T: Etsning av dubbelsidigt

ekman

T: Etsning av dubbelsidigt

Inlägg av ekman »

Hej

Jag har designat mitt första kort,det ska vara till en robot :)
Men det är alldeles för dyrt för mig att beställa kortet någonstans. Så jag undrar om någon kanske kan göra det billigt? :oops:
Kan dock inte erbjuda så mycket så ett prisförslag måste jag ha först så jag inte står där med byxorna nere.

Utseendet spelar ingen som helst roll för mig. Dom tunnaste ledarna är på : 0.254 mm. Är det för smalt kanske?
Det är för att ledarna ska kunna gå mellan benen på IC kretsarna.

På bilden så syns ett gult sträck. Där ska det sedan kapas, så det blir 2 kort. Fast det kan jag nog göra själv :)

Stor bild på schemat http://img510.imageshack.us/i/schemad.jpg/

Stor bild på Caden http://img72.imageshack.us/i/layoutff.jpg/
Användarvisningsbild
jesse

Re: T: Etsning av dubbelsidigt

Inlägg av jesse »

Det kommer nog att vara ganska svårt att etsa ett sådant kort hemma. Det förutsätter ju att det finns ledande vior/genomföringar i alla hål som förbinder de båda lagren. Vissa komponenter kanske går att löda på båda sidor så att det förbinds riktigt, men andra, t.ex. stiftlister täcker ju hålet helt och går inte att löda på komponentsidan. Om du då har ledare på komponentsidan som går från den komponenten så får du ingen kontakt. Jag är tveksam till att någon hemmapulare kan göra fungerande hål/vior som det samtidigt sitter komponenter i.
ekman

Inlägg av ekman »

hmm aha, jag tänkte löda på båda sidorna av komponenten. Men det låter ju nu tveksamt.
Jag får helt enkelt tänkte om :doubt:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har själv gjort några dubbelsidiga kort, och då har jag alltid anslutit t.ex. stiftlister enbart på kopparsidan, och om jag måste dra dem på andra sidan så gör jag en via en liten bit ifrån komponenten så att jag kan löda dit en liten tråd som genomföring. Det funkar , men är lite knöligt.
ekman

Inlägg av ekman »

Okej, jag får göra om och testa det istället.

Men där det är vio'r så kan man väl dra en liten liten liten tråd i mellan och löda? :P
Alternativt att man drar ut en pinne hur ett stiftlist och löder i mellan?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Glöm inte jordplan, vior ska du se till att de blir med stora lödöar så blir livet lite enklare. Dina ledarbredder kan du gott öka då det finns gott om plats.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Har själv gjort dubbelsidiga kort med 5 mils (0,127 mm) ledarbredd med hjälp av en billig bläckstråleskrivare, två byggstrålkastare och en dremel. Hade inga probem alls vad jag kan minnas.
Dock så får man ju se till att man inte behöver dra signaler genom täckta hål, t.ex. under stiftlister och elektrolyter. Då får man se till att anslutningen alltid kommer från den sidan man kommer åt att löda.
Vior kan man alltid förbinda manuellt.

Det är helt klart möjligt att göra. Dock så har jag svårt att tro att någon skulle göra detta billigare än vad t.ex. Olimex gör det. För drygt 300 kr får du ett kort på 100x160 mm färdigt och hemskickat på ett par veckor.
Skriv svar