Materialval
Materialval
Ska tillverka en detalj i något material, men vet inte vilket. Aluminium eller plast är dock det som gäller.
Sitter här med SIS handbok om aluminium, Plasthandboken och lite andra häften och böcker.
I alla kan man läsa massor med specar om varje material eller legering. Men ingen jämförelse.
Finns det någon sådan bok eller hemsida?
Jag kan ju själv uppskatta ungefär vad som kommer funka, men hur får jag fram det optimala?
Om någon här är väldigt duktig så kommer mina kvar:
-Storlek som en kaffekopp.
-Utomhusbruk.
-Pris av mindre vikt.
-Slagtålig.
-Bra om det skärmar EMC. Kan tyckas plast faller bort, men går att sätta alu. delar i.
-Ca 1000 enheter.
-Ska gå att färga.
Jag vet att tex 4120 skulle funka, men finns det bättre och varför? Samma med polyamid och polykarbonat.
Klurigt det här. Så tips på sida skulle uppskattas.
Sitter här med SIS handbok om aluminium, Plasthandboken och lite andra häften och böcker.
I alla kan man läsa massor med specar om varje material eller legering. Men ingen jämförelse.
Finns det någon sådan bok eller hemsida?
Jag kan ju själv uppskatta ungefär vad som kommer funka, men hur får jag fram det optimala?
Om någon här är väldigt duktig så kommer mina kvar:
-Storlek som en kaffekopp.
-Utomhusbruk.
-Pris av mindre vikt.
-Slagtålig.
-Bra om det skärmar EMC. Kan tyckas plast faller bort, men går att sätta alu. delar i.
-Ca 1000 enheter.
-Ska gå att färga.
Jag vet att tex 4120 skulle funka, men finns det bättre och varför? Samma med polyamid och polykarbonat.
Klurigt det här. Så tips på sida skulle uppskattas.
Re: Materialval
Vad är det som du ska optimera efter?
Svarva i aluminium är väl smidigt annars?
Svarva i aluminium är väl smidigt annars?
Jag tycker det saknas lite punkter i listan där. Form? Vad ska "hålrummet" ha för form? (d.v.s. vad blir det för godstjocklek på den slutliga detaljern?)
Ska det vara nån form av lock på? Hur tätt behöver locket sitta? Ska det vara nån form av "genomföring" (för kabel, indikeringslampa eller dyligt)?
Är vikten oväsentlig? Ska gå att färga, handlar det om att lacka eller måste det vara "genomgående" färg?
Ska det vara nån form av lock på? Hur tätt behöver locket sitta? Ska det vara nån form av "genomföring" (för kabel, indikeringslampa eller dyligt)?
Är vikten oväsentlig? Ska gå att färga, handlar det om att lacka eller måste det vara "genomgående" färg?
Tack för era svar!
Ni ser, det är otroligt mycket att tänka på! Borde nästan vara omöjligt att välja helt rätt känns det som.
Finns det ingen sida eller bok som går igenom det hela? Nu ger alla rådet att sätta spec. grovsortera
och sedan jämföra de man får kvar. Men det är ju 40 plastsorter och lika många legeringar.
Jag är nästan färdig civilingenjör i produktutveckling, så ni får ju inte tro att jag inte kan någonting(Men lite ditåt).
Tillverkningen kan anpassas efter material, men strängpressning/sprutning(Plast eller aluminium) eller formsprutning(Plast) är
det jag tror mest på. Det kommer vara två delar. Det jag tänk nu är antingen en strängpressad alu(Enklare bit)
och en lite mer komplex formsprutad(3-4 formdelar). Eller så 2 likvärdigt komplexa i plast(2-3 formdelar).
Godstjocklek bör ligga på runt 5mm plast eller 2-3 alu. Ska tåla ett tapp från 1 meter.
Hålrummet kan klara sig med endast "strängpressnings-form". Den ena av delarna blir som ett lock och det ska vara tätt för regn.
Kommer sitta en kontakt på utsidan av den ena biten.
Spelar ingen roll på färgen, men vill kunna välja på minst 10 färger.
Här kommer en bild: Den röda biten ska kunna vridas. Ca 1dm hög.
Den grå biten kommer få "utsmyckning och ska vara delvis ihålig.
Ni ser, det är otroligt mycket att tänka på! Borde nästan vara omöjligt att välja helt rätt känns det som.
Finns det ingen sida eller bok som går igenom det hela? Nu ger alla rådet att sätta spec. grovsortera
och sedan jämföra de man får kvar. Men det är ju 40 plastsorter och lika många legeringar.
Jag är nästan färdig civilingenjör i produktutveckling, så ni får ju inte tro att jag inte kan någonting(Men lite ditåt).
