ETA:s elektronikauktion 2010
Re: ETA:s elektronikauktion 2010
Angående dom nya tungkontrollkontakterna från Trafikverket som skakade sönder pga tåg:
De gamla felaktiga tungkontrollkontakterna(?), nån som vet mer?
De obrutna påsarna är märkta med en lapp med denna text:
Artikelnummer: 0687332
Antal: 1
Status/Rev: 521.22
Leverantör: 600300
Art.Nr Lev R-0022-2
En streckkod med texten P0687332 under.
Sensorn har en kabel monterad till en okänd sexpolig kontakt med 5-stift i en halvcirkel och ett 6:e stift i mitten, i vad som verkar vara nån slags fuktsäkrat utförande.
Sökning på R-0022-2 med Google ger inga vettiga resultat.
Den nya elektroniska TKK-varianten:
0687332
BVH 521.22 Tungkontrollkontakt, Projektering, montage, underhåll och justering av TKK, eTKK och eTKK2.
BVS 521.22 Tungkontroll, Funktionspecifikation
Verkar gå att mata givaren nästan "hur som helst" och strömförbrukningen är avsevärt lägre än strömtåligheten hos utgångarna så det borde gå att testa sig fram. Med risk för att växla alla "1" mot alla "2" men det har ingen betydelse.
(--tillägg--)
På järnvägsspråk heter slutande kontakter "Frontkontakter". Brytande heter "Backkontakter". Därav B1 och F1, med mera, i ritningen ovan.
Pinout som saknas i den länkade handboken:
Pinne A: A1
Pinne B: A2
Pinne C: B1
Pinne D: B2
Pinne E: F1
Pinne F: F2
I kontaktstycket står bokstäverna tryckt A-F vid respektive pinne.
Edit: Städning + Tillägg
De gamla felaktiga tungkontrollkontakterna(?), nån som vet mer?
De obrutna påsarna är märkta med en lapp med denna text:
Artikelnummer: 0687332
Antal: 1
Status/Rev: 521.22
Leverantör: 600300
Art.Nr Lev R-0022-2
En streckkod med texten P0687332 under.
Sensorn har en kabel monterad till en okänd sexpolig kontakt med 5-stift i en halvcirkel och ett 6:e stift i mitten, i vad som verkar vara nån slags fuktsäkrat utförande.
Sökning på R-0022-2 med Google ger inga vettiga resultat.
Den nya elektroniska TKK-varianten:
0687332
BVH 521.22 Tungkontrollkontakt, Projektering, montage, underhåll och justering av TKK, eTKK och eTKK2.
BVS 521.22 Tungkontroll, Funktionspecifikation
Verkar gå att mata givaren nästan "hur som helst" och strömförbrukningen är avsevärt lägre än strömtåligheten hos utgångarna så det borde gå att testa sig fram. Med risk för att växla alla "1" mot alla "2" men det har ingen betydelse.
(--tillägg--)
På järnvägsspråk heter slutande kontakter "Frontkontakter". Brytande heter "Backkontakter". Därav B1 och F1, med mera, i ritningen ovan.
Pinout som saknas i den länkade handboken:
Pinne B: A2
Pinne C: B1
Pinne D: B2
Pinne E: F1
Pinne F: F2
I kontaktstycket står bokstäverna tryckt A-F vid respektive pinne.
Edit: Städning + Tillägg
blueint: Jag har manualen till dem, PM:a din mailadress så kan jag skicka den.
Edit: Glöm det, det jag hade var bara en äldre version av handboken som länkas till i din post.
Edit: Glöm det, det jag hade var bara en äldre version av handboken som länkas till i din post.
-
blueint: http://ida8iext.banverket.se/bvdok_exte ... 9ebccc4193
Bilaga 1 och frammåt är spännande läsning
Har monterat, och justerat in, en och annan sådan i min relativt korta kariär (ca 2år) ute på järnvägen. Numer ritar jag mest in var dom ska sitta på ritningen.
