Hur gjuta betong?
Hur gjuta betong?
Har använt betong många gånger men det kanske är dags att lära sig hur det igentligen ska gå till.
1: När ska man använda grov eller finbetong?
Svaren jag hittar säger finbetong till 20-100mm skickt och grov +50mm men båda påsarna jag har heter K40 eller nått sånt och anger väll tryck och draghållfastheten, om så är fallet vad vinner man på att använda grov resp finbetong?
Jag ska gjuta en skiva 1000mm x 600mm x max 100mm och senare en en större klump kanske 300mm x 300mm x 300mm båda kommer ha lite hål här och där samt armering, utseende spelar ingen större roll ska bara vara så starkt som möjligt.
2: När ska man vattna och täcka och kan man vattna förmycket?
Kommer gjuta i ett kallgarage tempen ligger väll på nån plus. Jag har sett att vid möjlighet så har man gjort en sjö uppepå plattan och slipper gå och skvätta på eftersom är detta ok om man gör det efter första dagen när det hela blivit lite hårt?
3: När har det härdat lagom för hantering? 70% efter 7dagar har jag läst och efter 28dagar gäller påsens märkning.
4: Nått att tänka på vid armering? Kommer använda 10mm armeringstål, hela längsgående bitar kommer ligga på sidan som får dragpåkänning. Ska man undvika att lägga nära kanter ? Jag har läst att armeringen kan rosta om den läggs nära en kant <5cm. Går ju tyvärr inte att undvika för mina prylar, går det att måla betongen så den inte dricker vatten?
5: Jag har gjort en liten testgjutning av finbetong lite lätt vibrerad med en slagborr = massa luftbubblor. Jag har gjort en vibrator av en trefas motor och en obalancerad axel som jag tänkte köra med nästa gång. Läste lite om detta och det lät som en hel vetenskap men är det så kinkigt med massa olika varvtal och risk för separation om man kör förmycket?
1: När ska man använda grov eller finbetong?
Svaren jag hittar säger finbetong till 20-100mm skickt och grov +50mm men båda påsarna jag har heter K40 eller nått sånt och anger väll tryck och draghållfastheten, om så är fallet vad vinner man på att använda grov resp finbetong?
Jag ska gjuta en skiva 1000mm x 600mm x max 100mm och senare en en större klump kanske 300mm x 300mm x 300mm båda kommer ha lite hål här och där samt armering, utseende spelar ingen större roll ska bara vara så starkt som möjligt.
2: När ska man vattna och täcka och kan man vattna förmycket?
Kommer gjuta i ett kallgarage tempen ligger väll på nån plus. Jag har sett att vid möjlighet så har man gjort en sjö uppepå plattan och slipper gå och skvätta på eftersom är detta ok om man gör det efter första dagen när det hela blivit lite hårt?
3: När har det härdat lagom för hantering? 70% efter 7dagar har jag läst och efter 28dagar gäller påsens märkning.
4: Nått att tänka på vid armering? Kommer använda 10mm armeringstål, hela längsgående bitar kommer ligga på sidan som får dragpåkänning. Ska man undvika att lägga nära kanter ? Jag har läst att armeringen kan rosta om den läggs nära en kant <5cm. Går ju tyvärr inte att undvika för mina prylar, går det att måla betongen så den inte dricker vatten?
5: Jag har gjort en liten testgjutning av finbetong lite lätt vibrerad med en slagborr = massa luftbubblor. Jag har gjort en vibrator av en trefas motor och en obalancerad axel som jag tänkte köra med nästa gång. Läste lite om detta och det lät som en hel vetenskap men är det så kinkigt med massa olika varvtal och risk för separation om man kör förmycket?
Re: Hur gjuta betong
Jag har ingen utbildning på betonggjutning, men har gjutit några gånger ihop med proffs så ett och annat har jag snappat upp.
Tänk på att det är armeringen som håller i hop allt.
Armering några cm in i betong rostar inte.
Armering skall inte vara synlig efter gjutning, det rostar direkt, även en bit in i betongen.
Om armeringen måste vara synlig, vet jag inte hur det hanteras.
Möjligen kan man använda rostfri armering.
Armera längs alla sidor, lägg extra vinklade järn i varje hörn.
Beroende på hur du belastar din skiva kan du även behöva lägga några järn diagonalt.
Fäst järnen vid varandra med najtråd.
Betong får inte torka ut, det måste hållas fuktigt under några dygn.
Någon plusgrad borde vara ok, betongen avger själv en del värme i början.
Torktid/härdning kan ta flera veckor. Skall man gjuta tak så bör man vänta minst 6 veckor. Det har tyvärr rasat ner tak som har tagits i bruk tidigare trots att det teoretiskt borde vara klart. När det är kallt bör man vänta ytterligare ett par veckor.
Men sök gärna mer information från annat håll, detta är endast några enkla amatörtips.
Tänk på att det är armeringen som håller i hop allt.
Armering några cm in i betong rostar inte.
Armering skall inte vara synlig efter gjutning, det rostar direkt, även en bit in i betongen.
Om armeringen måste vara synlig, vet jag inte hur det hanteras.
Möjligen kan man använda rostfri armering.

