Vilken är bästa kapsågen för aluminium?

B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Vilken är bästa kapsågen för aluminium?

Inlägg av B1n4ry »

Hej!

Jag har kommit på att jag skulle behöva en bra såg för att såga aluminiumprofiler.

Huvudsakligen handlar det om profiler som jag använder när jag t.ex. bygger flightcase, men även vore det ju bra att kunna såga diverse konstruktionsprofiler. M.a.o inga jättegrova saker, max ca 50x50mm

Idag sågar jag med en manuell girsåg, men det är dels jobbigt och dels är sågen jag har lite vinglig så det blir inga exakta längder/vinklar...

Det bör vara enkelt att exakt ställa in 90 och 45-graders vinklar åt bägge hållen...
Det bör vara enkelt att spänna fast arbetsstycket (om det behövs?)...
Det får inte vara en allt för stor maskin, den bör gå att ställa undan när man inte använder den...

Jag tänker något i stil med antingen en liten kallbandsåg eller kanske en träkap/girsåg men med klinga för alu.

Är det någon som har något bra tips på vad man skall skaffa för såg?

// B1N4RY
Användarvisningsbild
dar303

Re: Vilken är bästa kapsågen för aluminium?

Inlägg av dar303 »

Många här kör med Evolution Rage 2 eller 3 köpta från div. brittiska firmor för ca 3000, halva priset mot i sverige. Jag har precis beställt en faktiskt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rage

har jag och gillar den, speciellt namnet :badgrin: :oops:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har en DeWalt DW708 med en specialklinga för just Al.
Så mitt tips är köp valfri träsåg för kap och gersågning, i ditt fall så skulle det ju kunna vara en fördel om du kan dubbelgera.
Men välj vilken klinga du skall ha innan du väljer sågen...
Ragen är mera lågvarvig vilket innebär att den funkar även för stål, i ditt fall kan du köra vilket som.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och sprit, vill jag minnas som kyl/smörjmedel
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Sprit kan vara lurigt :vissla: också att kyla med. Det kyler bra men brinner ännu bättre så se till att ha en kolsyresläckare i närheten.
Jag kör utan kylning med en billig giersåg, 290mm hårdmetallklingan som följde med. Det funkar väldig bra om man sätter fast materialet i båda ändar. Snitten blir raka och utan skägg men skall man se ytorna så behöver man fräsa eller slipa för att få en perfekt snygg yta. Kanske blir bättre med lite kylning eller en bättre anpassad klinga. Men det går fort och lätt och låter för djävligt.
Skriv svar