Jag vet inte vad som gör att jag får så konstigt resultat.
jag har en 74LVT245 U13 som ska agera buffer, enkelt tänkte jag, men nix

Signalerna kommer från två photo-dioder via U52 "vilket jag trodde var orsaken först, men har nu konstaterat att dessa funkar som dom ska"

Själva problemet.
från början fick jag inte ner signal spänningen till noll volt från photo-dioderna, utan den fastna runt 3volt

Jag trodde först att det var något fel vid photo-diod delen, men när jag kopplar så att signalerna inte kommer till LVT245 bufferten så ser dom fina ut (0-4 volt)
väldigt konstigt tyckte jag och började undersöka.
när jag stoppar in spänning på kortet så ligger dessa signaler vid 0, men så fort jag rör vid photo-dioderna så hoppar spänningen upp och fastnar där.
matningen på buffer kretsen är 3,3v, så jag tänkte att den kanske inte palla 4 volt insignal, "tittade nämligen på ett annat datablad, där det stod input = 5volt kompatibel"
så jag satte en 10K vridpot som spännings delar till insignalen till bufferten.
När jag vrider potten och ökar signalen till bufferten så följer signalen med "på input pinnen på bufferten"
men när jag kommer till ca 1,5volt och sedan rör vid photo-dioderna så hoppar spänningen upp igen som på
föregående bild.
innan 1.5volt så ser den ut som vanligt

Har testat detta på flera ingångar med samma resultat.
utgången på bufferten går endast hög när signalen in fastnar på hög nivå

Och lyfter jag ben 8 & 9 & 12 och endast matar in signalen på 11, så ger detta samma resultat

mäter jag på ben 12 medan den är fri så ser jag samma signal som om jag mäter på 11

Jag har testat att byta LVT245 kretsen, men med samma resultat.
så nu är jag riktigt borta. är jag helt blåst och har missat något riktigt väsentligt.
för jag börjar känna mig väldigt knäpp i bollen när man har suttit med detta problem hela dagen

Någon som har någon ide om vad jag kan ha gjort för fel ???
Både DIR och /OE är satta till jord.

själva lödningen

databladet för 74LVT245
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/webb/LVT245.pdf
Edit. databladet är för B varianten, vilket menas med att ingångarna är försedda med bias motstånd, vilket inte är den jag använder. ska kolla för säkerhets skull att det stämmer
Edit2
det är EJ B versionen jag har, hittar inte databladet för philips dock
http://www.farnell.com/datasheets/88821.pdf