Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av MiaM »

Jag har en Volvo 850 -93 som av nån anledning drar ur batteriet sakta när den står oanvänd, och dessutom går motorn skitdåligt om batteriet varit urladdat/bortkopplat så att bara lossa polerna är ingen bra idé för då måste man köra några kallstarter och nån varmkörning innan motorn får normal tomgång och segdrag.

Jag köpte biltemas budget-underhållsladdare för 149:- och den verkar faktiskt fungera
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... lsladdare/
Jag har dock ingen aning om hur bra den egentligen är för batteriet, jag har bara provat att bilen den kopplas till faktiskt har ström i batteriet även när den stått ett par månader.

En rätt stor möjlighet att klanta sig finns dock i och med att lysdioderna indikerar laddning/urladdning även då nätspänning inte är anslutet. Dessutom så är det väl egentligen lite tveksamt att sälja en batteriladdare som har en nätadapter som bara är för inomhusbruk (europlugg) och dessutom så är väl tung nättrafo i små nätadaptrar inte längre tillåtet egentligen?


Värt att tänka på är att en bil går mycket trögare att starta när den är kall. Att köra motorvärmaren bara en stund kan hjälpa mycket.

En ren gissning är att en bensindriven kupévärmare som också värmer motorn nog kan löna sig att köra före start för att *spara* kapacité på batteriet, genom att uppvärmningen av motorn är "värd" mer besparing i startmotorström än strömmen som värmaren drar från batteriet. OBS, spekulation.

Om det finns plats för olika storlekar på batteriet (t.ex. för att samma bil finns med olika stora motorer, och/eller diesel/bensinmotorer o.s.v.) så välj största stoleken om det inte skiljer så mycket pengar. På en tidigare bil så fanns det plats för 88Ah-batteri fast orginal var ett vanligt 55-60Ah. Med 88Ah så var det aldrig några problem att kallstarta även utan motorvärmare och 25-30 minusgrader, och dessutom brukade batterierna hålla uppåt 7 år trots att de som avverkades var köpta på OK och Mikro (minst ett som höll länge var av fabrikat Fiamm).


Tänk på att gamla enkla batteriladdare som bara består av nättransformator, likriktarbrygga, amperemeter och nån säkring egentligen tydligen inte är riktigt bra varken för modern bil-elektronik (fast den borde tåla det mesta) eller moderna batterier. Jag skulle nog egentligen rekomendera att avbryta laddning med sån laddare ett tag före batteriet är fulladdat, även om jag måste erkänna att jag har syndat en hel del med just detta...

(Appropå det här så i bra-att-ha-samlingarna har jag en ful-grenkabel som förgrenar 230V till två seriekopplade skarvuttag (jordade), när ett bilbatteri är helt urladdat så ansluter man två sånadär gamla laddare paralellt på batteriet och sen ansluter man deras nätingång till seriekopplingsmojängen så begränsas laddströmmen såpass att säkringarna på laddarna inte löser ut... När man behöver göra så så kan man dock vara rätt säker på att hoppet är i stort sett ute med batteriet...).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av mrfrenzy »

>En ren gissning är att en bensindriven kupévärmare som också värmer motorn nog kan löna sig att köra före start för att *spara* kapacité på batteriet, genom att uppvärmningen av motorn är "värd" mer besparing i startmotorström än strömmen som värmaren drar från batteriet. OBS, spekulation.

Detta är helt riktigt, dessutom gör den lilla förbrukningen som värmaren drar att batteriet värms upp en del, vilket mer än väl kompenserar för den energi som förbrukats eftersom blybatterier ger mer energi ju varmare dom är (upptill 20c).

Att ha en bra syntetolja underlättar också.
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av danielr112 »

Att ha fler ah spelar föga roll så länge du inte tänker stå och köra runt motorn i 5 minuter innan du får igång den. Då behövs många ah.

Däremot det du vill ha på en bil är ett batteri som klarar ge högre ström vid kyla. Många billigare batterier kanske bara ger 1/5edel vid -10 grader mot +20. Och detta ställer ofta till problem. Sedan är det ingen nackdel att ha lite extra soppa kvar i batteriet om det skulle kärva någon dag. Själv kör jag med 50ah på våran v70 Dieslare. Batteriet är inte stort. Men det har inte heller behövts. (Exide nåt med dubbla poler för uttag av riktigt höga startströmmar) Den startar direkt eller inte alls. Så startar den inte på första 2 varven är nåt fel :wink: Idag bytte jag glödstiften. 1/5 var hela av de gamla. Så den startade inte när de var under -5 ute. Men nu ska den klara -30 utan problem.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av laban12 »

Appropå det här så i bra-att-ha-samlingarna har jag en ful-grenkabel som förgrenar 230V till två seriekopplade skarvuttag (jordade), när ett bilbatteri är helt urladdat så ansluter man två sånadär gamla laddare paralellt på batteriet och sen ansluter man deras nätingång till seriekopplingsmojängen så begränsas laddströmmen såpass att säkringarna på laddarna inte löser ut... När man behöver göra så så kan man dock vara rätt säker på att hoppet är i stort sett ute med batteriet...).
Va? Det här fattade jag inte alls... två seriekopplade batteriladdare parallellt över batteriet!? Då laddar du med... halva batterispänningen? Kommer inte laddarna att ladda varandra i stället? De lär väl inte ha exakt samma utspänning?

