Pistmaskin i skala 1:8 [Ny video 17/12]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Pistmaskin i skala 1:8 [Ny video 17/12]

Inlägg av 90kar08 »

Nu har jag äntligen fått tummarna loss att börja bygga mig en ny pistmaskin (den blir väl klar lagom tills snön försvinner antagligen). :D

Jag har tänkt att det ska bli en PB 600 i skala 1:8, med radiostyrning såklart.

Till framdrivningen hade jag tänkt använda mig av två såna här motorer
och ett sånt här fartreglage, som jag redan köpt av POS.

Banden blir samma princip som på min gamla pistmaskin fast med gummiduk från Biltema istället för slang. Dessutom blir de mer skalaenliga med fem gummiremmar per band istället för två. Om jag räknat rätt kommer det gå åt 26 meter 10x10x1 aluvinkel och ca 1200 popnit till banden.

Måtten på maskinen blir:
-Bredd: 525 mm
-Längd: 525 mm (plus ev. skaktblad och fräs)
-Höjd: 350 mm
-Bandbredd: 250 mm

Det blir såklart fler bilder när jag kommit lite längre men här är iallafall en så länge:
IMG_4187rz.jpg
Nu när jag lagt upp bilden ser jag att det ska ju bara vara hälften så många hål som jag gjort i det yttre bandet, det är ju bara hälften av aluminiumbitarna som når dit. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 90kar08 17 december 2012, 09:57:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Pistmaskin i skala 1:8

Inlägg av 90kar08 »

Måste säga att jag är riktigt nöjd med hur banden blir :) men det tar en väldans massa tid,
det är många moment att göra för varje aluminiumbit och detta ska upprepas för 160 bitar. :dead:
Hittils har jag hunnit lite mer än ett halvt band:
IMG_4260rz.jpg
Och såhär hade jag tänkt skarva gummiremmarna:
IMG_4261rz.jpg
Nu måste jag köpa mer aluminiumvinkel innan jag kan fortsätta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Blir det inte bättre om du sprider skarvarna?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tyckte din förra var skitcool, men denna slår ju alla rekord! :drool: :drool: Ska verkligen bli kul att se fortsättningen på detta projektet.

Jag måste även ge :tumupp: för ditt tålamod, själv hade jag antagligen gett upp efter andra aluminiumtvärbalken ;)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Tack så mycket! :) Jag hoppas att den hinner bli klar för provkörning innan vintern och snön försvinner.

danei: Jo det hade nog varit bättre att sprida ut skarvarna men jag tänkte att jag ville ha de samlade så att det ska vara enkelt att öppna ifall man måste laga dem eller så,
funderar även på att använda skruv och mutter i skarven. :humm:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

varför är de ingen som bygger av cykelkedjor och sen punkta fast ribborna?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ännu bättre måste väl kamremmar vara, fast det är klart de kostar ju säkert en hundralapp stycket men starka som fan är de och skarvlösa till på köpet.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Se upp med Biltemagummi, jag har köpt olika gummidetaljer, gummislang, vibrationsdämpare mm på Biltema, dessa gummidetaljer har inte varit särskilt beständiga, de har "torkat" och spruckit ganska snabbt. Tänkte om du lägger ned så mycket jobb så är det ju bra om det håller ett tag.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

v-g skrev:Ännu bättre måste väl kamremmar vara, fast det är klart de kostar ju säkert en hundralapp stycket men starka som fan är de och skarvlösa till på köpet.
Hur ska du fästa ribborna i dessa, popnit igenom tandprofilen kommer nog inte funka så bra om man inte har tandhjul med en skåra i då förstås!
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Tråkigt att höra det där med gummit men det är väl bara att hoppas att det håller några år iallafall.

Det har gått lite långsamt ett tag nu, har pluggat matte istället men tentan var idag så den här veckan ska det förhoppningsvis hända lite mer. :)

Har iallafall nitat klart ett band:
IMG_4952.JPG
och testat ett par olika designer på drivhjul:
IMG_4950.JPG
Det vänstra gjorde jag först men det funkade inte så bra.
Det högra verkar fungera bättre.

Min radiostyrning verkar ha gett upp (den har ungefär 0,5m räckvidd nu, och det är liiite störigt... :D )
så jag har beställt en ny, blev nåt billigt skrot från HobbyKing men det räcker nog till mig hoppas jag,
får se när den kommer.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Jag har ett par motorer av denna typ (12V, 7.66 växellåda) http://www.crouzet.com/english/products ... -watts.htm

Är väl inte superlämpliga till ditt bygga antar jag (inge planetväxel vad jag ser t.ex.).
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Fast varför köpa den motorn du länka till. Och skit i mina :). Efter en snabb titt så fastnade jag för denna BaneBots PDX16 - 16:1 Gearmotor på robot marketplace. Banebots växellådorna är gjorda speciellt för "robotwars" vad jag kommer ihåg.

EDIT: Eller den med 26:1
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Har precis beställt motorerna jag länkade till tidigare, jag hoppas (tror) de blir bra.

Jag funderade faktiskt ett tag på PDX16 men jag tyckte det började dra över min budget där,
då hade jag väl fått köpa ett annat fartreglage dessutom. :(

Dina motorer hade nog varit lite för stora iallafall, drivhjulen blir ~65mm i (inner)diameter och de
motorerna verkade ha en kvadratisk fästplatta med sida på 65mm.
Men det är alltid välkommet med såna tips! :)

Får se om jag kommer till borrmaskinen imorgon, pappa bygger garderobsdörrar och tyckte det var en
bra idé att göra det så att de är ivägen för båda arbetsbänkarna och dessutom perlarborren, men
sopat har han iallafall gjort. :doh:

Jag funderar lite på hur jag ska fästa drivhjulen på motoraxlarna och hur jag ska lagra de andra hjulen.
Det känns lite overkill med kullager men jag kan inte komma på något annat sätt eftersom jag inte har
tillgång till svarv... :humm:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Lager av polyuretan av nåt slag? Dvs en platta som du bara borrat igenom och trär en axel? (Kanske itne var polyuretan man ska ha men finns väl någon pvc eller liknande som har smörjande effekt?)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kullager är ju aldrig fel, men glidlager i brons eller teflon är ju enklare o billiga alternativ...
Skriv svar