(Kan för övrigt förtydliga lite: på järnvägsspråk heter slutande kontakter "Frontkontakter", medan brytande heter "Backkontakter". Därav B1 och F1, med mera, i ritningen ovan. Solklart, eller hur?
)
Edit:
Upptäckte just att pinout saknades i handboken jag länkade till. Såhär är det i alla fall:
B: A2
C: B1
D: B2
E: F1
F: F2
I kontaktstycket står tryckt bokstäverna A-F vid respektive pinne.
Edit 2: Inser nu dessutom att du redan hade fått länken till BVH 521.22. Men men...
Bilaga 1 och frammåt är spännande läsning

Har monterat, och justerat in, en och annan sådan i min relativt korta kariär (ca 2år) ute på järnvägen. Numer ritar jag mest in var dom ska sitta på ritningen.
(Kan för övrigt förtydliga lite: på järnvägsspråk heter slutande kontakter "Frontkontakter", medan brytande heter "Backkontakter". Därav B1 och F1, med mera, i ritningen ovan. Solklart, eller hur?

Edit:
Upptäckte just att pinout saknades i handboken jag länkade till. Såhär är det i alla fall:
B: A2
C: B1
D: B2
E: F1
F: F2
I kontaktstycket står tryckt bokstäverna A-F vid respektive pinne.
Edit 2: Inser nu dessutom att du redan hade fått länken till BVH 521.22. Men men...
Senast redigerad av Fältskytten 29 november 2010, 11:08:05, redigerad totalt 2 gånger.
Anställda, stacken och kastas, ungefär i den ordningen skulle jag sägadar303 skrev:Var tar alla grejer från KTH vägen? Jag har plundrat ett och annat grovsoprum där med hjälp av bekanta men det måste finnas enorma mängder!

Problemet med stacken är väl afaik att det är stort tapp på medlemmar, speciellt aktiva studenter, det är inte så hippt att vara med ?
Datorföreningarna tycks i allmänhet ha svårt med nyrekrytering. Det går relativt bra för lysator tror jag, medans Update (där jag sitter i styrelsen) har lite kärvare. Fast i år fick vi en handfull nya 

Ptja, dom får rätt bra stöd från sina sponsorer i form av lokaler och ström. Sen så är dom större till att börja med.
Istället för att bara tillhandahålla gamla datorer och datorkraft (som inte är svårt ens för gemene man) så ordnar de bland annat seminarier.
Chalmers Datorförening gick i graven för några år sedan, dels avtog deras aktivitet ganska rejält när en av de mest aktiva gick bort (försvann?), varit med om en del lokalflyttar och generellt misslyckats med nyrekrytering.
Chalmers Datorförening gick i graven för några år sedan, dels avtog deras aktivitet ganska rejält när en av de mest aktiva gick bort (försvann?), varit med om en del lokalflyttar och generellt misslyckats med nyrekrytering.
blueint:
Du använder inte kryssrutan "skicka mail om nån svarar på mitt inlägg" på postvagnen va? (Det kan man se på att du har www. i början på URL'en). (Postvagnen funkar både med och utan www. i början, men om man försöker använda mer än en av båda så tappas minnet över vilka inlägg man läst
).
Tråden ser för övrigt misstänkt bekant ut, undrar vem som startat den...
Mitt skrotsamlande i år blev ungefär detta:
En DATAQ DI-720 USB utan nätdel (9-36V DC, upp till 3A):
http://www.dataq.com/products/hardware/di720.htm
och en DI-220 (har inte hittat vettig hemsida till den, tänk en stenålders-720 med win3.x-drivers på diskett) för tillsammans 21kr
(tror jag det blev). Alltså två stycken samla-in-data-till-datapparaten-låda. Utroparen verkade nog förvilla genom att prata win 3.1 och få folk att tro att det gällde allt i kartongen.
