"Tillverka" line-in på Sharp stereo
-
- Kontakt:
"Tillverka" line-in på Sharp stereo
Jag har en gamal stereo, en Sharp CMS-R400CDH, som bara har phono-ingång men saknar line-in. Är det nån som vet om man kan skruva upp stereon och koppla in en sladd mellan cd-växlaren och förstärkaren på något sätt så man kan koppla in datorn till den. När jag kopplar den till phono blir det bara brusigt ljud.
-
- Kontakt:
Jag har tagit en bild på stereons kretskort och lagt ut på http://home.swipnet.se/orust/stereo.jpg.
En pil pekar på phono-ingången och den andra på vad jag tror är förstärkaren till phono. Vad tror du? Hur tror du jag kan koppla in den?
En pil pekar på phono-ingången och den andra på vad jag tror är förstärkaren till phono. Vad tror du? Hur tror du jag kan koppla in den?
-
- Kontakt:
Det verkar vara svårt att lossa kretskortet, eftersom det sitter fast i de andra kretskorten, så jag har tyvärr inte sett hur det ser ut på undersidan
Men jag har en bild på ovansidan innanför phono-ingången. Det verkar svårt att koppla in någonting där.
Men jag har en bild på ovansidan innanför phono-ingången. Det verkar svårt att koppla in någonting där.
Dom delarna som jag trodde var för förstärkaren verker mest höra till radion. IC-kretsen som sitter där skulle kunna vara någon typ av förstärkare. Går det att se någon beteckning på den? Annars är ett bra sätt att koppla in en signal och flöja den på kortet. Man då behöver man nog komma åt andra sidan också.
Jag gjorde samma sak med en bilstereo. Jag använde kassettingången. Tillverkade en spänningsdelare med en tvåpolig potentiometer för att få ner signalen till ungefär samma nivå som det kommer från tonhuvudet och kopplade till kontakten på kretskortet där det satt inkopplat. För att växla mellan line-in och kassett satte jag en dubbeltryckknapp och ett relä
.

Utan kretsschema är det inte så lätt.
Phonoingången är mycket känsligare än en Line-ingång + att den som någon sa, har en annan frekvenskurva (RIAA).
Lättast är nog att bygga en egen Line-ingång bara du kan hitta var förstärkaren "börjar" i din stereo.
Förstarkaren ska enligt standard ha 0,775V (0dBm) när lineingången ger full signal.
Vad har du för mätinstrument? Med en tongenerator å oscilloskop kan du följa signalen hela vägen.
Phonoingången är mycket känsligare än en Line-ingång + att den som någon sa, har en annan frekvenskurva (RIAA).
Lättast är nog att bygga en egen Line-ingång bara du kan hitta var förstärkaren "börjar" i din stereo.
Förstarkaren ska enligt standard ha 0,775V (0dBm) när lineingången ger full signal.
Vad har du för mätinstrument? Med en tongenerator å oscilloskop kan du följa signalen hela vägen.
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag skulle rekommendera att du börjar titta från volymkontrollen i stället och spårar baklänges. Vill du behålla phono-delen intakt så kan du bryta dig in innan volymkontrollen, lägga till en omkopplare som växlar mellan den befintliga ljudlinan och din nya ingång. Det blir till att kapa lite kopparbanor. Fixa en bild på kortets ovan- och undersida runt volymkontrollen så kanske man kan komma på något.
-
- Kontakt:
"Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid..."
Jag tror inte jag orkar lägga den tiden på den gamla stereon. Den är inte så meckvänligt byggd och jag tror att det blir jobbigt att ta loss allt som sitter i.
Jag funderar ändå på att köpa en riktig förastärkare. Tillsvidare får jag klara mig med Creative Inspire 5100 5.1 till datorn, fast det är synd att högtalarna till stereon står oanvända
Jag tror inte jag orkar lägga den tiden på den gamla stereon. Den är inte så meckvänligt byggd och jag tror att det blir jobbigt att ta loss allt som sitter i.
Jag funderar ändå på att köpa en riktig förastärkare. Tillsvidare får jag klara mig med Creative Inspire 5100 5.1 till datorn, fast det är synd att högtalarna till stereon står oanvända