T: Problem med räkneverk till ström på likriktare.

Hustomten

T: Problem med räkneverk till ström på likriktare.

Inlägg av Hustomten »

Hej, först en liten presentation: Jag arbetar med att justera felbearbetade detaljer åt industrin med ”Borstplätering” sedan 15 år tillbaka, (inga anställda), och behöver hjälp med en Pläteringslikriktare som räknefunktionen på strömmen slutat fungera på. Likriktaren är tillverkad på 70-80 talet i Frankrike av Dalic. Inget schema finns på kretskorten, bara på starkströmmen.
Jag har fått lite hjälp, (montage av en ABB OD 1365 enrgimätare som ger pulser för ev PC mm) men det resulterar i alldeles för dålig upplösning på räknefunktionen, jag måste ha 100 pulser på varje Ampere EXAKT!. Max 100A 30V på aggregatet, och ett nytt kostar 50-60000:-
Kan själv inget om elektronik, och har som sagt tagit hjälp från elföretag i Eskilstuna men behöver gå vidare och få detta löst.
Någon som har tips eller känner sig kallad? Jag håller till i Torshälla/Eskilstuna

Vänliga hälsningar från Hustomten/Pär
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: T: Problem med räkneverk till ström på likriktare.

Inlägg av danei »

"100 pulser på varje Ampere" Öh?

Är det en strömmätare du behöver? Eller ska du räkna amperesekunder?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det låter lite konstigt det där. Hur fort ska pulserna komma?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vad används räknefunktionen till?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tippar att han behöver detta för debiterings underlag.
Hustomten

Inlägg av Hustomten »

japp debitering plus hur mycket min elektrolyt räcker till, varje jobb/detalj drar mellan 2-50A och med en formel till elektrolyten plus ytan kan jag beräkna hur mycket jag kommer att behöva och när jag uppnått önskad tjocklek, så det är noga, elektrolyten kostar ca 630:- litern och jag får ut ca 30A/liter, alltså utan detta räkneverk vet jag inget. jag har bilder om någon skulle vilja se hur det ser ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså, grejen är att ström är ett momentant värde.

Om en sak drar 10 A i 1 sekund så är det 10 A. D.v.s. 1000 pulser (enligt din "skala").
Om en sak drar 10 A i 1 timme så är det fortfarande 10 A.

Så om det ska komma 1000 pulser när det går 10 A, hur kort tid måste de pulserna komma på? Räcker det med en puls i sekunden? (1000 sekunder blir en kvart ungefär.)

Så det som fattas här är hela tiden en TID. Det måste vara en tid inblandad annars blir det inte rimligt med pulser... Det är inte rimligt att "räkna" ampere, det man möjligen vill räkna är amperesekunder, och det är en helt annan femma.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Så det är As*100 dvs hur mycket laddning (Coulomb) du mäter?
Hustomten

Inlägg av Hustomten »

När jag pläterar så skiftar A hela tiden lite grann pga kontakten/flödet på elektrolyten mellan anod-katod/arbetsstycke och räkneverket räknar fort ibland sakta ibland stannar när jag avbryter kontakten, fortsätter sedan och totalen ger mig ett värde på förbrukning och värdet för stunden om jag ligger inom råmärkena för acceptabel plätering/kvalité te.ex aldrig mer än 1A per kv/cm kontaktyta, med en sorts elektrolyt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då är det alltså laddning du vill mäta.

Men du har skrivit 100 pulser på 1 A, det kvarstår fortfarande frågan hur fort de pulserna skall komma.

Ska det komma 100 pulser på 1 sekund när strömmen är 1 A? Eller ska det komma 100 pulser på 0,1 s när strömmen är 1 A? Eller räcker det med 100 pulser på 5 sekunder när strömmen är 1 A?

Själva funktionen är ju ganska enkel: Man låter strömmen (via en mätförstärkare) styra en VCO (spänningsstyrd oscillator) som får klocka en räknare. Men det måste ju finnas gränser, vilken är den lägsta ström som får ge en puls t.ex.? Annars riskerar man ju "spökpulser" på grund av små små läckströmmar. Eventuellt går det att göra en lösning med mikrocontroller där man samplar strömmen kanske 100 gånger i sekunden och bara adderar alla dessa sampel till ett totalvärde.
Hustomten

Inlägg av Hustomten »

jaja nu fårstår jag frågan...det går lite trögt här :-) om jag ställer in en förbrukning på 1A så ska det stå 100 efter 60 min, eller som jag läser det 1,00A och ibland hör jag hur den räknar något enstaka ental medan jag inte pläterar så det är inte hysteriskt noga, men om jag belastar så jag får några Volt och ställer in 10A så ska det helst stå 1000 på räkneverket efter en timme men om det står 1010 eller 990 spelar nog ingen roll.
lägsta spänning kanske 2V men under kort tid, 90% av tiden ligger jag mellan 8-10V
Senast redigerad av Hustomten 8 december 2010, 15:29:40, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Och hur hög spänning och ström ska det vara? Strömbegränsning ska variabel/fast?
Hustomten

Inlägg av Hustomten »

Spänningen varierar jag under pläteringen mellan 8-10V för det mesta strömmen ökar ju med spänningen och hur stor anod jag använder, så det är en balans beroende på vad man pläterar, så jag har gjort jobb där jag ligger på 8V och 100A för att jag hade en stor anod, men vanligast är upp till 50-60A
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

rehnmaak skrev:Och hur hög spänning och ström ska det vara? Strömbegränsning ska variabel/fast?
Om jag fattat rätt vill han behålla det gamla aggregatet. Bara fixa en ny logger.
Hustomten

Inlägg av Hustomten »

Tack för det Säter, jo allt annat i aggregatet är OK så det är bara pulserna till räkneverket som är problemet.
Senast redigerad av Hustomten 8 december 2010, 16:02:40, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar