Nej. Vad har du fått det ifrån?Fritzell skrev:Men betalar inte vanliga villaägare/lägenheter för skenbar effekt i vilket fall? Då spelar det ju ingen roll.
Bra elmätare?
Re: Bra elmätare?
Det beror på, skall du koppla 27 st 80W drossellysrör med cos(fi)=0.37 som de typiskt brukar ligga till en uttag med max 10 Ampere så blir man nog varse vad som menas med reaktiv effekt även om de tillsamman bara drar 2160 Watt och borde klara sig på en 10-amperesäkring (max 2200 Watt) .
räknar man på lysrörens VA-värde så inse man snart att man bara kan mata 9 st 80 Watt lysrör per 10 A säkring då den drar 2.7 ggr mer ström än vad som motsvara P/U= I
dvs. lysröret drar 0.98 ampere styck vid 230 Volt för en effektförbrukning av 80 Watt och inte som en glödlampa som drar 0.348 ampere för 80 Watt för brukning.
den strömmen går hela vägen till generatorn och det finns orsak till varför elleverantörerna inte gillar detta utan kräver åtgärder mot detta om man är en större strömförbrukare.
hushåll räknas inte som några stora förbrukare och man har så många resistiva förbrukare (glödlampor, elvärme, spisar) parallellt med kyl och frys, fläktmotorer, lysröramaturer mm. reaktiva maskiner att de tillsamman inte ger lägre cos(fi) mindre än 0.71 och det får accepteras av ellevernatörerna.
räknar man på lysrörens VA-värde så inse man snart att man bara kan mata 9 st 80 Watt lysrör per 10 A säkring då den drar 2.7 ggr mer ström än vad som motsvara P/U= I
dvs. lysröret drar 0.98 ampere styck vid 230 Volt för en effektförbrukning av 80 Watt och inte som en glödlampa som drar 0.348 ampere för 80 Watt för brukning.
den strömmen går hela vägen till generatorn och det finns orsak till varför elleverantörerna inte gillar detta utan kräver åtgärder mot detta om man är en större strömförbrukare.
hushåll räknas inte som några stora förbrukare och man har så många resistiva förbrukare (glödlampor, elvärme, spisar) parallellt med kyl och frys, fläktmotorer, lysröramaturer mm. reaktiva maskiner att de tillsamman inte ger lägre cos(fi) mindre än 0.71 och det får accepteras av ellevernatörerna.
Med risk för att det skall uppfattas som jag svär i kyrkan dristar jag mig till att ställa en fråga som säkert uppfattas som jättedum.
Efter att ha låst denna tråd (och den här http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=37454 ) så får jag uppfattningen att billiga energimätare är bluffprodukter som inte är rättvisande i ett modernt hem med lågenergilampor, datorer etc.
Jag tror mig förstå teorin bakom kritiken mot lågprismätarna (de samplar inte ström och spänning tillräckligt ofta och noggrannt och vissa (clip on mätarna) läser inte ens av spänningen)
Trots detta så verkar det som åtminstone vissa av de billiga mätarna är någorlunda rättvisande även när man mäter förbrukare som lågenergilampor, datorer odyl:
http://www.hiit.fi/files/admin/publicat ... 2009-1.pdf
och
https://ntmm.org/~nt/elecpow/it_power
Nu till den dumma frågan (jag hukar mig): Kan det vara så att även vissa av de billiga mätarna i normal hemmaanvändning visar hyfsat rätt (+/-10%) och att det egentligen är ganska sällan de kommer att visa så väldigt fel som här i forumet varnas för?
/ Nicke
Efter att ha låst denna tråd (och den här http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=37454 ) så får jag uppfattningen att billiga energimätare är bluffprodukter som inte är rättvisande i ett modernt hem med lågenergilampor, datorer etc.
Jag tror mig förstå teorin bakom kritiken mot lågprismätarna (de samplar inte ström och spänning tillräckligt ofta och noggrannt och vissa (clip on mätarna) läser inte ens av spänningen)
Trots detta så verkar det som åtminstone vissa av de billiga mätarna är någorlunda rättvisande även när man mäter förbrukare som lågenergilampor, datorer odyl:
http://www.hiit.fi/files/admin/publicat ... 2009-1.pdf
och
https://ntmm.org/~nt/elecpow/it_power
Nu till den dumma frågan (jag hukar mig): Kan det vara så att även vissa av de billiga mätarna i normal hemmaanvändning visar hyfsat rätt (+/-10%) och att det egentligen är ganska sällan de kommer att visa så väldigt fel som här i forumet varnas för?
