2*20w steg, tips och förslag
2*20w steg, tips och förslag
hallåj!!
så här i vinter tider är det ju alltid lika kul att bygga kretsar och programmera för att få sitt efterlängtande lyckorus för att man har skapat något helt själv:D
så här om dagen ville jag påbörja ett nytt projekt eftersom att mitt "LED cube" projekt är färdigt och funkar hur bra som helst:D (bilder och filmer borde komma upp när jag fått ut handen ur röven)
så jag bestämde mig för att efter en tids läsande i forumet för att bygga en förstärkare, på ca 2*20w.
så min önskning till alla er som har lite erfarenhet av att bygga steg är att ge förslag på ritningar och tips och trix på hur man bygger ett steg och även på vad som är bra att tänka på när man bygger ett steg:D
så här i vinter tider är det ju alltid lika kul att bygga kretsar och programmera för att få sitt efterlängtande lyckorus för att man har skapat något helt själv:D
så här om dagen ville jag påbörja ett nytt projekt eftersom att mitt "LED cube" projekt är färdigt och funkar hur bra som helst:D (bilder och filmer borde komma upp när jag fått ut handen ur röven)
så jag bestämde mig för att efter en tids läsande i forumet för att bygga en förstärkare, på ca 2*20w.
så min önskning till alla er som har lite erfarenhet av att bygga steg är att ge förslag på ritningar och tips och trix på hur man bygger ett steg och även på vad som är bra att tänka på när man bygger ett steg:D
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: 2*20w steg, tips och förslag
1. Bestäm dig för vad du vill bygga, slutsteg eller med integrerat försteg (ingångsväljare och volymkontroll).
2. hitta begangnade grejjor att bygga av. Trafo, kylelement och kondingar att gätta med är oftast dyrt (jag vet).
3. Bygg något enkelt först, testa att bygga en chipamp med tex LM3886.
4. Skapa en projekttråd och ställ frågor!
2. hitta begangnade grejjor att bygga av. Trafo, kylelement och kondingar att gätta med är oftast dyrt (jag vet).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
... och glöm aldrig http://sound.westhost.com/ när vi pratar audiobyggen. Massa bra info där.
anders_bzn skrev:1. Bestäm dig för vad du vill bygga, slutsteg eller med integrerat försteg (ingångsväljare och volymkontroll).
vad är en chipamp??

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fråga Google...
Eller ok då: En enklare IC-baserad förstärkare med kretsar som tex LM3876 eller liknande. Används i Gainclones, tex http://sound.westhost.com/project115.htm
Eller ok då: En enklare IC-baserad förstärkare med kretsar som tex LM3876 eller liknande. Används i Gainclones, tex http://sound.westhost.com/project115.htm
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Chipamp är en monster-OP, alltså, i princip, en operationsförstärkare med hög uteffekt.
Varianterna är som sagt, chipamp, ofta benämnd Gain-clone (Googla!), switchad förstärkare (klass D), vanliga analoga transistorförstärkare i olika klasser; 20W är inte så svårt, och slutligen om du vill sikta lite högre, en rörförstärkare. Den senare kan du åstadkomma med billiga rör som 6L6, EL34 eller parallellkopplade EL84 (eller kanske 6AQ5).
Ska du gå på det senare alternativet av ren nyfikenhet kan jag tipsa var du hittar billiga komponenter.
Varianterna är som sagt, chipamp, ofta benämnd Gain-clone (Googla!), switchad förstärkare (klass D), vanliga analoga transistorförstärkare i olika klasser; 20W är inte så svårt, och slutligen om du vill sikta lite högre, en rörförstärkare. Den senare kan du åstadkomma med billiga rör som 6L6, EL34 eller parallellkopplade EL84 (eller kanske 6AQ5).
Ska du gå på det senare alternativet av ren nyfikenhet kan jag tipsa var du hittar billiga komponenter.
skulle vara kul att bygga den chipamp som PHermansson tipsade om, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja, det fanns ju liksom ingen layout. begrep inte riktigt hur man skulle mata förstärkaren heller, hittade ingen kontakt för det..... någon som vet???
- anders_bzn
- Kontakt:
Du kan ju bygga med LM3886 annars. Det finns massor av kits på Ebay. Nivån blir då lite svårare än en byggsats men inte alls så omfattande som att konstruera allt fån början själv.
Det är nog en bra fråga att ställa sig först, hur svårt ska det vara?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Så att du kan se vad di får i sådan byggsats skickar jag en länk till slika stärkare hos en affär jag handlat av ett par gånger.
http://www.analogmetric.com/category.php?id=20
http://www.analogmetric.com/category.php?id=20
jo den sidan fans mycket att dregla över, men jag vet inte om jag har så stor lust att behöva beställa grejer från uncel sam
skulle det kunna gå att köpa komponenterna här och gör ett eget kort mådan tro?? 

anders_bzn skrev:Du kan ju bygga med LM3886 annars. Det finns massor av kits på Ebay. Nivån blir då lite svårare än en byggsats men inte alls så omfattande som att konstruera allt fån början själv.
jo det har du rätt i. har hållit på en del med bygg satser från tex kjell & co och deras "nivå" 5 är ju inte alls så svåra

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Då kanske det är dags att ta ett steg upp på stegen? En "3 resistor amp" med en LM3886 bygger man lätt utan kort, väldigt få komponenter och mycket ljud för pengarna (har haft en här som huvudförstärkare några år).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Första träffen på Google: http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAm ... esAmp.html