Reläsockel för DIN-skena (Vanligt bilrelä)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Reläsockel för DIN-skena (Vanligt bilrelä)

Inlägg av rawsezx »

Som topic lyder!

Bygger en del elcentraler åt kunder där dom har som krav att kunna gå in på "macken" och köpa ett nytt relä om det mot
förmodan skulle gå sönder, har googlat en del, men har inte kunnat hitta något, någon som har tips?

//K
Pejlaren

Re: Reläsockel för DIN-skena (Vanligt bilrelä)

Inlägg av Pejlaren »

Bilrelän är väl knappast specade för att dra 230V ?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Märkligt kundkrav, har "macken" all modeller av relän som dina elcentraler
kan behöva ? Är det inte enklare att de lägger ett par relän av rätt typ
"på hyllan" ifall de är ängsliga ? Då behöver de inte ens åka till macken.

> har googlat en del...

Är det inte bättre att gå till macken och kolla ? :-)

Man undrar ju om de faktiskt menar närmaste bensinmack, de har ju
inte speciellt mycket mer än ett par chorizo att erbjuda i alla fall.
Menar de kanske närmaste elfirma eller liknande ?
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Pejlarn: Det är helt korrekt, bilrelän är ej spec:ade för 230V.

Detta är en elcentral som skall styra varvtalstyrning, start och stopp av en Deutz dieselmotor, till/frånslag av några solenioder till hydraulventiler. maskinen går på 12V och skall skeppas till ett litet land i Afrika som heter Lesotho, hurvida dom säljer chorizo på macken där nere vet jag inte :), men den tekniska nivån därnere att försöka få tag på ett Omron G2R-2-SNDI känns
föga troligt och då är begränsningen att använda detaljer som man med "lätthet" kan få tag på. DVS ett vanligt standardrelä som återfinns i dom flesta fordon.

Ett förtydligande, det är inte reläet jag är ute efter utan själva reläsockeln/hållaren, någon som har sett nånstans en lämplig reläsockel för ett vanligt växlande 5 pol. bilrelä som går att montera på en DIN-skena? Jag var kanske otydlig i mitt första inlägg.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Aha, men när du snackar DIN-skena och "elcentral" så relaterar man inte det till en Duetz dieselmotor så där direkt liksom.... :mrgreen:

Tror inte ens att det finns, kan du inte bygga en själv? Eller hur många du nu ska ha....
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

På min skogsmaskin sitter kopplingsplintarna på DIN-skena i kopplingsboxen.
Det finns några reläer med vanlig flatstifts "bil-sockel" i lådan men dessa är monterade i socklar som är skruvade i locket på lådan.
Kanske en lösning om du inte hittar DIN-socklar?
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Anders,

Det är den lösningen som jag brukar använda mig av, fungerar ganska ok, två saker som jag dock irriterar mig på är att man gör åverkan på kapslingen, vilket betyder att IP klassningen troligtvis blir lidande.

Nästa grej är att montering/demontering av reläet inte sker uppifrån som dom andra komponenterna i lådan. Jag får leta vidare helt enkelt men tackar för tipset!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fråga någon i Lesotho vad de föredrar för prylar !
Det vore också sannolikt bättre om centralen byggdes där.
Att bygga med prylar som finns här är att göra dom en björntjänst.

> Jag var kanske otydlig i mitt första inlägg.

Veckans understatement.. :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lesotho
Lesotho, formellt Konungariket Lesotho, (kolonialt namn: Basutoland) är en monarki i södra Afrika,
en enklav till, och alltså på alla sidor omgivet av, Sydafrika och ett av de minsta länderna i Afrika.
Landet är bergigt, och är ett av världens ekonomiskt minst utvecklade länder, med begränsade
resurser och ett starkt beroende av Sydafrika. Omkring en fjärdedel av den yrkesarbetande
befolkningen arbetar i Sydafrika, många i gruvorna.
Skulle vara intressant att veta vad för slags projekt denna dieselmotor ingår i.
Något vattenprojekt kanske ? Är det något som går genom SIDA ?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nu tycker jag inte att du ska köpa dessa prylar på Biltema med tanke på var prylarna ska, satsa på något med mera dokumenterad kvalite, men var enklast att länka dit.

Dessa 2 detaljer måste väll vara de allra vanligaste typen av fordonsreläer (förhoppningsvis även i Afrika).

Ioförsig inte DIN fäste
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ov ... l-byggbar/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

ristomemo,

Tack för länken! Använder dock idag den typen av relähållare som du länkade till fast från Tyco och Hella, både dom med DFK hylsa samt 6,3 flatstiftshylsa, det fungerar alldeles utmärkt och jag kommer troligtvis använda dessa till detta projekt också.

Anledningen till trådstarten var om någon visste om det fanns reläsockel för DIN-skena, det skulle underlätta både
installationen och höja kvaliteten på elcentralen då både Tyco och Hellas reläsockel måste skruvas fast någonstans.
Det är ganska tydligt att det inte finns, då jag har hört med flera av mina leverantörer och dom har inte sett något liknande,
det närmaste jag kommer är Phoenix Contacts flatstiftssäkringshållare för DIN montage.

Jag brukar bocka till en aluminiumplåt som jag skruvar fast i botten på bef. DIN-skena som jag sedan skruvar reläsocklarna i,
ibland borrar jag ett hål i sidan på elcentralen och sätter genomgående skruv, vilket inte är optimalt.

Veckans understatement...

Ge mig din adress Sodjan så skickar jag ett julkort, har sett på reklamen att det hjälper...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ge mig din adress Sodjan...

http://www.jescab.se/Kontakt.htm

Men du *måste* inte skicka något, spara pengarna och skicka dom
till Lesotho istället, de behöver dom mycket bättre än mig. :-) :tomte:
PTC

Inlägg av PTC »

Det finns rektangulära plåtar med dinfäste som man kan skruva fast relähållare på,
Hur många relä är det tänkt det ska sitta?
Jag har själv använt såna, men sist jag gjorde det byggde jag en själv med en bakåtvänd dinskena som jag satte fast på två styck ändstöd för kopplingasplintar, fungerade kanonbra. Man har ju slitsade spår i den som det går skruva fast relähållarna på
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Det finns bilreläsocklar för PCB-montage (Volvo LV använder dessa).
Gör ett kort med sådana och placera i en DIN-skenebox t.ex. Elfa#
50-185-02 .... 50-185-85 resultatet blir som kontaktdonsadaptrarna för DIN-skena.
Skriv svar