Jepp, du har alldeles rätt i att bygga eget både kan bli bättre och billigare. I mitt personliga fall handlar det dock mera om tillgång till verktyg (bor i en etta där jag har tillgång till några skruvmejslar, nån tång och en lödkolv) och intresse. Dessutom så ser jag den medföljande kontrollern som en bra referens, man vill ju inte få den egna sämre.
Jag har också egen erfarenhet av att då jag inte har just byggandet som mål så skippar jag oftast nånting som inte känns nödvändigt från början (t.ex. landningsställ

). Sen straffar det sig i ett senare skede då kracherna ställer till med så mycket mera. För mig personligen kan det helt enkelt bli billigare att köpa färdigt.
Jo, mobiltelefongarantin för flygkrasch är nog starkt begränsad

.
Om man inte absolut vill utnyttja androidgränsnittet så skulle jag föreslå att man bara sätter in linuxkärnan och bara ssh:ar mot telefonen. Kräver dock mera programmering för att komma åt sensorerna. Sen har man ju ändå det där med att Linux i sig själv inte är ett realtidsOS, dock inget som jag har upplevt som ett problem. Jag kan också se en poäng i att använda sig av android eftersom man då kan byta telefon utan större problem.
Hursomhelst så räknar jag inte med att använda telefonen som inre styrloop till att börja med. Var snarare en idé om att få med lite mer processorkraft för att kunna göra lite bildanalys m.m.