Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Tyvärr ingen film, men jag tycker inte det är svårt att räkna, det är ju max till 9 och det klarar jag hyfsat 

Har gjort min första buck-konverter, baserad på LTC3632.
- Buck!
in: 7.5 - 40 volt DC.
ut 3.3 volt DC, 0.1 - 20 mA, optimerad för 1-4 mA
mätresultat vid 20 volt in och 2.4 mA ut: 77% effektivitet: energiförlust: 2.4mW
motsvarande linjärregulator med 0.2 mA quiecent current: 15% effktiviet: energiförlust: 44mW
Induktansen kanske ser grov ut för att bara ge 20 mA ut , men det är för att den ska ha så låg DC-resistans som möjligt. Den fungerade perfekt första försöket. Kollade lite med oscilloskopet och det verkar som om filtreringen duger bra.

in: 7.5 - 40 volt DC.
ut 3.3 volt DC, 0.1 - 20 mA, optimerad för 1-4 mA
mätresultat vid 20 volt in och 2.4 mA ut: 77% effektivitet: energiförlust: 2.4mW
motsvarande linjärregulator med 0.2 mA quiecent current: 15% effktiviet: energiförlust: 44mW
Induktansen kanske ser grov ut för att bara ge 20 mA ut , men det är för att den ska ha så låg DC-resistans som möjligt. Den fungerade perfekt första försöket. Kollade lite med oscilloskopet och det verkar som om filtreringen duger bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jesse 30 januari 2011, 21:19:47, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Julgransbelysning med RGB-dioder!
Satt uppe till klockan 6 i morse och lödade, och ändå va det någon timmes jobb kvar
Men jag är helnöjd med resultatet i alla fall!
En ganska dålig film, filmat med mobilkameran:
Nu blir det Kalle Anka och kaffe, GOD JUL!
Satt uppe till klockan 6 i morse och lödade, och ändå va det någon timmes jobb kvar

Men jag är helnöjd med resultatet i alla fall!
En ganska dålig film, filmat med mobilkameran:
Nu blir det Kalle Anka och kaffe, GOD JUL!
-
Fixat min elektroniksläde till raketen. Inte så svårt då altimetern kommer färdig redo att kopplas in. Bara att sätta fast egen batterihållare och strömbrytare. Det är dock inte helt lätt att fixa en strömbrytare som tål lite g krafter och går att komma åt från utsidan. Inte så optimalt att ha grejorna i noskonen igentligen för den kommer skjutas ut av en laddning ! Men denna raket är byggt så.
Det sitter en altimeter i som kan aktivera två laddningar (för att skjuta ut fallskärmar etc). En vid höjdpunkten och en vid valbar höjd under den. Dock används bara en i denna raket.
Två små kameror sätts på utsidan av raketen för att filma färden pekandes neråt.
Har inte bestämt vilken motor men kommer hålla mig runt 350m, blir mindre knepigt med uppskjutningstillståndet om man håller sig under det kontrollerade luftrummet förhoppningsvis.
http://www.youtube.com/watch?v=EMW3EeyuOkI
Edit, la till några förtydliganden.
Det sitter en altimeter i som kan aktivera två laddningar (för att skjuta ut fallskärmar etc). En vid höjdpunkten och en vid valbar höjd under den. Dock används bara en i denna raket.
Två små kameror sätts på utsidan av raketen för att filma färden pekandes neråt.
Har inte bestämt vilken motor men kommer hålla mig runt 350m, blir mindre knepigt med uppskjutningstillståndet om man håller sig under det kontrollerade luftrummet förhoppningsvis.
http://www.youtube.com/watch?v=EMW3EeyuOkI
Edit, la till några förtydliganden.
Senast redigerad av voltmannen 25 december 2010, 15:12:20, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
-
Det är en "modellraket". Fast den så tung att det krävs tillstånd för uppskjut.
I USA är rakethobbyn en ganska stor "sport" men där har dom också många fler stora öppna ytor att leka på.
Dock är isen perfekt att va på.
Raketen tänds elektriskt och den sitter på en räls som styr den tills farten är tillräcklig att fenorna håller den stabil.
En fallskärm skjuts ut och den dalar ner till marken. Har man en finare Altimeter kan man få kurvor i datorn på både fart/höjd etc. Men min är en billigare variant.
I USA är rakethobbyn en ganska stor "sport" men där har dom också många fler stora öppna ytor att leka på.