/ Nicke
ClasOhlson PM-300 sågar jag precis åvanför fotknölarna. Den "antar" att det är perfekt sinus, varpå den mäter som en kratta när det inte är det. +13% var inget ovanligt när jag mätte på en inverterstyrd kompressor.
"Mäter hyfsat +/-10%" ???? säger jag. Om man är 10% fel kan man lika gärna gissa med en multimeter i handen eller läsa på produktens märketikett.
Gränsen för en användbar energimätare +/-2%. För att greja det går det åt (enl. mitt tycke) minst 1000 sample/sek med ca 16bitars upplösning för en mätare 0-16A. Skall du ha 0-65A bör du ha minst 18 bitars A/D.
Man kan ju även ha lägre A/D upplösning och koppla in operationsförstärkare för att ha olika mätområden.
Mkt beror ju på det tilltänkta ström-mätområdet och hur låga strömmar den skall registrera med hyfsat precision.
ClasOhlson EMT707CTL verkar dock vara ett fynd ibland alla andra sopor.
Skall nog köpa mig en så'n och sätta den i provbänken*
* = 40-480V(fas-nolla) 1mA-160A AC 15-20Hz samt 47-63Hz
Kan fiffla med vågformen upp till 10:e övertonen med +/-30% av grundtonen på ström och/eller spänningskurvan
Matnings-precision 0,05%
Mätningsprecision 0,02%
"Mäter hyfsat +/-10%" ???? säger jag. Om man är 10% fel kan man lika gärna gissa med en multimeter i handen eller läsa på produktens märketikett.
Gränsen för en användbar energimätare +/-2%. För att greja det går det åt (enl. mitt tycke) minst 1000 sample/sek med ca 16bitars upplösning för en mätare 0-16A. Skall du ha 0-65A bör du ha minst 18 bitars A/D.
Man kan ju även ha lägre A/D upplösning och koppla in operationsförstärkare för att ha olika mätområden.
Mkt beror ju på det tilltänkta ström-mätområdet och hur låga strömmar den skall registrera med hyfsat precision.
ClasOhlson EMT707CTL verkar dock vara ett fynd ibland alla andra sopor.
Skall nog köpa mig en så'n och sätta den i provbänken*
* = 40-480V(fas-nolla) 1mA-160A AC 15-20Hz samt 47-63Hz
Kan fiffla med vågformen upp till 10:e övertonen med +/-30% av grundtonen på ström och/eller spänningskurvan
Matnings-precision 0,05%
Mätningsprecision 0,02%
Jo men för mina ändamål så räcker det med 10% noggrannhet. Jag vill få en uppfattning om vad som konsumerar el i mitt hem, för att kunna få en uppfattning om var jag kan spara pengar. I detta syfte räcker de med att få en känsla för om tex belysningen drar el för 10, 100, 1000 eller 10000kr per år."Mäter hyfsat +/-10%" ???? säger jag. Om man är 10% fel kan man lika gärna gissa med en multimeter i handen eller läsa på produktens märketikett. Gränsen för en användbar energimätare +/-2%.
Visst, med en multimeter eller genom att läsa på märketiketten kan jag läsa mig till vad varje förbrukare drar, men jag har svårt att uppskatta hur lång tid olika saker egentligen är igång under ett år, därför vill jag ha en mätare som sitter i hela tiden.
Eftersom jag vill ha en helhetsbild av elförbrukningen så behöver jag ganska många mätpunkter (kyl, frys, belysning, datorer, ventilation, värmepanna, mm) därför är det viktigare för mig att mätaren är billig än väldigt noggrann.
mvh, Nicke
om du vill jag stora effektslukare i en lägenhet så kan du börja med kyl/frys, datorn med skärm och TV med videospelare mm, sedan för skoj skull på damsugaren om någon i hushållet är städtokig.
om man inte lagar all mat själv hemma och bakar och gräddar bröd mm. ofta så står elspisen för mindre än vad kyl/frysen drar.
har du torktummlare och tvättmaskin samt diskmaskin och småbarnsfamilj så kan det vara ide att sätta mätare även på dessa så att du får en prislapp på vad varje disk/tvätt /tummling kostar.
