Varvtalsreglering av fläckt till värmepanna
Varvtalsreglering av fläckt till värmepanna
Fläktregleringen till min värmepanna slutade fungera häromdagen , efter ett 10-tal telefonsamtal om detta så visade det sig att det ej går att köpa nytt (styrningen är från 1985!!) värmepannan fungerar i övrigt väldigt bra. Tanken kom då upp att man kanske skulle bygga något eget men hur? Insåg efter ett tag att mina elektronikkunskaper ej räcker, kom då att tänka på detta forum med alla experter. Så om någon vill vara bejälplig med detta så är jag mycket tacksam. Skall fungera enligt följande.
Fläkten(220V) skall varvtalsregleras beroende av rökgastemperaturen(sitter en givare i rökröret ca dia=8mm L=70mm)
Fläkten skall stanna om vattentemperaturen överstiger 100 grader (givare finns)
Fläkten skall stanna efter X tid när rökgastemperaturen sjunker under X grader(eldningen slut)
Fläkten(220V) skall varvtalsregleras beroende av rökgastemperaturen(sitter en givare i rökröret ca dia=8mm L=70mm)
Fläkten skall stanna efter X tid när rökgastemperaturen sjunker under X grader(eldningen slut)
-
Re: Varvtalsreglering av fläckt till värmepanna
En liten microprocessor. en k-tempsensor för att mäta rökgas och några DS18B20 sensorer för övrig mätning. Seadn bara skriva ett program som fungerar.
Sedan någon display som kan visa berörda värden
Triacstyrning av motorn bör fungera (Har dålig koll på den biten)
Jag kommer göra likadant till min panna som jag installerade i höstas. en 2001(?)
Sedan någon display som kan visa berörda värden

Triacstyrning av motorn bör fungera (Har dålig koll på den biten)
Jag kommer göra likadant till min panna som jag installerade i höstas. en 2001(?)
Då pannan antagligen funkar dåligt utan denna och det kan ta lite tid att bygga nåt nytt samt att det är kallt ute, så skulle iallafall jag försöka laga den befintliga först.
Det går att elda och styra fläkten manuellt som tur är då temperaturen nu är -15 grader
Efter alla mina telefonsamtal fick jag kontakt med en som var involverad i att bygga dessa styrningar han sa då att det satt en timerkrets?? på kortet, som ej gick att köpa längre, som förmodligen förorsakar felet.
Efter alla mina telefonsamtal fick jag kontakt med en som var involverad i att bygga dessa styrningar han sa då att det satt en timerkrets?? på kortet, som ej gick att köpa längre, som förmodligen förorsakar felet.
bra bilder på över och undersidan på kortet hjälper mycket
fördelen med kort från den tiden är att dom oftast går att laga
fördelen med kort från den tiden är att dom oftast går att laga
Kod: Markera allt
Numera använder man syrventil för att undvika att strypa syretillförslen (orsakar tjärbildning och så småningom skorstensbrand).
Här kommer lite bilder. Den lösa delen ovanpå "svarta lådan" har blivit varm och lossnat från lödningen
För att elda måste jag dra ur sensoren till rökgaserna, för att få igång fläkten. När rökgaserna har uppnått 150 grader så är det bara att stoppa tillbaka sensoren igen sedan reglerar det fläkten som den ska. När eldningen är slut måste fläkten stängas av manuellt Finns några ideer??
För att elda måste jag dra ur sensoren till rökgaserna, för att få igång fläkten. När rökgaserna har uppnått 150 grader så är det bara att stoppa tillbaka sensoren igen sedan reglerar det fläkten som den ska. När eldningen är slut måste fläkten stängas av manuellt Finns några ideer??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det ser ut som en varistor, den sitter på primärsidan på transformatorn (den svarta lådan) för att skydda mot överspänning.
Skulle kunna bero på åska eller att det varit glapp i nollanslutningen till fastigheten.
Kanske har spänningsregulatorn eller någon av ic-kretsarna strukit med.
Det andra motståndet nerifrån i mitten ser väldigt skumt ut.
Tyvärr är beteckningen på ic-kretsarna övermålade, om du har kontakt med utvecklaren försök få en komponentlista eller schema.
Skulle kunna bero på åska eller att det varit glapp i nollanslutningen till fastigheten.
Kanske har spänningsregulatorn eller någon av ic-kretsarna strukit med.
Det andra motståndet nerifrån i mitten ser väldigt skumt ut.
Tyvärr är beteckningen på ic-kretsarna övermålade, om du har kontakt med utvecklaren försök få en komponentlista eller schema.
Med tanke på att kretsarna är slipade vill nog inte konstruktören/leverantören delge denna info
Motståndet ser visserligen konstigt ut, men det ser inte riktigt ut som att det gått varmt, snarare att dom skrapat även detta för att förhindra reparation eller "japansk grundforskning".
Vet du om regleringen varit knepig ett tag innan den dog, eller dog den i samband med dåligt väder (åska)? Det kan ju vara så enkelt att varistorn fått kallödning av värmen och efter ett tag lossnat. Det finns ju en chans att det bara är det som är felet?
Ny varistor och bättra på alla lödningar som ser gryniga ut, det kan ju hjälpa...