Dock är isen perfekt att va på.
Raketen tänds elektriskt och den sitter på en räls som styr den tills farten är tillräcklig att fenorna håller den stabil.
En fallskärm skjuts ut och den dalar ner till marken. Har man en finare Altimeter kan man få kurvor i datorn på både fart/höjd etc. Men min är en billigare variant.
Senast redigerad av voltmannen 25 december 2010, 19:31:48, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Var köpte du den?
Edit: Vad innehåller släden, gissar på en kamera, men vi vill veta mer!!
Riktigt intressant detta, har också länge önskat mig en sådan, kom att tänka på mina avsomnade gamla projekt då jag såg denna men denna var onekligen mer sofistikerad vad det verkar?
Fanken vad man blev sugen att sätta igång igen...
Edit: minns dedär enkla krutkärrorna man byggde i skolan var något liknande men typ en förlängd toarulle med en balsatopp, fenor och pappfallsärm i en tavel ögla sedan en engångshylsa med krut.
Edit: Vad innehåller släden, gissar på en kamera, men vi vill veta mer!!
Riktigt intressant detta, har också länge önskat mig en sådan, kom att tänka på mina avsomnade gamla projekt då jag såg denna men denna var onekligen mer sofistikerad vad det verkar?
Fanken vad man blev sugen att sätta igång igen...

Edit: minns dedär enkla krutkärrorna man byggde i skolan var något liknande men typ en förlängd toarulle med en balsatopp, fenor och pappfallsärm i en tavel ögla sedan en engångshylsa med krut.

-
Bara Altimeter i släden, små kameror utanpå kroppen. Dom är dock ej monterade i videon.
Raketen är en PML bullpuppy 38mm (byggsats) och köptes från http://www.rebelrocketry.com
Du hittar den mesta infon du behöver i forumet på svensktmodellflyg.se
Bara börja harva sig igenom raket-trådarna på forumet
Raketen är en PML bullpuppy 38mm (byggsats) och köptes från http://www.rebelrocketry.com
Du hittar den mesta infon du behöver i forumet på svensktmodellflyg.se
Bara börja harva sig igenom raket-trådarna på forumet

Hörlursmod och lite ljusbågar!
Moddade mina Sennheiser PC350 enligt det som beskrivs i denna tråden, som jag snubblade över slumpmässigt, och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet! Head-Fi forum
Desutom lekte jag lite med en microvågsugnstransformator. Skojj!
Om jag kör helt utan strömbegränsare så går det inte att dra ut några ljusbågar alls. Någon som kan förklara det? Jag gissar det är så att strömmen får kärnan att bli mättad, vilket gör att utspänningen kollapsar. Men som sagt, det är bara min hypotes.
Desutom lekte jag lite med en microvågsugnstransformator. Skojj!
Om jag kör helt utan strömbegränsare så går det inte att dra ut några ljusbågar alls. Någon som kan förklara det? Jag gissar det är så att strömmen får kärnan att bli mättad, vilket gör att utspänningen kollapsar. Men som sagt, det är bara min hypotes.

Senast redigerad av bonecrime 4 januari 2011, 20:25:55, redigerad totalt 2 gånger.
Jaha, då har man införskaffat sig ett STM32 kit med 2.4" display och har laddat in en demo. 
Film:

Film:
Liten ministärk på nån watt baserad på ett felat mosfet stärk projekt:

Började undra om kortet ens funka så jag byggde ihop detta å det visade sej funka helt prima efter att ha hittat och fixat en trasig bana på ena drivtrissan.
Blev förvånad att kretsen funka med så lite spänning som 2x15V då den va designad för minst 2x30V.

Började undra om kortet ens funka så jag byggde ihop detta å det visade sej funka helt prima efter att ha hittat och fixat en trasig bana på ena drivtrissan.
Blev förvånad att kretsen funka med så lite spänning som 2x15V då den va designad för minst 2x30V.
Liten av/på knapp / indikationslampa för en Biltema limpistol. Tänkte på detta när jag glömde på den i 5 timmar

Fylld med smältlim (ironiskt nog). Tur man har en liten 5-wattare. Blev ganska fult (inuti) men, det blev stadigt och det funkar!

Fylld med smältlim (ironiskt nog). Tur man har en liten 5-wattare. Blev ganska fult (inuti) men, det blev stadigt och det funkar!

-
Ja, sånt får en att fundera på tunga filosofiska frågor som; vad kom först, limpistolen eller strömbrytaren till limpistolen?

- Mizzarrogh
Uppenbarligen limpistolen... Min som är en dyrare modell i den lägre prisklassen har för visso indikeringslampa och känns robustare, men saknar även den brytare, skulle vara intressant att skruva isär tex en Arrow och jämföra med kinasmäcket...