Jag köpte en Xitron 4200
http://www.xitrontech.com/support.html#4000
en slags mojäng som man med rätt probar (medföljde ej) kan mäta impedansen på olika delar av människokroppen, med spektrumanalys. Den kommer igång såpass att den tycker att proben inte är ansluten, så den funkar säkert bra, vad man nu ska med den till. Pris 1kr
(Jag tänkte mest att det är en fin låda med display, tangentbord, diverse portar, nätagg å sånt, färdigt för egenbyggda mikrokontrollerjox).
Jag köpte en DATA I/O UNISITE eprom-programmerare
http://www.pestingers.net/Data_IO_UniSite.htm
Tyvärr fail'ar en av de 17 testerna på grupper om 4 i/o-portar, så jag får nog felsöka-fixa-dona lite. Enligt den här bilden så verkar det vara separata kort, med lite flax så kan man stuva om dem så att man kör utan det trasiga kortet och då "bara" kunna programmera eprom'ar som är en bit mindre än maxstorleken
http://www.pestingers.net/PDFs/Prom_Pro ... CF0236.JPG
Den verkar rätt fet, den har t.ex. inbyggd hårddisk, 8MB ram o.s.v... Tyvärr följde det inte med några adaptrar för PLCC/PGA-socklar, bara "basmodulen" för att programmera "kvadratiska kretsar", däremot så har den nollkraftsockel för femtioelvapolig DIL-kapsen så det borde gå bra att programmera alla gamla hederliga 80-tals-grejer som man drömde om som liten
Man pratar serieterminal mot den och den har inbyggt menysystem å sånt...
Nån på /// hade "ESD-skyddat" den genom att klä den i "ESD-bordsmatta"... jag rev bort det för den såg verkligen ful ut med det på, fast nu har jag jobbet att tvätta bort lite klisterrester från dubbelhäftande tejp. Dessutom är det nog läge att köra ett såntdär väteperoxidbadexperiment på plasten... Förutom självtestfelet så är enda bristen att den bullrar och nätdelen tjuter rätt illa... Jag tror jag gav 1:- för den...
Jag köpte en "TV2-tillsats" för 1:-, jag har verkligen en antik svartvit TV, helt rörbaserad, som bara har VHF, och alla mina RF-modulatorer (förutom en rörbarserad schackmönstergenerator) kan bara ge UHF, så jag har inte kunnat köra den TV'n sen analoga nätet lades ned.
För någon eller några kronor köpte jag en BONAB "telestyr"-burk, typ koppla 230V in och kunna styra tre reläutgångar, perfekt för nåt fixa-dona till stugan känns det som...
För en krona köpte jag en kartong med 5st metallkaplsade rörsocklade enpoliga växlande reläer, troligtvis sprillans nya i förpackning. Kartongen är märkt med den gamla SAAB-loggan, och de är skeppade med SAS med gamla SAS-loggan (som jag inte ens visste fanns)...
För en krona köpte jag ett trepack med nån slags sensorer som Banverket upptäckt den hårda vägen att modellen tål kyla, fukt o.s.v. men inte vibrationerna,
Jag fick (!) en hel flyttkartong med cirka 15 årgångar av Radio&Television (från kring 70-talet)...
Dessutom chansköpte jag en Solartron-Schlumberger "Random Vibration Controller" för 1:-, tanken var väl att den innehåller säkert nån halvskoj gammal 80-tals-processor med tillhörande CRT-kontroller å sånt, som man kan laborera med eller så. Dessutom är det både en gammal pryl och dessutom en pryl som troligen helt saknar samlarvärde, så man kan fippla med den utan att det gör så mycket.
http://auktion.eta.chalmers.se/usr_img/ ... g_2895.jpg
Efter att ha skruvat isär den så upptäckte jag att den innehåller ett gäng kort i bakplan, och på inte mindre än två av korten sitter en TMS 9900-processor, en riktigt tidig 16-bitar-processor. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, jag hade mer trott på nåt som jag har nån slags koll på programmeringen för, att labba-fixa-dona med.
