Vägvisning OBD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jomref

Vägvisning OBD

Inlägg av jomref »

Jag har just köpt en ny Vetus VF5.220 diesel motor. Den byggs av FPT Fiat Powertrain. Motorn har en ECU och är bestyckad med en OBD kontakt. Denna kontakt liknar inte de som bilarna har och har följande pinout.

- GND
- CID/KESS
- + 12v
- K-line

Jag vill lära mig att läsa av motorns koder och värden och behöver lite hjälp att guida mig i rätt riktning.

Tack på förhand
Joachim
Premix

Re: Vägvisning OBD

Inlägg av Premix »

Svårt att lösa utan mer info om hur deras kommunikation är uppbygd men...
K-linan används för att kommunicera som du säkert räknat ut.
I princip kan du kommunicera direkt med datorns serieport genom en k-line driver (googla)
Men olika ECU har olika sätt att börja kommunicera och även för hur datan är uppbygd, här får du problem om du inte har denna info.

Men du kan alltid hoppas att den stöder EOBD och då funkar vilket standard interface som helst, med undantag för att du måste koppla +12V, jord och k-lina med lösa kablar.
jomref

Inlägg av jomref »

Jag tror efter lite läsande att motorn använder sig av ett ISO-9141-2 protokoll. Jag kollade och denna motorns satt i såväl de stora FIAT och Alfa Romeo bilarna. Jag tänker skaffa mig ett interface som kan detta protokollet och med lösa trådar koppla till 12v, gnd och K-line. Är det någon som känner till ett bra interface (gärna pc) som klarar av

MVH
Joachim
jomref

Inlägg av jomref »

Nu har jag haft en del mail korrespondans med Vetus utan att ha fått reda på något närmare EOBD till motorn. De säger att motorn inte är en bilmotor utan en fristående marindiesel med en hel unik ECU med unikt EOBD protokoll. Hmmm. Vad gjorde jag då om inte öppnade och kollade vad som fanns innanför den magiska lådan.

Där fastlimmat i locket sitter en ECU med två stora kontakter som det står BOSCH på. En ny etikett är ditsatt ovanför en annan som delvis är bortriven. ECU verkar vara av gjutaluminium med ett nummer ingjutet 5.004.089.1. Den ettiketten som delvis är dold av den nya står att läsa ...V2"

Visst verkar det inte som sannolikt att Vetus köper en motor och tillverkar en egen ECU med eget protokoll.. Någon som har kunskap om EOBD och som kan ge mig några kommentarer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle börjat med att koppla in en universalläsare som har stöd för väldigt många olika motorer och se om det ger något resultat. Själv använder jag denna som har klarat att kommunicera med alla moderna bilar jag provat.
Skriv svar