Sätta in servon, vilken typ? AC?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jimmy6,2

Sätta in servon, vilken typ? AC?

Inlägg av jimmy6,2 »

Hejsan,
måste börja med att tacka för ett trevligt, intressant och kunnigt forum.

Jag har en längre tid funderat på att sätta motorer på min gamla bänkfräs/borrmaskin, hade fram tills jag hittade detta forum inte tänkt att det skulle bli en riktig CNC maskin. Jag är ingen stegmotorkille, jag föredrar AC servo, mest beroende på att jag håller på med sådana på jobbet. Systemen som jag jobbar med är inte för styrda maskiner men dom är interpolerade. Det system jag hade tänkt mej från början är ett system som heter ELAU. Jag har alla delar som jag behöver men som sagt med detta system kommer det inte att bli en riktig CNC. Detta system har en controller som styr drives med optisk Sercos slinga.

Efter att ha funderat lite funderar jag på att använda Omron servon istället, jag har hittat drives som kan styras med puls och riktning och det borde väl gå att koppla ihop med någon hårdvara som styrs av en en PC med tex Mach3?

Det som är lite tråkigt med att inte ELAU är att jag har några motor som skulle sitta riktigt bra på min fräs.

Jag är tacksam för alla åsikter och ideer

//Per
Senast redigerad av blueint 14 december 2010, 00:06:07, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik: Newbie
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Sätta in servon, vilken typ? AC?

Inlägg av LaRdA »

Vad är det för motorer du har och vilka encodrar sitter monterade?, skulle kanske fungera att köra dom med en drivare från granitedevices som klarar step/dir signal.
http://www.granitedevices.fi
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Motorerna är ELAU och dom har HyperFace enkodrar (sin/cos). Om man skulle ha kvar ELAU systemet skulle man nog programmera controllern så att den funkar med puls/riktning men det är nog inget litet jobb. Hur som helst, vad behöver för HW för att komma från en PC med MAch3 till puls/riktning? Jag har ju mina Omron prylar kvar.

//Per
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Har jag fattat rätt om det är ett Breakout bord jag behöver?

//Per
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej du behöver en servodrivare som tar steg/riktning, eller ett extra kort som omvandlar mellan steg/riktning och vad nu dina Omron-drivare tar för signal. Ett breakout-kort är mer ett sätt att lättare komma åt pinnarna i parallellporten och ofta nån form av skydd (optokopplare eller buffrar).
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Omron drives tar puls /riktning direkt (verkar det som). Modellen heter R88D-UP.

Omron manual R88D-UP
http://www.supertron.com.sg/products/au ... ct2000.pdf

Omron controller kort puls/riktning
http://www.portalelectrozona.com/pdf/de ... Manual.pdf

//Per
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det verkar så. I såna fall kan det vara bra med ett BO-kort. Inte för att det är nödvändigt om TTL-nivåerna räcker för drivaren, men det förenklar saken.
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Några rekommendationer på BO kort?

//Per
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Finns det BO som med optokopplare för 24VDC? jag funderar på att ändå köra med dom roligare motorerna. Jag kanske kan skriva lite kod för att köra dom med puls / riktning.

//Per
Skriv svar