Julstjärna miniprojekt
Julstjärna miniprojekt
Fick tag på en gratis julstjärna från guldfynd och kände inte riktigt för köra vanlig brandfarlig lampa i den.
Led:arna är återvunna från några fläktar som nu sitter i servern, utan led:ar då (fult med led:ar på fläktarna).
Matspänningen är en gammal nokia laddare, jag fick också komplementera schemat med en 7805 + två kondensatorer eftersom adaptern är oreglerad.
Programmet kör på en attiny13, men är bara kompilera om för passa till andra attiny.
Led:arna är återvunna från några fläktar som nu sitter i servern, utan led:ar då (fult med led:ar på fläktarna).
Matspänningen är en gammal nokia laddare, jag fick också komplementera schemat med en 7805 + två kondensatorer eftersom adaptern är oreglerad.
Programmet kör på en attiny13, men är bara kompilera om för passa till andra attiny.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Julstjärna miniprojekt
Kul med elektronikjulpyssel
. Ingen bild på när den hänger i fönstret? Vad har uC:n för funktioner?

Det kommer fler bilder i kväll/video, får inga bra bilder på dan.
MCU kör en liten slinga var 4:e minut, tyckte det inte var speciellt jobbigt att kasta dit en.
MCU kör en liten slinga var 4:e minut, tyckte det inte var speciellt jobbigt att kasta dit en.
Förutom att jag är allergisk mot blinkande julpynt så är det ju lite najs
Kanske är jag bara avundsjuk på att frugan inte låter mig sätta en microcontroller i julstjärnan...

Det var ju inte så tokigt, men varför inte pulsa LED:arna? Antingen i varje "pil"
var för sig eller kanske hela stjärnan som helhet.. Kanske göra en pulsversion av det du har nu?
Annars säger jag nog också, det var alldeles för "häftig" blinkning och blev nästan lite "(fult med led:ar på fläktarna)"
var för sig eller kanske hela stjärnan som helhet.. Kanske göra en pulsversion av det du har nu?
Annars säger jag nog också, det var alldeles för "häftig" blinkning och blev nästan lite "(fult med led:ar på fläktarna)"

janbjorn: vet inte vad för fru du har, men jag har fått beställning från blivande svärmor i alla fall.
En utökad funktion skulle kunna vara att lägga till PWM styrning av dioderna så kan du dimma hela stjärnan upp/ner. Pulsande som en hjärta skulle kunna vara något.