Tillverkningen kan anpassas efter material, men strängpressning/sprutning(Plast eller aluminium) eller formsprutning(Plast) är
det jag tror mest på. Det kommer vara två delar. Det jag tänk nu är antingen en strängpressad alu(Enklare bit)
och en lite mer komplex formsprutad(3-4 formdelar). Eller så 2 likvärdigt komplexa i plast(2-3 formdelar).
Godstjocklek bör ligga på runt 5mm plast eller 2-3 alu. Ska tåla ett tapp från 1 meter.
Hålrummet kan klara sig med endast "strängpressnings-form". Den ena av delarna blir som ett lock och det ska vara tätt för regn.
Kommer sitta en kontakt på utsidan av den ena biten.
Spelar ingen roll på färgen, men vill kunna välja på minst 10 färger.
Här kommer en bild: Den röda biten ska kunna vridas. Ca 1dm hög.
Den grå biten kommer få "utsmyckning och ska vara delvis ihålig.
Ihålig? Som att det går kanaler igenom den eller en innesluten volym?
Spontant aluminium för vinkeln och nån slags plast för cylindern. Polypropylen kanske? Eller POM.
Spontant aluminium för vinkeln och nån slags plast för cylindern. Polypropylen kanske? Eller POM.
Jag har nu börjat välja, nu står det emellan följande:
Propenplast – Polypropylen – PP. Troligen blandat med PP-PE för att tåla kyla.
Acetalplast – Polyoximetylen - POM
Amidplast – Polyamider - PA
Akryl - Polymetylmetakrylat – PMMA
Styrenplast - ASA
Ska formsprutas och fräsas.
Tankar?
Propenplast – Polypropylen – PP. Troligen blandat med PP-PE för att tåla kyla.
Acetalplast – Polyoximetylen - POM
Amidplast – Polyamider - PA
Akryl - Polymetylmetakrylat – PMMA
Styrenplast - ASA
Ska formsprutas och fräsas.
Tankar?
Spontant skulle jag nog gå på det första alternativet PP/PE. Funkar bra att formspruta och är en vanlig plast. Jag har för mig att det är lite svårare/dyrare att formspruta POM även om den är jävligt bra för skärande bearbetning. De andra plasterna har jag mindre erfarenhet av och väljer därför att ignorera dem 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Då betar jag av de andra varianterna. 
Styrenplast går fint att formspruta om jag inte minns helt galet.
Det är ju en ganska fet plast (nästan som stearin), vilket innebär att man får lite "smörjning" på köpet
och det kanske passar fint iochmed att objektet ska kunna vridas.
Frågan är om akryl passar för det här... Kanske, om förutsättningarna är rätt.
T.ex om det inte ska vara för stora hål så mycket av den solida massan försvinner,
eller om det inte behöver utsättas för syror och liknande.
Det är iallafall väldigt smidigt att bearbeta och färga. Dessutom är färgad akryl snyggt.
Amidplast har egentligen fördelarna av både styrenplast och akrylplast, men saknar akrylplastens "minuspoäng".
Om det går att få amidplast lika klart och snyggt som akrylplast, så hade jag valt amid.
edit:
Såg att det stod "slagtåligt" och "utomhus". Då skulle jag nog välja bort styrenplast. (Kan mjukna och spricka.)
Tyvärr har jag inga erfarenheter av hur amidplast tål kyla och solsken, men det borde göra det.
Akrylplast togs ju fram för att användas i flygplan...

Styrenplast går fint att formspruta om jag inte minns helt galet.
Det är ju en ganska fet plast (nästan som stearin), vilket innebär att man får lite "smörjning" på köpet
och det kanske passar fint iochmed att objektet ska kunna vridas.

Frågan är om akryl passar för det här... Kanske, om förutsättningarna är rätt.
T.ex om det inte ska vara för stora hål så mycket av den solida massan försvinner,
eller om det inte behöver utsättas för syror och liknande.
Det är iallafall väldigt smidigt att bearbeta och färga. Dessutom är färgad akryl snyggt.
Amidplast har egentligen fördelarna av både styrenplast och akrylplast, men saknar akrylplastens "minuspoäng".
Om det går att få amidplast lika klart och snyggt som akrylplast, så hade jag valt amid.
edit:
Såg att det stod "slagtåligt" och "utomhus". Då skulle jag nog välja bort styrenplast. (Kan mjukna och spricka.)
Tyvärr har jag inga erfarenheter av hur amidplast tål kyla och solsken, men det borde göra det.
Akrylplast togs ju fram för att användas i flygplan...
Missat ett svar innan. Tack för båda!
Ytan ska vara matt, men inte målas.
Bra påminnelse, har skjutit på detta val lite för länge nu.
Ytan ska vara matt, men inte målas.
Bra påminnelse, har skjutit på detta val lite för länge nu.