T: Problem med räkneverk till ström på likriktare.
Re: T: Problem med räkneverk till ström på likriktare.
Håller med ds77, ta det lite sakta i backarna.
Se *först* till att du har någon med på båten som kan
ta rätt beslut så att du inte stället till det istället.
Nog borde det finnas någon i närheten som skulle kunna tänka
sig att göra ett litet extrajobb och bättra på julklappskassan ?
Eller kanske inte...
Se *först* till att du har någon med på båten som kan
ta rätt beslut så att du inte stället till det istället.
Nog borde det finnas någon i närheten som skulle kunna tänka
sig att göra ett litet extrajobb och bättra på julklappskassan ?
Eller kanske inte...
Nån har letat dåligt tror jag.
73-472-55

73-472-55
Norpan, vad har du tänkt dig skall klocka den där då?
Det som klockar den i den befintliga räknaren kanske? 

Men det är väl inte säkert att det är själva räknaren som lagt av?
Det var väl tal om att använda "byt allt på kortet"-metoden och detta var den enda krets som inte blivit bytt därför att den som gjort det inte hittat den. läs tråden.
Ah, missade den meningen där. Men det jag läste var att kopparbanorna hade lossnat från kortet när de skulle byta komponenter och då lär inte den där kretsen hjälpa...
- Mizzarrogh
Borde väl inte röra sig om några större kostnader att få nya fixat av en seriös person som inte tar ockerpriser.
TACK ALLA! för ert engagemang
jag har märkt anslutningarna och tagit ur korten, lödsidan var lackad med en mörkt röd färg/skydd som jag försiktigt tvättat bort med aceton, man ser tydligt var det var problem med lödningen men om man bara skrapar bort färgen så skadar man nog banorna lätt, och jag tycker det ser ganska bra ut för övrigt, med lite justering av lödningarna, jag fick med dom kretsar som inte blev bytta, så jag tror nog jag fortsätter, man har tidigare bytt räkneverk från analogt med förval som bröt strömmen vid inställt värde, när jag fick aggregatet satt det digitala i utan förval, jag nämner det för det är fler funktioner på korten än som används idag, men om jag byter dom "aktiva" delarna själv och försöker få någon att titta/hjälpa till med installationen??
Norpan hittade ju den saknade kretsen på ELFA så vad tycker ni när ni sett bilderna?
En fundering! vad är den lilla "limpan" på bild 05? den syns dåligt på bild 02 också i överkant, jag trodde den gått varm men den har varit limmad på kortet, men sjunkit farligt nära ett ben på den stora kondingen, nästan så man tror den vilat mot benet och "limpans" ytterskal är metall.

Norpan hittade ju den saknade kretsen på ELFA så vad tycker ni när ni sett bilderna?
En fundering! vad är den lilla "limpan" på bild 05? den syns dåligt på bild 02 också i överkant, jag trodde den gått varm men den har varit limmad på kortet, men sjunkit farligt nära ett ben på den stora kondingen, nästan så man tror den vilat mot benet och "limpans" ytterskal är metall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jag gissar att limpan med metallhölje är ett relä
ett ingjutet tungelementrelä
ett ingjutet tungelementrelä
Jag skulle också ta en titt på de två brända motstånden i närheten av transformatorn på bild 03.
En gissning utan att titta närmare på hur banorna går så ser de ut att ligga i serie med zener(?)dioderna för att stabilisera spänningen.
En gissning utan att titta närmare på hur banorna går så ser de ut att ligga i serie med zener(?)dioderna för att stabilisera spänningen.
Tack! ska kolla det, kommer du på nåt mer så.... all info mottages tacksamt, jag har lödit dit nya kretsar utom den saknade som är beställd, jag har inget monteringsverktyg för kretsar, minns att dom byglade alla ben, lite svårt för mig, men jag har jordat mig själv vid hanteringen. Inga problem med kopparbanorna, endast där det sitter transistorer som han före mig bytte, dom tog nog rejält med stryk vid kortslutningen så kopparn blev för varm, men endast lokalt vid benen.
Kanske fel tråd, men fortsätter här då jag ej fann en rubrik som passade.
Behöver råd om dessa motstånd, man kan väl utgå från att toleransen är blå/0,25% den sitter ju så långt från övriga? sedan i andra änden är är väl första färg i värdet, ser brun ut = 1, och när jag mäter får jag 710ohm på båda eller 1420 genom bådaoch blå är 6, frågan är hur göra? förslag mottages tacksamt.
Ett vridmotstånd som man försöker finna rätt läge på ?
Den som tittat på det tidigare åt mig mätte dem och såg inga färger och tog för givet att eftersom dom hade samma värde var dom hela. Måste veta effekten också eller kanske bara se till att ev.nya är mist samma storlek?
Behöver råd om dessa motstånd, man kan väl utgå från att toleransen är blå/0,25% den sitter ju så långt från övriga? sedan i andra änden är är väl första färg i värdet, ser brun ut = 1, och när jag mäter får jag 710ohm på båda eller 1420 genom bådaoch blå är 6, frågan är hur göra? förslag mottages tacksamt.
Ett vridmotstånd som man försöker finna rätt läge på ?
Den som tittat på det tidigare åt mig mätte dem och såg inga färger och tog för givet att eftersom dom hade samma värde var dom hela. Måste veta effekten också eller kanske bara se till att ev.nya är mist samma storlek?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tycker det ser ut som om det kan vara en guld ring till höger, det skulle kunna vara 680 Ohm i så fall. Svårt att säga med så pass brända motstånd. Jag hade testat med två 680 Ohms motstånd, mest en känsla att det är så.
Kan edt vara så att dessa ligger i serie med en zenerdiod? I så fall tror jag mer och mer på 680 OHm och 5% tolerans.