Jag borde för övrigt prova att koppla loop-kablar och/eller olika sorters filter mellan de analoga ut- och ingångarna på den, det verkar som om den gör frekvensgångsmätningar vid relativt låga frekvenser. Jag vet dock inte var maxgränsen går, troligtvis är den nog oduglig för att mäta på hela ljudspektrat men med lite tur så duger den till att mäta på baslådor eller nåt sånt. (Den ska alltså kopplas till en "vibrationsmojäng" och en tillhörande sensor, d.v.s. om man filtrerar bort allt under säg 20-30Hz så är den nog rätt bra för att mäta frekvensgång på ljudprylar).
Man kan kanske gissa att den använts ihop med den där jättestora vibrationsburken, typ en enorm talspole med anslutningskablar grova som tummar (enledare) som nån annan ropade in. Om den som ropade in denna enorma talspole skulle vara sugen på en lämplig styrburk så säg till.
Jag köpte åxå ett rör med 6821 (PIO-krets) och 62256 (32k SRAM) för en tjuga i "komponentbaren", och för en krona ropade jag in en påse med blandade 28256 (32k eeprom med samma pinout som eprom). "När jag blir stor" ska jag börja labba lite seriösare med gamla 8-bitars mikroprocessorprylar eller nåt sånt
Man skulle varit lite snabbare, nån ropade in en hel rulle med ytmonterade seriella eeprom (128k bit, 65C128 eller vad de heter) för nån krona eller två o.s.v....
Appropå det där med datorklubbar så är det kanske så att till Linköping söker sig mer "genuina" nördar som i princip enbart är ute efter utbildningen, medan till t.ex. KTH så misstänker jag att det söker sig en del som också är sugna på nöjeslivet i storstaden ungefär. Dessutom verkar KTH extremt utspritt, t.ex. med en filial i Södertälje. Jag bara spekulerar nu men gissar att en datorförening mår rätt bra av att ha medlemmar som är på flera olika "nivåer" gällande vad man t.ex. pluggar/kan/förstår o.s.v., så att man kompletterar varandra bättre. Linköping har väl alla sina utbildningar i samma tätort? (Appropå Södertälje så minns jag SDF, "Södertälje Dataförening", som tråkigt nog lades ner för några år sen på grund av bristande intresse. Det var rätt synd, föreningen hade varit igång sen tidigt 80-tal och var dessutom om jag fattat rätt efterträdare till SEF, "Södertälje elektronikförening". Jag tog reda på nån flyttkartong med elektroniklabb-prylar när föreningen lades ner, de prylarna hade nog ingen labbat med sen 80-talet eller tidigt 90-tal).
Det där med "föreningsdöden" är väl för övrigt inget som bara drabbar datorvärlden, tydligen diskuteras det en hel del om hur man ska lyckas värva nya yngre medlemmar i spårtrafikmusei/muppföreningarna. Om jag fattat rätt ligger ULJ i Uppsala relativt bra till, medan det är svårare för de föreningar som ligger ute på landet.
Du använder inte kryssrutan "skicka mail om nån svarar på mitt inlägg" på postvagnen va? (Det kan man se på att du har www. i början på URL'en). (Postvagnen funkar både med och utan www. i början, men om man försöker använda mer än en av båda så tappas minnet över vilka inlägg man läst

Tråden ser för övrigt misstänkt bekant ut, undrar vem som startat den...

Mitt skrotsamlande i år blev ungefär detta:
En DATAQ DI-720 USB utan nätdel (9-36V DC, upp till 3A):
http://www.dataq.com/products/hardware/di720.htm
och en DI-220 (har inte hittat vettig hemsida till den, tänk en stenålders-720 med win3.x-drivers på diskett) för tillsammans 21kr
(tror jag det blev). Alltså två stycken samla-in-data-till-datapparaten-låda. Utroparen verkade nog förvilla genom att prata win 3.1 och få folk att tro att det gällde allt i kartongen.
