Problem med en knäpp buffer, Solved !!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Problem med en knäpp buffer, Still Fail

Inlägg av Swech »

Varför inte skippa bufferten helt. Sätt en transistor kopplad som inverterare
till varje kanal. Släng bufferten som jävlas istället för att bygga om allt till
att passa en felaktigt vald komponent

Swech
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jo det lutar åt det hållet,
Hade jag vart smart så hade jag kollat hur timingen såg ut innan för att veta vilken som var den bästa lösningen.

De blir morgondagens problem skulle jag gissa :)

det jag inte riktigt förstår är att det är sådan kort tid och liten del av signalen som egentligen används.
tycker att man borde få ut en bättre tid förhållande mellan dom viktiga puls flankerna.

Nu har jag 5volt in på ben 6, och varsitt 10K motstånd för pull-down mot jord på ben 5 och 4.

Här är sensorn jag använder, Encoder hjulet jag har är gjort för denna sensor, alltså det är en färdig kapslad sensor jag har.
Bild
Bild
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det ser ut att vara för långsam stig och falltid för den frekvens du kör.
Vad är det för encodergivare. Man brukar kunna öka strömmen i lysdioden och minska pulluppen på utgången för att få snabbare signal.
Sedan ser det konstigt ut för att ingen av oscilloskopbilderna ser ut som quadratursignalen som du vill ha oavsett hur man trösklar sinalen på andra nivåer.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

men då är det ju bara att ta bort bufferten....
Vad har du för pullup kopplad idag till sensorn? Du behöver ju något uppåt (typ 1k eller liknande och så antar jag att transistorn i sensorn får jorda....

Swech
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

vad jag har sett så ser det ut som en quadratursignal, dock med väldigt konstiga signal nivåer.

Så här är det kopplat

Bild
Pucco

Inlägg av Pucco »

Enligt databladet så får du stig och falltider på 10 µs med 20mA i dioden och 1kohm pullup. Sedan får du ju en stigande flank som beror på hur snabbt kodskivan skär av ljuset. Det är det som ser ut som en stigtid på 4 ms i sista bilden.
Sedan är nog ditt kodskiva felkonstruerad. Om inte jag tänker fel ska både slits och tappbredd vara 1.5x avståndet mellan sensorerna för att få en quadratursignal.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Äntligen

Nu funkar äntligen quadratursignalen, dock så återstår att konfigurera hårdvaru quadratur encodern i STM32

Encoder skivan satt inte riktigt rätt, den var nertryckt mot sensor delen av läsgaffeln, När jag satte den mot IR diod sidan på läsgaffeln så funkade det mycket bättre

Bild
Skriv svar