DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Hoppas på god jaktlycka ;)

Klarar mig ganska långt på dem jag har (2x X och 1x Y) men en för Z vore nice i framtiden.

//L
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om det är optokopplare på ingångarna på G540 så borde det räcka med en strömbegränsande resistor mellan utgången på induktiva givaren och ingången på G540. Är det något slags logikingång på G540 så borde du kunna lösa det med en spänningsdelare (en resistor mellan givare och G540-ingång och en resistor mellan G540-ingång och jord).

(Med reservation för att jag inte har koll på exakt hur G540 fungerar...)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

G540 har en opto på ingångarna men även en 12v pull up, ca 1500 ohm + en likriktardiod. Kaaaanske skulle gå att bygga ngt runt detta men tror det blir enklast med en transa mellan. Ev. skulle man kunna meka upp G540n å löda bort pull up motstånden, kanske snyggaste lösningen utan extern elektronik men jobbigare :)
Börjar med transor iaf å ser om det funkar.

//L
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fina fynd i skrotgömman, PM kommer!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

dar303 har hittat ytterligare lite godis i lådan. Ett gäng Zwicker & Hensel ZH 0503 induktiva givare som jag ska få testa. Hittar noll info om dem på nätet men ett mindre problem bara man kommer på hur de ska kopplas in.
Spännande!!
Hoppas verkligen jag hittar tid i helgen att greja lite, fasen dags att få till homingen nu, grejat med detta moment föööör länge nu.

//L
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Internet var märkligt tomt ang. dessa givare, kanske gick de i konken eller köptes upp innan 95'? Testar dom idag!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Åter igen leverans från dar303, ett gäng söta små givare. Mindre än de förra, intuitivt känns det som om dessa triggar på ett kortare avstånd än de större men det ska testas framöver.

Har fått paket av Farnell oxå så har slängt ihop ett litet kort för ULN2002A'n och det verkar fungera bra som länk mellan NPN-givarna och G540.

Bild

Hoppas på energi och tid till mek i helgen.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

God morgon *gäsp* :)
Blev en hygglig sovmorgon idag, behövdes nog.

Känner mig peppad att ta tag i lite mek idag, tjejen behöver plugga i fred (stackarn) så bara bra om jag är hemmifrån (svepskäl).

Fiskar upp lite smågodis på vägen till fräsen så idag hoppas jag det händer ngt. Har siktet inställt på att hinna montera de induktiva givarna samt ev. montera Y-axeln permanent.

Stay tuned /L
thewho

Inlägg av thewho »

drlove skrev:Stay tuned
Will do :D
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Sådärja!

ÄNTLIGEN fungerar homing som den ska. De induktiva givarna gör som det ser ut ett bra jobb. Äntligen kan jag lägga detta moment bakom mig och koncentrera mig på mekaniken för Y-axeln osv. Vet inget om reproducerbarheten på givarna men det ger sig, nöjd att jag inte har störningar och annat strams nu iaf.
Kör givarna på 24v och en ULN2002A mellan dem och G540 och det verkar fungera bra.

Bild

Y-givaren inte lika permanent monterad :)
Bild

Å så en film.

Visionen var ju att montera Y-axeln permanent idag men det hann jag inte så det får bli i morgon om jag ids. har inhandlat skruv och försänkare för det iaf.

Har även beställt ett spindelfäste från stappenmotor.nl idag, lite bakvänt att köpa det före mekaniken för Z men nu blev det så :)

//L
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Silvertejp FTW!

Lite sen med frågan men jag skulle gärna vilja veta vad du använde för screenset när du testade spindeln.
Alla Mach3 screensets jag hittat är fula som stryk :(

Inte har jag väl missat att du skrivit det någonstans? :doh: :lol:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, silvertape är min bästa vän ;)

Jag kör med MachStdMill som är ett Beta-släpp från ArtSoft så den är säkert inte 100% stabil men ack så mycket snyggare!!

Finns ett separat forum för detta "add on"

Korrekt, jag har inte skrivit om det tidigare faktiskt, trodde alla hade koll på Mach :)

//Love
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^Tackar å bockar! Jag är lite av en newbie inom CNC. :P
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Då är vi två :) Har ännu inte fräst en mm med CNC men hoppas jag får tillfälle snart! Å då lära mig massa mer.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ännu en dag med fräsen till ända. Man hinner aldrig så mycket som man vill å idag ser det verkligen inte mycket ut för världen det jag producerat. Men det är detaljerna som tar tid.

Idag har jag byggt en rigg för att montera gejdrarna för Y-axeln parallellt med bordet (som inte finns ännu men iaf) och även försänkt 32 hål i de plattor som förbinder Y med Z.
Gejdrarna för Y är även fastsatta med alla skruvar (inte bara en i var ända som förut under testfasen).
Hela Y-modulen är i princip klar men saknas lite smådetaljer ännu.

Hade velat hinna bygga en kabelkanal så jag kunnat montera e-kedjan för Y oxå men det hann jag inte. Måste ju hem å laga mat åt frun ;)

Dags att montera gejdrarna för Y permanent!
Bild

Massa försänkningar blev det, helt ok resultat.
Bild

Plattan för Z temporärt monterad mot Y-plattan.
Bild

Bild

Så här ska det sitta ihop sen.
Bild

Mer kommer framöver, de vet ni ;)

Over and out /Love

EDIT: Bild på framtiden.
Skriv svar