Vet du om regleringen varit knepig ett tag innan den dog, eller dog den i samband med dåligt väder (åska)? Det kan ju vara så enkelt att varistorn fått kallödning av värmen och efter ett tag lossnat. Det finns ju en chans att det bara är det som är felet?

Exakt en sån fläktstyrning ligger det i en låda här hemma.
Kan öppna upp o kolla lite om det är några komponenter du behöver ha data på. Eller titta på ett friskt kretskort, för det där såg ut att ha vart ordentligt överbelastat.
Kan öppna upp o kolla lite om det är några komponenter du behöver ha data på. Eller titta på ett friskt kretskort, för det där såg ut att ha vart ordentligt överbelastat.
Det måste vara mer än varistorn som gått sönder, annars skulle det fungerat utan den. Vid normal spänning har den ju hög resistans.
Dess uppgift är att skjuta säkringen vid överspänning.
Dess uppgift är att skjuta säkringen vid överspänning.
det verkar som ett relativt enkelt kort
triacstyrning via optokopplare , och två ic för styrningen av triacen
en är troligen en op
vad det andra är ser man troligen om man ritar ett schema av det man ser
det svarta är trafo, och den brända är mycket sannolikt en varistor,
när den brändes så verkar den tagit med sig en bana på kretskortet, lite dåligt planerad layout tycker jag
säkringsplacering mot varistor
det går helt klart att byta komponenter och fixa
men man får göra en kolla på vad det är för ickretsar, genom att rita upp allt så man ser funktionen
triacstyrning via optokopplare , och två ic för styrningen av triacen
en är troligen en op
vad det andra är ser man troligen om man ritar ett schema av det man ser
det svarta är trafo, och den brända är mycket sannolikt en varistor,
när den brändes så verkar den tagit med sig en bana på kretskortet, lite dåligt planerad layout tycker jag
säkringsplacering mot varistor
det går helt klart att byta komponenter och fixa
men man får göra en kolla på vad det är för ickretsar, genom att rita upp allt så man ser funktionen
Det går ibland att skrapa försiktigt på kretsarna för att få bort färgen de målat på, har de varit lite lata när de slipat dem så går det kanske att läsa vad de heter.
Motståndet har antagligen varit lite varmt så färgen flagnat, har sett det förr på just denna motståndstyp, det kan fungera utmärkt ändå men det bör bytas medans man kan mäta värdet på det.
Banorna är inga problem att fixa med kopplingstråd och eventuellt lite epoxi att limma fast den med, varistorn är nog en S07 eller S10 storlek, t.ex. 60-307-53 eller 60-295-03.
S07 är 9mm i ytterdiameter och S10 är 12.
Skulle tro att det är en åsksmäll som fixat detta åt dig så triacen och trafon kan ha fått stryk men förhoppningsvis har varistorn och säkringen skyddat dem.
Elektrolytkondensatorn ser lite mosig ut så det är lämpligt att byta den åxå.
Edit:
Känns som de skulle korrekturläst bruksanvisningen en extra gång innan de tryckte den.
Motståndet har antagligen varit lite varmt så färgen flagnat, har sett det förr på just denna motståndstyp, det kan fungera utmärkt ändå men det bör bytas medans man kan mäta värdet på det.
Banorna är inga problem att fixa med kopplingstråd och eventuellt lite epoxi att limma fast den med, varistorn är nog en S07 eller S10 storlek, t.ex. 60-307-53 eller 60-295-03.
S07 är 9mm i ytterdiameter och S10 är 12.
Skulle tro att det är en åsksmäll som fixat detta åt dig så triacen och trafon kan ha fått stryk men förhoppningsvis har varistorn och säkringen skyddat dem.
Elektrolytkondensatorn ser lite mosig ut så det är lämpligt att byta den åxå.
Edit:
Känns som de skulle korrekturläst bruksanvisningen en extra gång innan de tryckte den.