Funkar utmärkt.. kolla här http://members.aol.com/nonillion/sucrose.htmlLallas skrev:Vilken magisk blandning har ni lyckats få ihop för att få socker/salpeter att driva en racket? Har aldrig lyckats få det att brinna så snabbt att det skulle kunna användas till mer än en bengalisk eldMaze skrev:Jag och en polare håller på och bygger en liten raket som drivs av socker och kaliumnitrat och självklart ska lite elektronik med upp i luften.
Elektronik som pallar lite G kraft
Re: Elektronik som pallar lite G kraft
HAHA.. grymt hemligt! Svårt att få tag på också har jag hörtSvante skrev:Lallas skrev: Du behöver även en tredje "hemlig" ingridiens för att det ska bli "krut", men viktigast av allt:Akta dig för det är jävligt farligt, du vill inta spränga bort dina händer!
![]()

Märkligt nog gick min mamma och handlade en påse svavel till mig när jag var i 12-års åldern så jag kunde göra mitt eget krut

Sockar och KNO3 i 35/65 förhållande, sockret smälts och KNO3 rörs sen ner. Brinnhastigheten ökar kraftigt när trycket ökar tack vare att det är inslutet i motornLallas skrev:Vilken magisk blandning har ni lyckats få ihop för att få socker/salpeter att driva en racket? Har aldrig lyckats få det att brinna så snabbt att det skulle kunna användas till mer än en bengalisk eldMaze skrev:Jag och en polare håller på och bygger en liten raket som drivs av socker och kaliumnitrat och självklart ska lite elektronik med upp i luften.
Behövs inte. Det är inte krut vi ska ha utan socker och salpeter. Trycket i motorn gör så att förbränningshastigheten blir tillräcklig hög. Kör med elstart i motorn med ett par hundra meter kabel emellan så händerna är det nog lungt med. Men självklart ska man ta det försiktigt om man nu blandar ihop nåt i garaget och inte har stenkoll. Bara sockar och salpeter i vårat fall brinner vid ett tryck av 50 bar i motorn.Svante skrev:Du behöver även en tredje "hemlig" ingridiens för att det ska bli "krut", men viktigast av allt:Lallas skrev:
Vilken magisk blandning har ni lyckats få ihop för att få socker/salpeter att driva en racket? Har aldrig lyckats få det att brinna så snabbt att det skulle kunna användas till mer än en bengalisk eldAkta dig för det är jävligt farligt, du vill inta spränga bort dina händer!
![]()
/ Svante
Finns ingen möjlighet att lägga händerna på någon form av ritning eller dylikt? Har länge funderat på att bygga en lite raket men har aldrig orkat ta mig i kragen, kanske finns någon bra hemsida som beskriver sånt?Maze skrev:Vi har bara byggt motorn än och provkört den på marken. Blev ett grymt skönt ljud när allt brännsle brann ut på mindre än tre sekunder och krutgaserna strömmade ut i överljudsfart. Raketen är på planeringsstadiet just nu.Virror skrev:Nu blev jag nyfiken, har ni byggt raketen själva också?
Vi fick våran inspiration från denna sidan. Han som gjort sidan verkar vara grym på raketer och här står nog nästan allt man vill veta om raketbygge, både teori och en hel del ritningar. http://www.nakka-rocketry.net/