Jag köpte en Xitron 4200
http://www.xitrontech.com/support.html#4000
en slags mojäng som man med rätt probar (medföljde ej) kan mäta impedansen på olika delar av människokroppen, med spektrumanalys. Den kommer igång såpass att den tycker att proben inte är ansluten, så den funkar säkert bra, vad man nu ska med den till. Pris 1kr

Jag köpte en DATA I/O UNISITE eprom-programmerare
http://www.pestingers.net/Data_IO_UniSite.htm
Tyvärr fail'ar en av de 17 testerna på grupper om 4 i/o-portar, så jag får nog felsöka-fixa-dona lite. Enligt den här bilden så verkar det vara separata kort, med lite flax så kan man stuva om dem så att man kör utan det trasiga kortet och då "bara" kunna programmera eprom'ar som är en bit mindre än maxstorleken
http://www.pestingers.net/PDFs/Prom_Pro ... CF0236.JPG
Den verkar rätt fet, den har t.ex. inbyggd hårddisk, 8MB ram o.s.v... Tyvärr följde det inte med några adaptrar för PLCC/PGA-socklar, bara "basmodulen" för att programmera "kvadratiska kretsar", däremot så har den nollkraftsockel för femtioelvapolig DIL-kapsen så det borde gå bra att programmera alla gamla hederliga 80-tals-grejer som man drömde om som liten

Nån på /// hade "ESD-skyddat" den genom att klä den i "ESD-bordsmatta"... jag rev bort det för den såg verkligen ful ut med det på, fast nu har jag jobbet att tvätta bort lite klisterrester från dubbelhäftande tejp. Dessutom är det nog läge att köra ett såntdär väteperoxidbadexperiment på plasten... Förutom självtestfelet så är enda bristen att den bullrar och nätdelen tjuter rätt illa... Jag tror jag gav 1:- för den...
Jag köpte en "TV2-tillsats" för 1:-, jag har verkligen en antik svartvit TV, helt rörbaserad, som bara har VHF, och alla mina RF-modulatorer (förutom en rörbarserad schackmönstergenerator) kan bara ge UHF, så jag har inte kunnat köra den TV'n sen analoga nätet lades ned.
För någon eller några kronor köpte jag en BONAB "telestyr"-burk, typ koppla 230V in och kunna styra tre reläutgångar, perfekt för nåt fixa-dona till stugan känns det som...
För en krona köpte jag en kartong med 5st metallkaplsade rörsocklade enpoliga växlande reläer, troligtvis sprillans nya i förpackning. Kartongen är märkt med den gamla SAAB-loggan, och de är skeppade med SAS med gamla SAS-loggan (som jag inte ens visste fanns)...
För en krona köpte jag ett trepack med nån slags sensorer som Banverket upptäckt den hårda vägen att modellen tål kyla, fukt o.s.v. men inte vibrationerna,
Jag fick (!) en hel flyttkartong med cirka 15 årgångar av Radio&Television (från kring 70-talet)...
Dessutom chansköpte jag en Solartron-Schlumberger "Random Vibration Controller" för 1:-, tanken var väl att den innehåller säkert nån halvskoj gammal 80-tals-processor med tillhörande CRT-kontroller å sånt, som man kan laborera med eller så. Dessutom är det både en gammal pryl och dessutom en pryl som troligen helt saknar samlarvärde, så man kan fippla med den utan att det gör så mycket.
http://auktion.eta.chalmers.se/usr_img/ ... g_2895.jpg
Efter att ha skruvat isär den så upptäckte jag att den innehåller ett gäng kort i bakplan, och på inte mindre än två av korten sitter en TMS 9900-processor, en riktigt tidig 16-bitar-processor. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, jag hade mer trott på nåt som jag har nån slags koll på programmeringen för, att labba-fixa-dona med.
Jag borde för övrigt prova att koppla loop-kablar och/eller olika sorters filter mellan de analoga ut- och ingångarna på den, det verkar som om den gör frekvensgångsmätningar vid relativt låga frekvenser. Jag vet dock inte var maxgränsen går, troligtvis är den nog oduglig för att mäta på hela ljudspektrat men med lite tur så duger den till att mäta på baslådor eller nåt sånt. (Den ska alltså kopplas till en "vibrationsmojäng" och en tillhörande sensor, d.v.s. om man filtrerar bort allt under säg 20-30Hz så är den nog rätt bra för att mäta frekvensgång på ljudprylar).
