Fjärrstyrt centrallås, schema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mulleina

Fjärrstyrt centrallås, schema

Inlägg av mulleina »

Hej
Jag hade ett universalt fjärrstyrt centrallås där kretkortet brände eftersom säkringshållaren smälte och inte säkringen. Då detta hände har jag ju ett kasst kretskort med diverse kassa komponenter på det.

Eftersom jag har motorer och diverse komponenter så borde det räcka om jag köpte ett kretskort och löda över de fungerande komponenterna till det nya istället för att köpa ett till centrallås och ha ännu fler motorer i onödan. Plus att man kan lära sig lite också.

Nu var ju det att jag är nybörjare och lär behöva ett el-schema över hur det kan se ut? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fjärrstyrt centrallås, schema

Inlägg av Icecap »

Välkommen hit!

Och ska du ha schema är det väl bara att googla efter det eller? Om du vill få det härifrån är det en bra idé att skriva VILKET motorlås det rör sig om...
mulleina

Inlägg av mulleina »

Tack

Ojj finns det olika motorlås... Hur vet man vilket man har? Om du mena märket på det så är det yunda eller något liknande
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en del olika ja...
mulleina

Inlägg av mulleina »

vet du någonstans man kan läsa på om de olika typerna? Så kanske man kan luska ut vilken man har. :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Näpp. Oftast brukar man kolla efter text på de enheter man vill klura med, det kan stå ASSA eller DORMA eller liknande på och då oftast några tecken (tal och/eller bokstäver) osv. Återger man dessa ökar chansen för att någon kan svara extremt mycket.

Ett bild säger ju mer än 1000 ord, det kan alltså också vara en idé men då menas ett (eller fler) vettiga kort, ingen suddig klump från 3 håll.
mulleina

Inlägg av mulleina »

Motorlåsen är de som för stagen till låset upp och ner? För där står inget på dem och på lådan står det bara yunda och made in china
Fransson

Inlägg av Fransson »

Har du montera det själv eller är det original?

Om du har monterat det själv så borde det stå tillverkare och modell på lådan det levererades i. Alternativt i katalogen/webbsidan där du beställde det.

Om det är original så borde uppgifter om vilken bil det är (tillverkare, modell och årsmodell osv.) vara till stor hjälp.

Däremot om någon tidigare ägare har monterat det själv kan det vara kinkigare att få fram uppgifter.
mulleina

Inlägg av mulleina »

där står yunda cl81 på lådan. Yunda är tillverkare och jag tror att cl81 är modell
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ofta men inte alltid kan man ju laga det trasiga kretskortet genom att löda in trådar där kretskortbanor brunnit sönder.

Jag antar att det är ett centrallås i bil, eller?

Är det orginal från biltillverkaren?
mulleina

Inlägg av mulleina »

ja man kanske borde prova och dra en lödsträng där. JA det är till bil och ej original. bilen är ifrån 1983 så det är ingen risk att det är orginal :lol:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Varför skulle det inte kunna vara orginal från 1983? Jag har haft äldre bilar med c-lås bl a en Saab från 1979.
mulleina

Inlägg av mulleina »

men då var det väl ändå inte fjärrstyrt
Skriv svar