Hot Chili Blade bildator

Berätta om dina pågående projekt.
cetex

Re: Hot Chili Blade bildator

Inlägg av cetex »

kolla här: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?p=379822

Finns market firmware till den.

Jag har googlat som en galning de senaste två dagarna, och jag hittar inte någon möjlighet att lägga upp en "bar" på skärmen ala ubuntu.
Däremot har jag förmodligen hittat hur man kan lägga upp en transparent knapp statiskt någonstans på skärmen. (Se smart taskbar: http://www.appbrain.com/app/smart-taskb ... rt.taskbar)

(knappen verkar inte synas på bilderna där, men den finns där. provade på min x10 mini)

Expressinlärning på android-java nu, antagligen får jag hjärnblödning snart. >_<
mippen

Inlägg av mippen »

Skulle man kunna göra en "tab layout" enligt tutorial "Hello, views" ?
Hade varit nice om varje tab kunde köra en app i sin egna view och på så vis snabbt byta mellan aktiva program.
Nerre

Inlägg av Nerre »

cetex, hur själva startskärmarna ser ut beror på vilken launcher man kör. Det är med andra ord ungefär som att köra X11 under linux: Du kan välja skrivbordshanterare.

mippen, så som Android fungerar går det inte riktigt att göra så. I Android är ett program i taget inaktivt och de flesta program "fungerar inte" i bakgrunden. Men de ligger kvar i minnet (så mycket det räcker till) så att man snabbt kan växla mellan dem.

Det är ett av de vanligaste missförståenden: "Hur avslutar man en app?"

Det gör man helt enkelt inte, man bara startar en annan. Appar ska spara sin "state" så ofta de kan för att man ska kunna inaktivera dem utan att tappa bort nåt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En fråga av en surfplatteidiot; vad ska man med dessa till? Är det en bra ersättare för en bärbar dator eller är det mer en "hemmaiphone"? OBS att min fråga lite avviker från topic men är ändå lite nyfniken!
cetex

Inlägg av cetex »

Jag har ikväll labbat lite med den sample-launcher som följer med android sdk'n. :)
En tanke är att göra en launcher/homescreen (samma sak) som antingen visar en bild med de olika programmen man ska kunna starta (som tar upp hela skärmytan - det är så det fungerar i android) och sen presenterar en "knapp" som alltid ligger on-screen som tar upp launchern/homescreenen om man trycker på den. Knappen kan göras ganska lagomt stor,halvt transparent och läggas nånstans i ett hörn på skärmen där det sällan ligger andra knappar från andra program.

En annan sak som borde vara möjligt, men som jag inte förstått exakt vad man kan och inte kan göra med ännu är tabbat. Googles exempel är Gigantiska och jäkligt mycket mer komplicerade än jag känner att jag har förstånd att förstå kontentan av. iaf som java-newb.. (Därav hjärnblödning..)

..

Å andra sidan hittade jag just detta:
http://stackoverflow.com/questions/1306 ... in-android

Enklare exempel än alla andra.. jag ska testa lite och se om det är vad jag tror..

v-g: Vissa är ersättare för bärbar dator om man ska läsa tidningen, elektronikforumet.com, maila o.s.v, alla går att köra musik och oftast film på.
En del är kompletta telefoner i väldigt stort format, så man kan förutom läsa tidningen vettigt på de ringa, sms'a, köra gps (Jag tror GPS är krav i android-enheter om man ska få köra Android Market och google-integrationen), och en hel del mer.

I bilen tror jag enormt mycket mer på en "surfplatta" istället för att försöka tråckla ihop något likvärdigt med en linux eller windows-box. (Allt är ju färdigt, förutom meny-interfacet som behöver vara tydligare / mer lättnavigerat i en bil)

Du kan nog använda den som tavla också om du vill. :)
cetex

Inlägg av cetex »

Såklart var inte tabhost det jag trodde. Den vettiga vägen att gå verkar vara att lägga upp en ikon som alltid ligger on-screen.
När man klickar på den ikonen dras homescreenen igång, på home-screenen ligger det sen några väldigt tydliga ikoner som man sedan får klicka på för att starta det programmet man vill.

Fördelen: Jag vet att det går. :)
Nackdelen: Plottrigare.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Oj vilken massa inlägg! :D Så går det när man inte är inne och tittar på några dagar. Det verkar ju finnas visst intresse för dylika prylar. Hoppas ni får lite tid att leka med saker under helgerna. Jag kommer nog att vara rätt fullbokad över både jul o nyår, så det får räcka att sitta och beundra Blade:n när den kommer och kanske testa någon enklare app.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Angående gratis navigering så är det bara att googla på "google navigation brut" så finns det en hackad version som fungerar i alla länder. Har testad och den är riktigt bra.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu har Bladen anlänt! Mycket spännande!

Tyvärr har jag lite ont om tid nämsta dagarna med nyår och allt som ska ordnas inför det, så riktiga foton och närmare intryck kommer efter nyår!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Här kommer dom första bilderna på min egen Blade. Har inte hunnit med att roota och sånt ännu. Jag har inte hittat någon officiell Android 2.2 till den. Däremot finns en hackad version.

Edit: Hmm. Varför blir inte bilderna lika stora? Båda ska vara 640x480 men blir ändå inte lika stora. Är det något jag missat med bilduppladdningen på forumet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av vfr 7 januari 2011, 11:07:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag hoppas att du har kollat här: http://forum.xda-developers.com/index.php
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

cetex skrev:Jag har ikväll labbat lite med den sample-launcher som följer med android sdk'n. :)
En tanke är att göra en launcher/homescreen (samma sak) som antingen visar en bild med de olika programmen man ska kunna starta (som tar upp hela skärmytan - det är så det fungerar i android) och sen presenterar en "knapp" som alltid ligger on-screen som tar upp launchern/homescreenen om man trycker på den. Knappen kan göras ganska lagomt stor,halvt transparent och läggas nånstans i ett hörn på skärmen där det sällan ligger andra knappar från andra program.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar men har du kollat på appen Smart shortcuts? denna har vad jag upplever som liknande funktioner som du efterfrågar.
Skriv svar