Man kan kanske gissa att den använts ihop med den där jättestora vibrationsburken, typ en enorm talspole med anslutningskablar grova som tummar (enledare) som nån annan ropade in. Om den som ropade in denna enorma talspole skulle vara sugen på en lämplig styrburk så säg till.
Jag köpte åxå ett rör med 6821 (PIO-krets) och 62256 (32k SRAM) för en tjuga i "komponentbaren", och för en krona ropade jag in en påse med blandade 28256 (32k eeprom med samma pinout som eprom). "När jag blir stor" ska jag börja labba lite seriösare med gamla 8-bitars mikroprocessorprylar eller nåt sånt

Man skulle varit lite snabbare, nån ropade in en hel rulle med ytmonterade seriella eeprom (128k bit, 65C128 eller vad de heter) för nån krona eller två o.s.v....
Appropå det där med datorklubbar så är det kanske så att till Linköping söker sig mer "genuina" nördar som i princip enbart är ute efter utbildningen, medan till t.ex. KTH så misstänker jag att det söker sig en del som också är sugna på nöjeslivet i storstaden ungefär. Dessutom verkar KTH extremt utspritt, t.ex. med en filial i Södertälje. Jag bara spekulerar nu men gissar att en datorförening mår rätt bra av att ha medlemmar som är på flera olika "nivåer" gällande vad man t.ex. pluggar/kan/förstår o.s.v., så att man kompletterar varandra bättre. Linköping har väl alla sina utbildningar i samma tätort? (Appropå Södertälje så minns jag SDF, "Södertälje Dataförening", som tråkigt nog lades ner för några år sen på grund av bristande intresse. Det var rätt synd, föreningen hade varit igång sen tidigt 80-tal och var dessutom om jag fattat rätt efterträdare till SEF, "Södertälje elektronikförening". Jag tog reda på nån flyttkartong med elektroniklabb-prylar när föreningen lades ner, de prylarna hade nog ingen labbat med sen 80-talet eller tidigt 90-tal).
Det där med "föreningsdöden" är väl för övrigt inget som bara drabbar datorvärlden, tydligen diskuteras det en hel del om hur man ska lyckas värva nya yngre medlemmar i spårtrafikmusei/muppföreningarna. Om jag fattat rätt ligger ULJ i Uppsala relativt bra till, medan det är svårare för de föreningar som ligger ute på landet.
En fråga till er andra två som också köpte DATAQ DI-720 (antar att det var sådana iaf), fast i tvåpack:
Ingick det någon licens för något fräckare än WinDaQ lite (som är fritt nedladdningsbart från tillverkarens hemsida)?
Ingick det någon licens för något fräckare än WinDaQ lite (som är fritt nedladdningsbart från tillverkarens hemsida)?
Coolt fynd, låter nästan som nåt avsett att sitta i ett flygplan ? ..eller datasaab kanske iofs..MiaM skrev: För en krona köpte jag en kartong med 5st metallkaplsade rörsocklade enpoliga växlande reläer, troligtvis sprillans nya i förpackning. Kartongen är märkt med den gamla SAAB-loggan, och de är skeppade med SAS med gamla SAS-loggan (som jag inte ens visste fanns)...
Även utan "filialerna" är nog campus valhallavägen större än de flesta andra tekniska universitet i sverige iofs, inte chalmers kanske men i allmänhet.Appropå det där med datorklubbar så är det kanske så att till Linköping söker sig mer "genuina" nördar som i princip enbart är ute efter utbildningen, medan till t.ex. KTH så misstänker jag att det söker sig en del som också är sugna på nöjeslivet i storstaden ungefär. Dessutom verkar KTH extremt utspritt, t.ex. med en filial i Södertälje.