Alla väggårtor/laddare/försörjningar till externa HD, modem etc. bör du samla i en fördelardosa och en mätare av bra kvalitet som kan mäta låga strömmar och med hög krestfaktor - dom drar ganska lite ström och ger komplex förbrukning som många mätare kan visa väldigt fel för då dessa visar mer fel ju lägre ström. egentligen borde alla energisparlampor också höra dit då de inte är några snälla laster.
men annars är regeln att dom mindre förbrukarna som alltid är påslagna står för största delen av elräkningen.
om man inte lagar all mat själv hemma och bakar och gräddar bröd mm. ofta så står elspisen för mindre än vad kyl/frysen drar.
har du torktummlare och tvättmaskin samt diskmaskin och småbarnsfamilj så kan det vara ide att sätta mätare även på dessa så att du får en prislapp på vad varje disk/tvätt /tummling kostar.
Alla väggårtor/laddare/försörjningar till externa HD, modem etc. bör du samla i en fördelardosa och en mätare av bra kvalitet som kan mäta låga strömmar och med hög krestfaktor - dom drar ganska lite ström och ger komplex förbrukning som många mätare kan visa väldigt fel för då dessa visar mer fel ju lägre ström. egentligen borde alla energisparlampor också höra dit då de inte är några snälla laster.
men annars är regeln att dom mindre förbrukarna som alltid är påslagna står för största delen av elräkningen.
Ah, ok, jag kanske är lite rabiat när det gäller energimätning, miljöskadad från jobbet. Med tanke på hur de flesta andra suger rejält så verkar ju clasohlsons EMT707CTL (art.nr 36-2897) vara ett märkligt fynd!!! 99spänn!!annerborn skrev:Jo men för mina ändamål så räcker det med 10% noggrannhet... svårt att uppskatta hur lång tid ..vill jag ha en mätare som sitter i hela tiden...ganska många mätpunkter ...därför är det viktigare för mig att mätaren är billig än väldigt noggrannPaxmax skrev:...Gränsen för en användbar energimätare +/-2%.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156770937
Den andra testvinnaren i budgetpris klassen, Technoline Cost control, är nog lite svårare och få tag på.
Ploggen är ju på tok för dyr (för en annan)... fast en del är säkert villiga och betala för den suveräna funktionaliteten.
ClasOhlson verkar även ha en vidareutveckling av PM-300.. art.nr 36-4444.
Samma display, samma batteridrift... definitivt köpvarning!
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156770915
Imorgon plockar jag nog upp en EMT707:a från Classe....
Jag var lite sugen på att köpa in en bunt (ca 10st) såna här:
http://www.conrad.se/?article=123049
och försöka avkoda radiosignalerna från dem och logga detta, men jag vet inte:
a.) om de är någorlunda tillförlitliga
b.) om jag kommer klara avkoda radiotrafiken
/ Nicke
http://www.conrad.se/?article=123049
och försöka avkoda radiosignalerna från dem och logga detta, men jag vet inte:
a.) om de är någorlunda tillförlitliga
b.) om jag kommer klara avkoda radiotrafiken
/ Nicke
Den enda jag testat riktigt nogrannt är Classes PM-300 (verkar inte finnas i katalogen längre?).blueint skrev:Vad är det i konstruktionen som gör att konsument-mätarna slår så fel?
Den verkar ha peak-detektor och antar att det är perfekt sinus. Den mäter och rapporterar rätt (+/-3%) CosFi om sinusen är perfekt, så den mäter tidsskillnaden mellan I peak och U peak. Minsta mysko vågform eller dimmerklippningar så går det käpprätt åt skogen.
Är lite sugen på och testa voltcraft energy check 3000 och energy monitor 3000....
blueint skrev:Vad är det i konstruktionen som gör att konsument-mätarna slår så fel?
Därför att spänningen och strömmen den måste mäta på ser kanske ut så här: det gröna är nätspänningen in med den sedvanliga tillplattade topparna
det röda är strömmen från en grupp tillkopplade förbrukare av olika slag. (kurvorna omskalade för att passa diagrammet)
Förbrukarna i exemplet består dels av typisk ingångssteg för switchare modulerat med sedvanlig likriktaringång med glättning med ca 825 Watt last tillsammans - i denna kategori så hamnar alla vägvårtor, energisparlampor och mindre datornätaggregat utan power correction.
En bygglampa på 600 Watt neddragen med dimmer till ungefär halva perioden (påslaget där spikarna är) och slutligen 3 st 80W lysrör med drossel utan faskompenseringskondensator.
Totala effekten tillsammans kanske runt 1370 Watt och skall enkelt kunna matas av en standard eluttag.
