över lampan som fläkt - dessutom får man nog räkna med 13.8 Volt då jag förmodar att det görs medans motorn är igång. det innebär också att det kommer en kort strömrusning på dubbla strömmen innan fläkten startart och lampans glödtråd hinner bli varm och därefter tar lampa största spänningen då den värms upp fortare och kanske får 20 Volt över sig innan det kommer i balans - så vida strömmen inte sjunker för mycket pga lampan. och fläkten varvar inte upp tillräckligt...
då är 200W 1 Ohm motståndet bättre förslag - dock se till att den inte startar brand om motorn skulle vara kortsluten pga kabelfel eller annat, snävt dimensionerad säkring kan nog vara på sin plats här...
---
lampor varierar sin resistans med temperaturen - ganska mycket dessutom och gör hela uträkningen mer knepig. 12-Voltlampan håller förmodligen inte mer än väldigt kort tid om den får 21 Volt över sig.
skall man få något så när balans under drift så handlar det inte om 20W 12-Volt lampa utan om 150 W 12 Volt stålkastarlampa... om man skall ha lika mycket spänning över lampan som fläkt - dessutom får man nog räkna med 13.8 Volt då jag förmodar att det görs medans motorn är igång. det innebär också att det kommer en kort strömrusning på dubbla strömmen innan fläkten startart och lampans glödtråd hinner bli varm och därefter tar lampa största spänningen då den värms upp fortare och kanske får 20 Volt över sig innan det kommer i balans - så vida strömmen inte sjunker för mycket pga lampan. och fläkten varvar inte upp tillräckligt...
då är 200W 1 Ohm motståndet bättre förslag - dock se till att den inte startar brand om motorn skulle vara kortsluten pga kabelfel eller annat, snävt dimensionerad säkring kan nog vara på sin plats här...
Svanted: Ja jag har faktiskt tre hastigheter, ställer det till det? Menar du att man skulle kunna koppla denna i serie med fläkten och så e allt fixfine? Varför aluminiumplattan? Värme?