Armera längs alla sidor, lägg extra vinklade järn i varje hörn.
Beroende på hur du belastar din skiva kan du även behöva lägga några järn diagonalt.
Fäst järnen vid varandra med najtråd.
Betong får inte torka ut, det måste hållas fuktigt under några dygn.
Någon plusgrad borde vara ok, betongen avger själv en del värme i början.
Torktid/härdning kan ta flera veckor. Skall man gjuta tak så bör man vänta minst 6 veckor. Det har tyvärr rasat ner tak som har tagits i bruk tidigare trots att det teoretiskt borde vara klart. När det är kallt bör man vänta ytterligare ett par veckor.
Men sök gärna mer information från annat håll, detta är endast några enkla amatörtips.

1. Att köra med finbetong på större grejor blir dyrt därför blandar man i större stenar (grovbetong).
2. Vattnar man för mycket i början kan en träform svälla och deformera. Jag skulle absolut inte gjuta i lägre temperatur än +5C.
3. Hade du gjutit i rumstemperatur hade du nog kunnat forma av dina "klumpar" efter 2-3 dygn.
4. Vid gjutning av golv brukar man säga att minst 1" täckskikt brukar bli bra. Så kör på något sådant. Det finns färg på t.ex. Colorama som är till för att måla ett vattentätt skikt på betong.
När man har armering som ska gå ut ur betongen kan man använda förzinkad armering.
5. Är det inte jätte viktigt med hållfastheten så är inte vibrationen lika känslig men bör alltid göras i någon form.
2. Vattnar man för mycket i början kan en träform svälla och deformera. Jag skulle absolut inte gjuta i lägre temperatur än +5C.
3. Hade du gjutit i rumstemperatur hade du nog kunnat forma av dina "klumpar" efter 2-3 dygn.
4. Vid gjutning av golv brukar man säga att minst 1" täckskikt brukar bli bra. Så kör på något sådant. Det finns färg på t.ex. Colorama som är till för att måla ett vattentätt skikt på betong.
När man har armering som ska gå ut ur betongen kan man använda förzinkad armering.
5. Är det inte jätte viktigt med hållfastheten så är inte vibrationen lika känslig men bör alltid göras i någon form.
Det vill man nog inte, anledningen att man använder just den legeringen som man gör är väl för att den påverkas av temperatur likadant som betongen, har man fel metall så lär det inte bli så bra.bit96 skrev: Om armeringen måste vara synlig, vet jag inte hur det hanteras.
Möjligen kan man använda rostfri armering.![]()
Vid låga temperaturer/frysrisk blandar man i speciella kemikalier, nån typ av frostskyddsmedel, har för mig att man på byggslang brukar kalla det för SICA-bruk, dvs SICA tillverkar dessa soppor.
Fungerar dessa "anti freeze" produkter också efter härdning? Såg på senaste "Äntligen Hemma" att Bosse använde just denna typ av produkt för att undvika att ett fågelbad skulle frysa sönder. Han hällde dessutom i "tätning" direkt i smeten för att att den inte skulle läcka 

Nu är armering inhandlat samt lite annat och då kom jag ju såklart på att jag ska ha lite stålrör ingjutna från en sida till en annan av skivan, vad kan man göra med dessa måla ? låta det ligga och rosta till sig innan gjutning? galva är nog inget alternativ.
Någon frysrisk är det inte det ligger stadigt på ett par plus.
Någon frysrisk är det inte det ligger stadigt på ett par plus.
Nä det är inte superviktigt jag vill bara ha ur all luft.5. Är det inte jätte viktigt med hållfastheten så är inte vibrationen lika känslig men bör alltid göras i någon form.
Vet inte om det är rätt, men jag har slagit på betongen, typ stampat med pinne.
Det gav ett helt klart bättre resultat.
Det gav ett helt klart bättre resultat.
-
Att stampa eller slå blir lite som att vibba den. Och man ska helt klart vibba på ett eller annat sätt. Gör man små saker räcker det i regel att med en hammare banka lite på formen.
Re: Hur gjuta betong?
Det där ser ju perfekt ut dessvärre kommer jag ha så mycket skrot i mina att nån pinne inte kommer ner. Ska testa gjuta klumpen först med min vibrator få se hur det blir.
-
Vill du nå maximal hållfasthet (95%) så skall det gjutna vara nedsänkt i vatten i minst 21 dagar, efter 7 dagar 50% 1 dygn 33% låta torka omedelbart 25% av den maximala hållfastheten.
En sak som jag har funderat på är vad som skulle hända om man gjorde betong på kolsyrat vatten eller tillsatte bikarbonat till betongmixen styrkan kommer ju av att CO2 tas up ur luften bland annat.
En sak som jag har funderat på är vad som skulle hända om man gjorde betong på kolsyrat vatten eller tillsatte bikarbonat till betongmixen styrkan kommer ju av att CO2 tas up ur luften bland annat.
Kan jag ha det kvar i min form i 21 dagar och bara blöta den öppna sidan eller bör jag forma av efter ett par dagar så jag kommer åt att skvätta på övriga sidor?
-
Om du har en tät form typ stål så räcker det att blöta de öppna sidorna, om du har en träform...
Sen så är det så att träformar mm är skitsvårt att få bort om det är fullt uthärdat.
Det optimala är att ta bort formen så fort som det har härdat, sen ned i vatten, fixa till det som måste fixas (typ raspa av ojämnheter mm) sen låta ligga i vatten i tre veckor.
Sen så är det så att träformar mm är skitsvårt att få bort om det är fullt uthärdat.
Det optimala är att ta bort formen så fort som det har härdat, sen ned i vatten, fixa till det som måste fixas (typ raspa av ojämnheter mm) sen låta ligga i vatten i tre veckor.