Vad står spänningen för på en elektrolytkondensator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Om jag tex behöver en EK på 4,7uF/16V, men att jag bara kommer över en på 4,7uF/25V, kan jag då använda den ändå?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det markerar vad kondensatorn är byggd för att tåla. Om du kopplar 200VDC till en kondensator som är märkt 25V kommer den explodera. Däremot har det ingen betydelse om du kopplar 25VDC till en kondensator som klarar av 200V
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JA! Det är ett maxvärde som får underskridas...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det vad på minuten det AndLi! ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mmm, vi borde införa en flagga som säger "någon annan skriver ett inlägg i denna tråd" :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Haha ja faktiskt. Som en ruta man kryssar i när man trycker på Skriv Svar =)
Samma sak när man editerar sina inlägg. Ofta händer det att man har skrivit en sak precis. Sen kommer man på nånting och går in och ändrar och under tiden har folk hunnit skriva och klaga på att man skrivit fel :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det borde inte vara omöjligt att implementera automagiskt när man trycker på "Skriv Svar" knappen... Nu har vi nog spårat lite väl OT :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Borde gå att göra, men skiter sig ju ifall någon börjar skriva och tänker "dethär skiter jag i" och slutar skriva. Då lämnar ju flaggan på...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Man får väll ha en automatisk timeout på säg 5-10 minuter, visst vissa gånger tar det mer än 5 min men oftast inte...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Eller så att när man lämnar "Skriv svar" formuläret så kryssas den ur automatiskt. Man gör så att när man trycker på redigera inlägg så känner den av om "rutan" är ikryssad. Är den det läggs en flagga till som alla andra kan se som markerar detta. När man gått ut från svara sidan tas flaggan automatiskt bort. Även fast man kanske inte ändrade något..
Egentligen behöver det ju inte vara en ruta, utan så fort man trycker på redigera knappen läggs det till en text som säger att man håller på att ändra..

Sen den andra funktionen kan man göra såhär: När man trycker på skriv svar och ska skriva något sätts det automatiskt upp i en liten ruta längs upp som säger tex "Fritzell håller på att skriva ett svar". När man lämnat formuläret tas texten bort.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Problemet är ju att webservern inte vet när du lämnar sidan, den vet dock när du laddar en ny sida. Det kan ju vara så dock att du klickar en "öppna i nytt fönster" och då blir den ju lätt förvirrad av vad du egentligen håller på med.

Så visst det skulle gå att rensa flaggan när du hoppar till en ny sida, detta kräver ju dock att man modifierar alla sidor som man kan surfa till. Kanske skulle man kunna använda kodsnutten som kollar om användaren är verkligen är inloggad eller inte (Inte för jag tittat på forumets kod, men jag misstänker att det finns nån sånn koll?)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Kan man inte bara använda Förhandsgranska-knappen och kolla så att ingen hunnit före?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo det skulle man ioförsej kunna.. Men om man ser att någon skrivit fel och man ser att personen håller på att editera inlägget man kan slippa att skriva ett nytt och påpeka felet..
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

för att gå tillbaka till topic lite, hur tåliga är de för spänningar över det angivna max värdet?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De tål alltid mer, MEN gör inte det. Skall du köra 12V använd 16V kondingar. 15V 25 V märkning, Det är så trist när de går sönder...
Skriv svar