fm mottagare
fm mottagare
Tänkte försöka mig på att bygga en radio. Har dock letat förgäves efter en ritning av en fm-mottagare utan audioförstärkare (vill göra denna själv). Vet någon var jag kan hitta en sådan? det ska gärna finnas en färdig kretskortsmall till den. Tänker mig att det kanske finns i någon bok?
-
- Kontakt:
Som i dom flesta HF-byggen är det ganska många saker som är ganska kritiska och måste göras rätt för att ge ett bra (eller ens användbart) resultat.
På vilken nivå vill du lägga dig? Ska du bygga något som motsvarar en fickradio eller ska det vara något som platsar i en hi-end stereoanläggning?
Ska du ha stereo eller monomotagning? Digitalt styrd syntestuner eller analog med ratt man vrider på som påverkar en konding? Bara för 87-108 Mhz banden eller ska det även täcka in amatörradiobandet på 144 Mhz?
På vilken nivå vill du lägga dig? Ska du bygga något som motsvarar en fickradio eller ska det vara något som platsar i en hi-end stereoanläggning?
Ska du ha stereo eller monomotagning? Digitalt styrd syntestuner eller analog med ratt man vrider på som påverkar en konding? Bara för 87-108 Mhz banden eller ska det även täcka in amatörradiobandet på 144 Mhz?
tja.. det är väl tänkt att bli fickradiotypen, mono med vridratt.. så enkelt som möjligt mao. Jag är helt ny på det här, så det är väl mest tänkt som ett litet experiment. Jag minns att jag byggde en liten radio efter byggsats i högstadiet, och det är väl nåt sånt jag tänkt mig...87-108 mhz blir också bra..
-
- Kontakt:
TDA7000 är en gammal klassisk krets för att bygga FM-mottagare på. Datablad som innehållar kopplingsschema, komponenter och en suddig bild på en möjlig kretskortslayout finns här
Här finns två en-transistorsbyggen för FM-mottagare med ritningar, utförliga bygganvisningar och kretskortslayouter
Kapitel 4.2 på den härlänkenhar en TDA7000 och en med TDA7088.
Det finns en hel del att hitta mera om man letar. Säg till om inte någan av dessa ser ok ut så ska jag söka lite mer.
Här finns två en-transistorsbyggen för FM-mottagare med ritningar, utförliga bygganvisningar och kretskortslayouter
Kapitel 4.2 på den härlänkenhar en TDA7000 och en med TDA7088.
Det finns en hel del att hitta mera om man letar. Säg till om inte någan av dessa ser ok ut så ska jag söka lite mer.
jag har en undring om ritningen i kapitel 4.2.1 på www.mikroelektronika.co.yu. Kondensator C1 anges med kapacitansen 180nF. Jag kan inte hitta någon sådan till försäljning på Elfa, kan man ta en kond med exempevis 150 eller 220 n istället? eller finns det 180n kondar nånstans, som inte jag hittat?
-
- Kontakt:
Tittar man i databladet för TDA7000 använder dom en 150 pF-konding. Jag tror inte att den är särskilt kritisk. Så köp en 150 pF du och se glad ut. Men för säkerhets skull kan du ju köpa en typ 30 pf och ha och parallelkoppla med 150'in om det inte skulle fungera.
Ett tips allmänt är att alltid köpa en bunt extra av alla vanliga billiga komponenter.. Ska du ha en eller två - köp 5 eller kanske 10 av dom, det är bra att ha i reserv om man skulle råka ha sönder något och samtidigt bygger man ju upp ett litet lager med saker som kan behövas i andra byggen.
Ett tips allmänt är att alltid köpa en bunt extra av alla vanliga billiga komponenter.. Ska du ha en eller två - köp 5 eller kanske 10 av dom, det är bra att ha i reserv om man skulle råka ha sönder något och samtidigt bygger man ju upp ett litet lager med saker som kan behövas i andra byggen.
155 Mhz ?
Vad ska du lyssna på ?
AM FM?
Jag har byggt en mottagare för 145 MHz baserad på ett Motorola chip.
Mottagaren fanns även som byggsats från radioamatörer i Danmark.
Den mottagaren har även en förförstärkare för att öka känsligheten, vilket kan behövas om man överhuvudtagen ska höra något på de frekvanersena.
Vad ska du lyssna på ?
AM FM?
Jag har byggt en mottagare för 145 MHz baserad på ett Motorola chip.
Mottagaren fanns även som byggsats från radioamatörer i Danmark.
Den mottagaren har även en förförstärkare för att öka känsligheten, vilket kan behövas om man överhuvudtagen ska höra något på de frekvanersena.