Men så enkelt kunde det inte sluta. Istället hittade polaren ett PC-program (http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/) som använder ljudkortet för att göra samma sak jag tänkte göra med oscilloskopet. Fördelen är att man snabbt får trevliga grafer utan manuellt arbete (man kan ju arbeta hur länge som helst för att slippa arbete).
Eftersom man inte kan koppla högtalaren direkt till ljudkortet behövs en extern förstärkare, några motstånd och andra småprylar. Förslag på uppkoppling enligt ARTA var:

Det hade säkert funkat bra, men det känns lite besvärligt att ha en extern förstärkare. Blir många sladdar och man måste vara försiktig med polariteten på förstärkaren. Man skapar även en potentiellt störande jordloop (notera nödlösningen med 1K motståndet mellan förstärkar-jord och ljudkorts-jord.). Därför kom jag fram till att jag skulle göra boxen aktiv genom att integrera en chip-amp.
De resonanser vi vill mäta är ju väldigt stora och tydliga så jag ser inga speciella krav på audiofilt låg distortion. Därför föll valet på LM1875, en gammal hederlig välbeprövad chipamp som går på ganska låg spänning (16V, då de flesta chipampar vill ha minst 20V).
Här hade det vi kunnat vara nöjda ännu en gång, men några "tänk om man skulle..." senare så kom vi på att vi hade behov att att mäta upp hans lyssningsrum också. Eftersom ARTA mjukvaran redan stöder det så har vi ju ingen ursäkt att inte stödja inkoppling av mic. wm61a verkar vara en prisvärd mic som är omtyckt i DIY kretsar (http://www.johncon.com/john/wm61a/), så vi tänkte pröva med en sådan. Och ska man ha en mic så behöver man ju helst en bra mic-förstärkare. Det är ju trevligt att slippa sladdar och ha den inbyggd i boxen med, dessutom får man full koll på jordningen då.
Detta resonemang har lett fram till följande schema. Lite fascinerande hur lätt det är hänt att ett en sida sväller till fyra

Lite kort om schemat:
Nätdelen är en laptop-adapter på 20V vilket gör att man får ut knappa 5W@8hom ur förstärkaren. Där filtrerar jag så gott jag kan med ferriter och 3-terminals-kondensatorer för att få bort RF störningar och vanliga spolar och kondensatorer för LF.
För att slippa AC-koppla förstärkaren behöver jag +- spänning, så jag skapar en virtuell jord. Den virtuella jorden tål inte mycket ström, därför finns den andra LM1875 som i praktiken fungerar spänningsregulator för kraftjorden. Jag ville inte brygga då det skulle innebära att jag måste mäta differentiellt över högtalare och shuntmotstånd.
Micförstärkaren är en OPA1612 som har lägre brus och distortion än vad jag trodde var möjligt, hoppas jag inte lyckas sabba det för mycket

Till microfonen tänkte jag använda sködad kabel med två ledare i. Skölden kopplas till stjärnjorden i boxen och går fram till, (utan att anslutas till) micen. De två innerledarna går till micen.
Alla jordarna är ihopkopplade med 0-ohms motstånd för att få stjärn-jord. 0-ohmarna skall sitta så nära varandra som möjligt, därifrån går jorden ut till de olika delarna.
Jag tar tacksamt emot alla förslag och kommentarer. Efter att ha funderat ett tag på hur alla jordströmmar går så känns huvet som köttfärs