Hot Chili Blade bildator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Hot Chili Blade bildator

Inlägg av vfr »

Jag har nu beställt en Blade enligt rekommendationer i denna tråd. Istället för att fylla den tråden med en massa saker som inte har med köptips att göra så startar jag en liten egen Blade/Android projekttråd. Namnet kommer av mitt bilprojekt som heter "Hot Chili Project" på grund av att bilens kulör heter just "Chili Red".

Visst skulle det kanske platsa bättre på ett Androidforum, men tills jag börjar känna mig varm i kläderna, så trivs jag nog bättre här. Det brukar finnas tillräckligt med kunskap inom väldigt många områden... Dessutom lär det nog bli mycket koppling till elektronikbitar också. :D

Som bildator finns det ju en massa kul funktioner. Navigering är ju då en given applikation. Musikspelare likaså. Samt interface för diverse bilstyrgrejor, t.ex OBD-läsare.

Hur är det med Androidappar, vilka telefoner (eller snarare processorer) är dom gjorda för? Finns det flera olika varianter av appar beroende på vad för plattform (processorplattform) den är gjord för? Eller är alla Android baserade på samma plattform och därmed flyttbara? Eller tredje varianten, att allt är gjort i Java och då portabelt per definition.

Är det svårt att bygga egna appar?

För att det ska bli en projettråd så erfodras bilder, och dom enda bilder som finns just nu är bilder från Internätet på själva telefonen. Så här ser den alltså ut:
Blade1_s.png
Tanken är att den ska vara liggande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hot Chili Blade bildator

Inlägg av Klas-Kenny »

Alla appar fungerar (i regel) till alla android-lurar, alltså inte processorspecifikt, men låst inom android.

Att göra egna appar är lätt, förutsatt att du kan java, det är ungefär lika lätt/svårt som att göra program till pc.

En tanke slog mog rent spontant, alla navigator-appar vad jag hittat hittills kostar pengar, ganska mycket dessutom :(
Google maps kan ge vägbeskrivningar, dock inte jämförbart med ''vanlig'' gps.
På min X10 Mini Pro fanns Wisepilot installerat från fabrik, det fungerar riktigt bra, men tyvärr fick man bara 30 dagar gratis på det, och sen kostar det ganska mycket.

För att läsa av OBD och liknande kan jag tänka mig att det krävs en extern pryl som läser av OBD och skickar det till telefonen med blåtand eller något liknande.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Android är ju Java med en egen Runtime (nämligen Dalvik)

Här är hur man sätter upp SDK och gör en Hello World
http://developer.android.com/guide/tuto ... world.html
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Kanon. Dessa svar gav ju lite mer kött på benen. Då är det alltså mitt alternativ 3 som är korrekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Snarare alternativ 2.

Applikationerna är skrivna i Java, dock med en speciell runtime så de fungerar endast till Android-telefoner. Dock är det väl relativt enkelt att porta till andra plattformer sen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Att det är en egen runtime för Android spelar ju egentligen ingen roll för portabiliteten inom Androidfamiljen. Då är ju runtime samma. Däremot verkar du har rätt i att det är variant 2 också på så sätt att det verkar vara en ARM-plattform som man baserar allting på. Och eftersom det verkar finnas native C/C++ också till Android, så är det alternativet nödvändigt om det verkligen ska vara portabelt. Och då menar jag inte omkompileringsbart för annan plattform, för det är det ju alltid. Men då skulle det ju bli helt ohållbart att appar bara är körbara på just den Android-plattform dom är kompilerade för.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kan nog ha missuppfattat dig tidigare :)

i alla fall, en applikation för android kan köras på alla telefoner med android. (förutom faktorer som skärmupplösning, prestandakrav osv) Ganska jämförbart med att ett program för Windows kan köras på alla datorer med Windows.
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

vfr skrev:Hur är det med Androidappar, vilka telefoner (eller snarare processorer) är dom gjorda för? Finns det flera olika varianter av appar beroende på vad för plattform (processorplattform) den är gjord för? Eller är alla Android baserade på samma plattform och därmed flyttbara? Eller tredje varianten, att allt är gjort i Java och då portabelt per definition.
Alla Android appar är flyttbara och fungerar på samtliga Android telefoner. De kan däremot se ut som skit om man gör fel (Just upplösning och effekter som stöds olika bra av olika telefoner är ett otyg tex HTC Desire vs X10 Mini) eller använder plattformsspecifika bibliotek (tänk HTC sense mfl) :badgrin:
vfr skrev: Är det svårt att bygga egna appar?
Nej, det är lätt :) Detta exempel är riktigt bra för att bli lite varm i kläderna
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo, det har nog framgått rätt bra nu. Genom en kombination av Java VM och gemensam ARM arkitektur, så har man verkligen en portabel lösning på flera sätt. I mitt fall så handlar det egentligen inte om att göra appar som kan användas av alla på alla Androidsystem, utan mer om att kunna koda min egen applikation för att köra på just min bildator. Det där med att köra C/C++ är ju tydligen möjligt, men inte med API-funktioner som jag har förstått det. Det innebär att man måste ha ett "skal" i Java, men kan ha underliggande kodblock i andra språk. Eftersom jag har massor av olika kod skriven i C/C++, så finns det mycket där som jag vill ha in.