---
mätarna i dom billiga effektmätarna är byggda för två snygga sinuskurvor, ena från spänningen och den andra från strömmätningen, möjligen att de kan hantera en viss fasförskjutning mellan ström och spänning (mäts med en exorgrind mellan spänningen och strömmen nollgenomgångar) och justera Watt-talsuppräkningen beroende på fasvinkeln baserat på de uppmätta strömmen och spänningen.
Men hur ser man sådant enkelt på ovanstående kurva, och hur räknar man på pulserna till ström vid varje spänningstopp och ligger på 20 ampere och sedan väldigt lite därimellan... strömpulserna ca 2.5 ggr högre i strömstyrka än om man skulle bränt av 1370 Watt över ett motstånd/elelement med ren sinusform på strömmen. I dimmern så satte jag en liten konding på 100 nF för att simulera långa kablar till bygglampan (ingen drossel i dimmern ) och det är dessa som ger strömspikar uppåt 36 ampere varje gång triacen tänder... i den här strömmen så finns det också en fasförsjuten reaktiv komponent från lysrörens drosslar.
En riktig effektmätare skall kunna sortera ut alla dessa delar så att kunden bara betalar för den mängden energi som ger värme i slutändan - det klarade dom gamla elmekaniska mätarna galant sedan innan 1940-talet och det är först nu som de elektroniska mätarna med mycket möda kommit ifatt och tom. förbi dessa gamla mätare.
För att mäta något som drar ungefär 6 ampere om det hade varit ren sinusform så måste man i exemplet ha ingångssteg som kan täcka +/-40 ampere utan att klippa och dessutom sampla väldigt fort så att man inte missar den lilla spiken!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vet att kurvorna ser ut så, även om jag tror den lilla spiken gör minimal skillnad.
Tänkte om det bara är antal bitar på A/D omvandlaren. Samt samplingshastighet. Eller om det finna andra faktorer som inte är direkt uppenbara.
Att utgå från sinus med ev xor för kompensera för fasförskjutning är förstås förkastligt.
Något tips på en handburen last som man kan tillverka som sätter energimätarna på prov?
Tänkte om det bara är antal bitar på A/D omvandlaren. Samt samplingshastighet. Eller om det finna andra faktorer som inte är direkt uppenbara.
Att utgå från sinus med ev xor för kompensera för fasförskjutning är förstås förkastligt.
Något tips på en handburen last som man kan tillverka som sätter energimätarna på prov?
Jag har en Volcraft Energy Logger 3500 (verkar snarlika alla de där modellerna) och den verkar mäta bra. Har gjort några ovetenskapliga tester med switchade nätagg med känd effektivitet och last och den visa så gott som alltid rätt inom några procent, energilampor likaså.Paxmax skrev:Är lite sugen på och testa voltcraft energy check 3000 och energy monitor 3000....
Provar du den där EMT707 från clasohlson posta gärna vad du kommer fram till, vore mycket intressant att se resultaten från bra tester.
---blueint skrev:Vet att kurvorna ser ut så, även om jag tror den lilla spiken gör minimal skillnad.
det är ju med Exor som det löses i de billigare mätarna, och därför mäter ibland så otroligt fel då man kanske kopplar in till inverter-värmepumpen - den dagen de övergår till analog eller digital multiplikation så har man större möjligheter i alla avseende och med de billiga kretsarna som det finns idag så kulle man nog kunna göra en bra mätare med i stort sett samma kostnader som de billigare modellerna idag - det handlar om att någon konstruktör sätter ihop en med allt vad det innebär.
spikarna kanske inte räknas när dessa är så korta i simuleringen, men det är inget som säger att spikarna är så korta tidmässigt eller kommer bara en per halvperiod... fortfarande måste ingångsstegen ha ordentligt med marginal dynamikmässigt och tillräckligt hög bandbredd.
---
elektronisk last som styrs på periodnivå på listigt sätt både för pulsformning och att skapa reaktiva lastverkan vara en väg att gå - men skall man hantera > 1 kW så är det inte handhållet längre. Skall man simulera reaktivt så måste man lagra energi på något sätt och då blir det drosslar eller kondensatorbanker av ganska bra storlek - alternativet att den energin matas på från annat håll med något aktivt steg. dock jobbigt för eluttagen om man skall dunka på med 1-2 kW/KVA
868Mhz är ju fritt för allt möjligt, finns många konkurrerande format. Har du flyt är det någon ZigBee variant, det vore iaf skönt för en hobbyist och jobba med.annerborn skrev:Jag var lite sugen på: http://www.conrad.se/?article=123049..
Självklart!Borre skrev:...Provar du den där EMT707 från clasohlson posta gärna vad du kommer fram till...