Sen tvivlar jag på att man söker till ett tekniskt universitet/högskola om man inte är nörd i någon form

Nä, finns en "filial" till LiU i Norrköping också exempelvis.Jag bara spekulerar nu men gissar att en datorförening mår rätt bra av att ha medlemmar som är på flera olika "nivåer" gällande vad man t.ex. pluggar/kan/förstår o.s.v., så att man kompletterar varandra bättre. Linköping har väl alla sina utbildningar i samma tätort?
Visst är det så, jag har varit med i föreningar med massor av medlemmar som dött pga att ingen vill styra skeppet.. folk betalar gärna för att vara med men ingen vill vara med i styrelse, göra tidningar eller knappt ta hand om en websida..Det där med "föreningsdöden" är väl för övrigt inget som bara drabbar datorvärlden, tydligen diskuteras det en hel del om hur man ska lyckas värva nya yngre medlemmar i spårtrafikmusei/muppföreningarna. Om jag fattat rätt ligger ULJ i Uppsala relativt bra till, medan det är svårare för de föreningar som ligger ute på landet.
Chalmers Dataförening (CD) försvann för några år sedan på ett ganska tråkigt sätt. Jag vet inte vilket som hände först, men dels blev de av med lokalen (det krävdes marknadsmässig hyra etc etc av en förening som knappt hade några pengar) och sedan så gick ordföranden bort på ett oerhört tragiskt sätt (möjligen drunkningsolycka) ungefär samtidigt. Mer om Rydis här. Tror det krävs antingen god ekonomi eller sponsring för att få föreningarna att fungera.pbgp skrev:Datorföreningarna tycks i allmänhet ha svårt med nyrekrytering.
Ett av landets större lärosäten utan datorförening 
Nåväl det är väl helt i traditionen med teoretisk gymnastik..

Nåväl det är väl helt i traditionen med teoretisk gymnastik..

Ja, skulle Update vara tvungna att betala sin egen hyra skulle vår kassa vara tom på en månad.
Det där stämmer inte riktigt. Som kårförening CTH måste du lämna in (ungefär) årsredovisning, medlemsförteckning, årsberättelse och planer för vad du vill göra under nästa år. Gör du inte det så får du inte vara kårförening längre och är du inte kårförening så får du inte låna en källarlokal billigt/gratis. Att det är så beror på att det finns fler föreningar än lokaler.Gizmo skrev:Chalmers Dataförening (CD) försvann för några år sedan på ett ganska tråkigt sätt. Jag vet inte vilket som hände först, men dels blev de av med lokalen (det krävdes marknadsmässig hyra etc etc av en förening som knappt hade några pengar) och sedan så gick ordföranden bort på ett oerhört tragiskt sätt (möjligen drunkningsolycka) ungefär samtidigt. Mer om Rydis här. Tror det krävs antingen god ekonomi eller sponsring för att få föreningarna att fungera.pbgp skrev:Datorföreningarna tycks i allmänhet ha svårt med nyrekrytering.
Efter att ordföranden tragiskt blev nedslagen och slängd i hamnen så var det ingen som orkade/ville sköta det administrativa, ungefär som Glenn beskriver det ovan. Det verkade alltså saknas aktiva medlemar och organisatorisk struktur.
Sedan om du sitter på en organisation som har som huvudsakliga verksamhet att ge medlemarna tillgång till snabbt internet och servrar och teknikutvecklingen plötsligt ger många ADSL-lina hem eller LAN direkt till studentrummet då faller nog medlemsantalet kraftigt om föreningen inte ger så mycket annat mervärde i form av socialt umgänge och teknisk utbildning/utvecklande av medlemarna.
CD hade även andra problem redan på sent 90-tal när ett litet fåtal bestämde allt, enbart de fick vara rot och drev linjen "Solaris är bäst" vilket gjorde att många andra inte kände sig så lockade att vara med. Det startades även en alternativ, konkurrerande datorförening ett tag som inte blev så långlivad men det var väl inget bra tecken.
Nu skriver jag fritt ur minnet så korrigera gärna om jag har fel men jag tycker att det till hälften var CD som avvecklade sig självt och till hälften den tekniska utvecklingen (som med Kodak mfl), inte några marknadshyror eller höga kostnader.