Hjälp med temperaturskillnadsstyrning (långt ord)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med temperaturskillnadsstyrning (långt ord)

Inlägg av Icecap »

Nu är jag nog en glädjedödare men det borde räcka att bara tillföra en viss mängd energi till värmebanden, temperaturskillnaden "följer med" efter vad jag omedelbart kan se.

Alltså borde 5 st manuellt ställda PWM-regulatorer klara biffen och när de väl är ställda rätt kan man låsa potentiometerna.
Hasse99

Inlägg av Hasse99 »

Jag gogglade vidare lite på LM35:an och snubblade över en krets som kanske skulle kunna funka. http://www.atmsite.org/contrib/Clement/dewheater/
Men jag har en liten fråga:
I kretsen styr känner D1 av yttertempen och D2 tempen vid optiken. Kan man bara byta plats på dessa och då jag vill ha 1 sensor som styr alla 5 kanelerna och att kunna trimma in kanalerna var för sig? DVS ha en vidarekoppling från punkt 2 på D2 och koppla vidare därifrån till nästa kanal.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med eftertankens bleka, eh
skit samma

icecap har rätt
jag annvänder det själv ofta, att värma optiken med händerna för att slippa kondens, det räcker med lite mera värme och man slipper problemen

suck, att inte kunna tänka rätt är svårt :oops: :doh:

:lol:
Hasse99

Inlägg av Hasse99 »

Efter lite funderande och insett att det var 12 år sedan jag gick ut elprogrammet och har inte jobbat med elektronik sedan dess blir lösningen så lowtech som möjligt: 5-kanalers PWM med pot-styrning baserad på denna krets: http://www.robotroom.com/PWM.html

Nu letar jag efter en MOSFET till utgångarna som skall driva värmarna (max 12W, 1A/kanal) och då undrar jag om denna är bra, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-25&toc=0 och vad som menas med effektförlust:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lösningen med LM35, det finns en bättre koppling MED hysteres på sidan 9 i tidigare länkat datablad (air flow detektor). För utetemperaturen behöver man bara en LM35 som buffras med en OP.
Att köra med en 74XX14 (XX = HC) så kan man bygga 6 st kanaler med en enda krets, det är inte helt nödvändigt att buffra utgången och utgången kan direkt driva gaten på en MOS FET, MEN kör inte med så hög frekvens (100 Hz)

Protte
Hasse99

Inlägg av Hasse99 »

Tack för svaret.
Då kommer nästa fråga. Vad är formeln för att räkna ut storleken på C2 för att få ner frekvensen till ca 100 Hz?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Frekvensen är beroende på vilken 74XX14 du väljer, sedan beror det på fabrikatet också.
Men det kommer att ligga i häradet t=RC=1/f, lös ut C t/R=C 10ms/10kΩ= 1µF.

Sedan bygger man ihop det hela och mäter, och byter om det blev tokigt. Tillverkarna av tennsugar ska ju leva också.
Frekvensen är inte så himla viktigt, bara så den inte hamnar på 100kHz.

Protte

Edit, Kom just på att man kanske ska räkna på i snitt 5kΩ så då är 2,2 µF mer lämpligt EDIT
Senast redigerad av prototypen 16 december 2010, 17:14:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Egentligen skulle både temperatur och luftfuktighet mätas för att räkna ut vilken temperatur telskopet ska hålla för att undgå daggbildning. I vissa lägen behövs ingen uppvärmning, eftersom daggpunktstemperaturn ligger lägre än rådande temperatur i teleskopet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso har du rätt, då behövs ett peltierelement, en spegel samt en lämplig reflexsensor (samt temperaturmätning av spegeln)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Vad ska peltierelement ha för funktion ?

Kyla spegeln.. ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Svar ja, du kyler tills det blir imma på den, mäter då temperaturen, då får du en tämligen exakt daggpunkt (beroende på vilken typ av temperaturgivare man använder), Imman detekterar du med reflexdetektorn, inte helt lätt sak att göra (det är väl därför daggpunktsmätare är så förb... dyra, gissar jag.
Fransson

Inlägg av Fransson »

persika skrev:Egentligen skulle både temperatur och luftfuktighet mätas för att räkna ut vilken temperatur telskopet ska hålla för att undgå daggbildning. I vissa lägen behövs ingen uppvärmning, eftersom daggpunktstemperaturn ligger lägre än rådande temperatur i teleskopet.
Ekvationer för att beräkna daggpunkten utifrån uppmätt relativ luftfuktighet och temperatur finns på engelska wikipedia.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

jag som trodde att det räckte med att undgå imman...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fransson skrev: Ekvationer för att beräkna daggpunkten utifrån uppmätt relativ luftfuktighet och temperatur finns på engelska wikipedia.
Visst men det är inte helt trivialt att få en liten 8-bitars uC göra detta.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är inte heller nödvändigt! Kläm på en aning effekt, då är saken biff. Resultatet blir ändå det samma, förvisso kan man kanske sträcka batteritiden några få % vid att ha en mycket avancerat enhet men är det lönt?

Om batteriet räcker till 8 timmar med fast effekt och kanske 8:24 med en avancerat styrning (5% besparing) tror jag är innerligt likgiltigt, bara skiten inte immar igen.
Skriv svar