Ok om man mäter in verktyget och relaterar det till homepositionen då ser jag vitsen.
Limit och Home switchar till G540/Mach3
Re: Limit och Home switchar till G540/Mach3
Glömde jag nämna att jag är rudis på g-kod programmering?
Ok om man mäter in verktyget och relaterar det till homepositionen då ser jag vitsen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja inte behöver man ha home brytare, det är ju bara att nolla mot arbetsstycket och köra på. Men har man t.ex ett fast skruvstycke eller fixtur/fixturer och jobbar med G54-G59 osv är det enklare att ha en känd position tillhands. Fördelen som jag ser är att du alltid kan hitta rätt vid strul, typ som i morse med ett elavbrott som vi hadde lokalt osv....
Inte alltid så enkelt med G koder, jag är nybörjare jag med .... till skillnad från dom som spottar ut kod flytande till sina maskiner.
Inte alltid så enkelt med G koder, jag är nybörjare jag med .... till skillnad från dom som spottar ut kod flytande till sina maskiner.
Även jag är ganska nollställd när det gäller G-koder (än så länge...).
Men jag har monterat home-brytare på min maskin. Då kan man ju aktivera softlimits, och slipper
köra in i de mekaniska ändstoppen. Dessutom slipper man ju problemet med att köra igång ett jobb och sedan konstatera att det hamnar utanför maskinens arbetsområde....
Men jag har monterat home-brytare på min maskin. Då kan man ju aktivera softlimits, och slipper
köra in i de mekaniska ändstoppen. Dessutom slipper man ju problemet med att köra igång ett jobb och sedan konstatera att det hamnar utanför maskinens arbetsområde....
Äntligen lite liv i limit/home switch tråden...
Hittade en switch jag blev lite sugen på AH8108. Åsikter någon?
Hittade en switch jag blev lite sugen på AH8108. Åsikter någon?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Liknande har jag på min portal dvs med rulle, funkar alldeles förträffligt.
På dessa "mindre" maskiner skulle det fungera alldeles utmärkt med vanliga "givarkablar" då dom är väldigt böjliga och tåliga.
Har själv provat såna med väldigt bra resultat.
Har själv provat såna med väldigt bra resultat.