Noggrannhet på Plugwise?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mcdanne82
EF Sponsor

Noggrannhet på Plugwise?

Inlägg av mcdanne82 »

Det har ju tidigare diskuterats mycket här om att "billiga" elmätare inte alltid visar korrekt värde beroende på vilka laster som inkopplas.
Frågan är var gränsen "billig" går. Jag funderar på att köpa ett gäng Plugwise men då vill man ju att noggrannheten skall vara hyfsad för hemmabruk på diverse normala hemma produkter, som dator, tvättmaskin, tv, belysning ect.

På och av funktionen är inget jag värderar i dessa(har redan en massa nexa uttag) utan det är strömmätningen som är intressant och att de går enkelt att få ut informationen i datorn. Men det kanske finns andra liknande produkter som någon prövat?

Bild
https://www.m.nu/energiovervakning-plug ... 51_47.html

Det står på hemsidan
Fråga: Hur noggranna är de värden som visas?
Svar: Aktuell förbrukning: 5% eller -2,5W/+0,5W
Summerad förbrukning: 1%
Detta får som konsekvens att det aktuella värdet för låga förbrukningar får en mycket stor felprocent. Summan över tid påverkas dock inte lika mycket.
http://plugwise.temperatur.nu/vanliga-fragor
Dessa värden får man väl tolka som hyfsade, om de stämmer i praktiken.

Jag skulle vilja ta "husmätarens" förbrukning, koppla Plugwise till allt som används och se att de visar samma värde(med en 1% fel) någon som har testat?
danielr112

Re: Noggrannhet på Plugwise?

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med en hel hög. Och 1% utslaget är inte så mycke i felmarginal. Tror tillochmed jag ligger en bit under 1% över ett helt år. Nu använder jag inte detta för att debitera flickvännen på hennes tvtittande... utan mer för att få lite grafer och ungefärliga värden.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Låter bra de, jag har tänkt att ha de i samma syfte att få ut hyfsade grafer och när man surfar runt mer så verkar dessa vara välanvända så de måste ju visa rätt okej med olika laster inkopplade, så det blir högst troligt en beställning i helgen nu när det är bra pris på dem med, 15% rabatt...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Gäller noggranheten också vid fasförskjutande laster såsom LE-lampor och vanliga nätagg? Det är ofta där de fallerar, ALLA mätare oavsett pris mäter bra på resistiva laster. :?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låter jag bara mina servrar gå och jämför plugwise mätning mot vad elmätaren i skåpet mätt så är skillnaden försummbar här ivf. Är ju inte så att det skiljer 20%+ direkt...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det beror ju på hur induktiv belastningen är på dina nätagg.

Prova på en vanlig LE-lampa så ser du de är garanterat inte så fint designade inuti :vissla:
Kolla på kylen/frysen också där är det ofta de billiga kan mäta galet.

Visar det bra på induktiva laster så är det ju bara bra. :tumupp:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Min frys och kylskåp känns som om de mäter rätt. Ivf mäter den ung samma som de står på dem :)

Men som sagt eftersom den ligger på ungefär samma som min elmätare i fasaden mäter så är jag nöjd. är ju det jag betalar för.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Jag är övertygad om att det verkar vara ett tillräckligt bra köp nu iaf, har lagt en order nu så nu får man sitta och vaka vid brevlådan :-)
Blev ett paket av dessa (nio enheter och en mottagare)
Bild
och 540kr rabatt och fri frakt är ju inte helt fel heller :-)
Skriv svar