Det där får du gärna utveckla lite... :humm:
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av danielr112 »

2 seriekopplade blir väl ändå att man har en maxspänning in på närmare 30volt... det är ju inte helt bra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av netrunner »

Här finns en tråd om hur man får gamla bil / bly batterier att bli bra igen.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=43733
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av Greensilver »

På min webbsida har jag lite info om RPR-metoden. Har aldrig testat själv fock men det skall tydligen fungera.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av laban12 »

danielr112 skrev:2 seriekopplade blir väl ändå att man har en maxspänning in på närmare 30volt... det är ju inte helt bra.
Nej men laddarna var ju parallellkopplade över batteriet... borde bli 6v ut? Om man driver dem på ~110v vardera!?
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av Mindmapper »

Greensilver skrev:På min webbsida har jag lite info om RPR-metoden. Har aldrig testat själv fock men det skall tydligen fungera.
Det var inte så mycket som fungerade på sidan just nu. Var in i morse också men hittade inget.
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av danielr112 »

Om du skickar in 110 volt och då får 6 volt ut på laddaren så kommer du inte ladda dina batterier alls... Du får ju upp i 13v lite drygt för att börja ladda. (Dvs 12v batteri)
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av MiaM »

Jag avsåg alltså batterier som blivit helt tokurladdade (och antagligen också skadade), då ger ~7V en laddström som sånadär enkla dåligt reglerade "4A"-laddare orkar med utan att överlastas...

Alltså, 230V primärsidan seriekopplade, 12V batterisidan paralellkopplade.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av dar303 »

Frun testade bilen idag efter en natt med -17 och den startade snällt, vilken tur!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av v-g »

Biltema har INTE usla batterier det är en gammal skröna. Köpte ett nytt batteri i tisdags och det har 4 års garanti sen är det ett silveroxid som sägs ge bättre egenskaper bla vid kallstarter.

Bilen startar också! fast vi kör ändå med motorvärmare ;)
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2496
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av bit96 »

Jo, Biltema har generellt skitdåliga batterier.
MEN, Biltema köper in från olika leverantörer och byter dessutom leverantörer lite då och då.
Så ibland kan det inträffa att Biltema råkar ha en produkt med god kvalitet, och det gäller inte bara batterier.

Jag köpte ett stort batteri på hösten för några år sedan, jag tror det var 180Ah, till en nyrenoverad grävlastare.
De fyllde batteriet på Biltema, så det var helt nytt.
Maskinen startade, men jag tyckte ändå inte att det var samma snurr som jag fick av det vanliga 60Ah-bilbatteriet jag tillfälligt kört med.
När vintern kom orkade batteriet inte få upp varvet tillräckligt. Jag laddade batteriet extra och jag hade skött det korrekt hela tiden.
Inget hjälpte. Jag satte in ett vanligt gammalt bilbatteri igen, och maskinen startade direkt bl.a. tack vara högre varvtal.

Ett par år senare gör jag om dumheten :doh: och köper ett litet batteri till motorcykeln, Honda 650.
Samma visa igen, dåligt varvtal och svårstartad, efter några startförsök orkar inte batteriet längre. :lie:

Jag köpte då ett Excide-batteri på Mekonomen, och vilken skillnad!! :D MC:n startade direkt.

Så numer har jag Excide-batterier i grävmaskinen, lastbilarna, militärfordonen, MC:n, gräsklipparen och bilen.

De startar ALLTID, även mitt i vintern (dock inte gräsklipparen :roll: eller MC:n, som numera är såld).

Jag kan t.ex. på bandvagnen tugga runt startmotorn 5 x 10 sekunder i kyla, mitt i skogen och veta att jag kommer hem.
Aldrig att jag skulle köra ut i skogen med ett Biltemabatteri :tumner: i mina fordon.

Det är möjligt att Biltema i dagarna har fått bättre kvalité, men hos mig är förtroendet förbrukat för lång tid framöver.
Jag behöver grejer som funkar. Alltid.

Edit: stavfel
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av Pejlaren »

Jag behöver grejer som funkar. Alltid.
Exakt! Jag fattar inte att folk hela tiden går i fällan och åker till Biltema, Rusta, Jula och alla andra dyngspridare...??????

I längden lönar det sig att satsa på kvalité!
Skriv svar