Sedan är jag lite kluven till det här med Java VM. Det är väldigt smidigt att kunna köra samma kompilerade program på olika plattformar, och på en stationär dator så spelar säkert inte prestandaförlusten någon större roll. Om man däremot kör en batteridriven applikation, som ju oftast är fallet i Androidsammanhang, så kommer ju varenda extra CPU-cykel att påverka batteritiden negativt. Jag vet att det varit en del kritik mot dåliga batteritider och liknande i Androidsammanhang. Pyttemjuks Win-CE och dess efterföljare på telefonsidan har lidit massiv kritik för just dåliga batteritider. I det fallet är det väl snarare Pyttemjuks oförmåga att skriva program med fokus på litenhet, både vad gäller CPU-cykler och minnesåtgång. Men resultatet blir ju lite åt samma håll, även om orsakerna är helt olika.

Det är ju trevligt att man byggt på en strömsnål ARM-arkitektur från början, men tråkigt om hela den vinsten ska gå förlorad i CPU-cykler för "översättning". Men som sagt, det är ju naturligtvis trevligt med portabiliteten i sig.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Från och med Android 2.2 (FroYo) är något som heter Just-In-Time (JIT) kompilering aktiverat i Android vilket enkelt förklarat innebär att applikationen automatiskt kompileras till native-kod innan den körs om jag förstått allt rätt.

I veckan kom en updatering från 2.1 till 2.2 för min HTC Legend vilket har gjort en markant skillnad i både "snabbhet" och stand-by tid. Att snabbheten är på grund av JIT är ganska självklart, men batteritiden skulle lika gärna kunna bero på någon annan förändring.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alla appar går INTE att köra på alla versioner av Android eftersom olika versioner av Android har olika version av API.

De flesta skriver appar för att de skall fungera på så många plattformar som möjligt, men vissa speciella appar kräver t.ex. minst Android 2.1 (och funkar inte med 1.5 eller 1.6). Det är alltså upp till den som skriver appen att välja hur portabel den skall vara.

Citat från sidan som maDa länkade till:
Min SDK Version
This value specifies the minimum API Level required by your application. If the API Level entered here matches the API Level provided by one of the available targets, then that Build Target will be automatically selected (in this case, entering "2" as the API Level will select the Android 1.1 target). With each new version of the Android system image and Android SDK, there have likely been additions or changes made to the APIs. When this occurs, a new API Level is assigned to the system image to regulate which applications are allowed to be run. If an application requires an API Level that is higher than the level supported by the device, then the application will not be installed.
och
Notice that the "Build Target" you've selected uses the Android 1.1 platform. This means that your application will be compiled against the Android 1.1 platform library. If you recall, the AVD created above runs on the Android 1.5 platform. These don't have to match; Android applications are forward-compatible, so an application built against the 1.1 platform library will run normally on the 1.5 platform. The reverse is not true.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

LHelge> Trevligt!

Det ska tydligen gå att få in 2.2 på Bladen också, http://www.addictivetips.com/mobile/how-to-install-android-2-2-froyo-on-zte-blade-orange-san-francisco/.
mippen

Inlägg av mippen »

Bevakning på denna tråden!
Är själv sugen på en bildator baserat på android.
Kör idag en Acer Liquid som lur men tanken är att köpa ngn billig 7" platta när dom kommer till sverige.

OBDII fungerar kanon i luren mha BT-OBDII adapter.
Finns lite OBD appar på market för det. Kör själv med denna:
http://www.droidstuff.se/index.php?page ... t&Itemid=1

Hade varit riktigt snyggt med en frontend till android som ger lite bildator support för luren.
En HW pryl som jag tror jag skulle vilja ha är ngn form utav remote touchpad.
I mitt fall kommer nog skärmen på enheten sitta lite långt ifrån så alternativ touch inmatning är att föredra.
Har sett lite BT tangentbord mm som kanske skulle gå att använda.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Kul med fler intresserade!

Nackdelen är att 7"-plattorna blir rätt stora. Men det beror ju lite på hur man tänkt att montera det och i vad. Som du ser i länken till min biltråd, så är det en SAAB 9-3 i mitt fall. Nackdelen med den är att den har ett fiberbaserat (MOST) ljudsystem som är svårt att byta ut eller integrera med.

Sedan komliceras det ytterligare av att jag har en skadad högerarm som har nästan noll funktion. Då blir det väldigt opraktiskt med "vanlig" stereomontering i mittkonsolen. Min tanke har därför varit att låta originalstereoinstallationen vara kvar orörd, och bara ansluta till den befintliga AUX-ingången som finns. Displayen/datorn skulle då få sitta uppe på instrumentpanelen mellan A-stolpen och ratten. Precis snett framför/över luftutsläppet i panelen. Lite så som man gör med en telefonhållare eller GPS-hållare. Då funkar det inte med en 7"-platta. I vad, och hur är det tänkt att din skall monteras?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag skulle vilja ha ett interface till CAN-bussen i bilen. Det måste ju isåfall nästan bli en blåtandsmodul, eftersom det inte finns så många andra interface att tillgå. Jo, det finns ju WLAN och USB slavinterface men det är ju inte så praktiskt i det här fallet. Blåtand verkar ju vara det smidigaste. Det finns ju Blåtands OBD-interface, men det är ett generellt CAN-interface jag skulle behöva. Alternativt så får man bygga sig en egen brygga mellan BT & CAN med en mikrokontroller, men det känns som det redan borde finnas...
Skriv svar