Utbildning/kurs PCB och FPGA?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nanopile

Utbildning/kurs PCB och FPGA?

Inlägg av nanopile »

Jag ser ut att få välja utbildning för X antal tusenlappar och tittar på att lära mig att konstruera kretskort med Mentor Graphics program och att programmera FPGA kretsar.
FPGAer har jag inte jobbat med alls förut så där är jag helt blank.

Det vore bra om jag kunde få råd, tips och åsikter om vad för kurser som är lämpligt att ge sig på.
Den jag pratade med på Mentor föreslog "DxDesigner for Expedition" för schema och layout.
Var lär man sig lämpligen programmera FPGAer?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Utbildning/kurs PCB och FPGA?

Inlägg av psynoise »

För oss som läser elektroteknik på Chalmers får vi första introduktionen till VHDL genom en projektkurs. Endast en eller två föreläsningar om VHDL och två laborationer med Xilinx mjukvara ISE. Sedan får man stå på egna ben och det fungerar ganska bra. Inlärningen sker liknande som jag sätt på flera programmeringskurser genom "learn by doing". Sedan kan man såklart läsa fristående VHDL-kurser men då krävs det nog att du är van vid programmen.

Hur man bör konstruera mönsterkort handlar mer om grundläggande fysik i elektromagnetiskafält. Dock finns det många tumregler som verkar fungera bra som man kan hålla sig till, dock har jag inte sätt några kurser om detta :(.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Finns även en annan kurs på Chalmers som är en introduktionskurs till en av mastersprogrammern. Den heter Introduction to Integrated Electronic System Design och innehåller en ganska tung labserie där man får pysslar mycket med FPGA. I sista labben hade vi en FPGA som snackade med en D/A-omvandlare och en A/D omvandlare som samplade signalen i en frekvens och sedan ändrade samplingsfrekvensen med nödvändiga filter, decimeringar etc innan den skicka vidare till ADn.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

FPGA och HDL språkär relativt lätt. Filter och decimeringar är svårare.. :vissla:

Litet tips om elektronik:
http://en.wikipedia.org/wiki/Signal_integrity
http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_7/6.html
Skriv svar