moppe utan gnista
moppe utan gnista
Min son och hans kompis håller på och pular med en Aprilia moppe från 2000. Problemet är att de inte får nån gnista till tändstiftet längre. Nu är mina kundskaper om moppars tändsystem från tiden med brytarspetsar och jag känner mig lite lost. Vi har försökt strippa kablaget så vi endast har kvar ledningar som hör till tändningen, men vilka ledningar behövs? Hittar inte nån kortslutning eller ofrivillig jord. Vi har försökt byta CDI boxen till en vi vet att fungerar.
Har någon tips och erfarenheter att dela eller vet nån var man kan hitta ett kopplingsschema?
Christer
Har någon tips och erfarenheter att dela eller vet nån var man kan hitta ett kopplingsschema?
Christer
Re: moppe utan gnista
Tändspolen är hel?
Mätt upp spänning i olika kablar?
Tändningslåset är helt?
Antar du bytt tändstift?
Tändhatten sitter på ordentligt på tändkabeln?
Kollat alla jordpunkter?
Kollat alla kabelskor som du kan se?
Mätt upp spänning i olika kablar?
Tändningslåset är helt?
Antar du bytt tändstift?
Tändhatten sitter på ordentligt på tändkabeln?
Kollat alla jordpunkter?
Kollat alla kabelskor som du kan se?
kollat det mesta, moppen gick INNAN de började skruva.
Nåja det håller ju dem sysselsatta men lite framgång skulle man ju unna dem
c
Nåja det håller ju dem sysselsatta men lite framgång skulle man ju unna dem
c
Vad är det för moppe? Förgasare eller direktinsprutning? (Aprilia kallar det Ditech).
En "aprilia moppe"? det säger ju inte mycket...
Hur som helst, jag skulle googla fram ett elschema. Kanske är det någon brytare som måste slutas. Vanligt på motorcyklar är att stödet måste vara uppfällt för att kunna få tändning. Vanligt på scootrar är att bromsen måste tryckas in för att kunna starta den.
Hur som helst, jag skulle googla fram ett elschema. Kanske är det någon brytare som måste slutas. Vanligt på motorcyklar är att stödet måste vara uppfällt för att kunna få tändning. Vanligt på scootrar är att bromsen måste tryckas in för att kunna starta den.
Här är ett väldigt bra forum med många felsöknings tips.
Jag har själv blivit hjälpt där.
http://www.scooterdoctors.egetforum.se/index.php
//Per
Jag har själv blivit hjälpt där.
http://www.scooterdoctors.egetforum.se/index.php
//Per
Ibland så "jordar" man tändspolen med avstängningsknappen/ tändningslåset för att stänga av enkla motorer (har jag för mig).
Jobbade på skidanläggning för många år sedan, hade man ingen nyckel till en snöskoter som man behövde så var det bara att öppna huven och dra isär kontaktstycket vid tändningslåset och dra igång dem.
Jobbade på skidanläggning för många år sedan, hade man ingen nyckel till en snöskoter som man behövde så var det bara att öppna huven och dra isär kontaktstycket vid tändningslåset och dra igång dem.