Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av Henry »

Inte helt säkert men kan vara. Diskmaskinen ser lite avancerad ut i uppyggnad så det kan kanske vara så att ventiler istället sköter det hela så motorn går på ett håll hela tiden och ventiler avleder vattnet för tömning eller cirkulation. Så det kan vara så att motorn går som den skall men ventiler eller dylikt inte fungerar för som du nämnde innan som jag inte tänkte på så fungerade cirkulationenn som det verkade vilket det inte borde om kondingen är kaputt. Däremot kan då säg ett relä eller ett halvledarrelä lagt av som styr men då borde den inte brummat.

Kondensatorn är bara till för driva motorn rent generellt och har på ett sätt inte att göra med vilket håll motorn går på är den kass så skall inte motorn fungera på något håll.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av jesse »

Jag har sett förr att folk skrivit t.ex. mF eller mcF på kondingar, och det ska vara förkortning på "micro Farad". Korkat men sant.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av mrfrenzy »

Kan ju vara reläet som brummar med. Isolera trådarna och provkör maskinen utan motor så hör du det. (Fingra inte på några spänningsförande kablar.)
Eftersom kondensatorn sitter på motorn så måste den nästan gå att köra i två riktningar - annars skulle det inte varit tre sladdar.
Jo kondingen är säkert µF, korkad förkortning.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

tänkte precis på att provköra, kanske med motorn ansluten, men inte på plats, men det kommer ju inte att gå, eftersom den vill fylla vatten och ha sig..

kan iofs stoppa in motorn, men den var inte helt lätt att få ut, kanske går det bättre nu när jag vet tricken.

men nu måste jag logga ut för inatt..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av Henry »

Missade den innan men vet inte om det skulle kunna vara en tömningspump. 16 5261 lite under mitten svagt ner till höger.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

helt rätt Henry, den står som pump på bosch hemsida, den jag har hållit på med kallas motor.

suck, då får jag börja om med nästa motor i morgon..

kolla blockering, prova rotera för hand etc. Något annat tips på vägen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av Henry »

Just ja det ser jag också nu det missade jag helt att det var flera sidor. Dessa är dock enkla att kolla upp då de är enkelt tillverkade.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av mrfrenzy »

Aha, så du var alltså inte säker på att det var denna motor som brummade? Kan likväl varit en annan motor, relä eller ventil.
Kanske kan den gå åt två håll beroende på hur vattnet ska cirkulera då?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av Henry »

Den typ av impeller som denna ser ut att ha fungerar mycket bättre på rätt håll än motsatt håll så jag tvivlar. Finns inte heller någon direkt anledning att dra vattnet något annat håll än ut genom dysorna. Denna motor är till för att ge högt tryck och högt flöde och hela höljet runt impeller är dessutom tillverkat för att öka detta än mer så kör man den på andra hållet fungerar de dåligt men pumpar en del ändå men inte i närheten med samma tryck eller flöde. Men att den har 3 kontakter är lite konstigt vet inte om det kanske kanske ändå skulle kunna vara jord längst till höger? Men det vet man om det var en gröngul kabel involverad i knippet. Allt på motorn är ju uppbyggt av järn och det kopplas säkert till något annat som av järn men jordkontakter brukar inte vara ingjutna så här utan fastskruvade på något vis direkt till det som skall jordas men finns kanske undantag.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

mrfrenzy skrev:Aha, så du var alltså inte säker på att det var denna motor som brummade? Kan likväl varit en annan motor, relä eller ventil.
Kanske kan den gå åt två håll beroende på hur vattnet ska cirkulera då?
jag satte en skruvmejsel mot den, och det vibrerade,men det kan vara något annat som skapade vibrationerna, allt sitter ju ihop.

Det bästa hade varit om jag kunnat köra hela programmet, eller åtminstone cirkulation och tömmning, utan att fylla på vatten.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av Variosboy »

På min diskmaskin, en Cylinda kan man starta och stänga av alla elektriska funktioner via olika knappkombinationer, dessa finns beskrivna i bruksanvisningen, kanske har din något liknande!?
Kolla bruksen..


Som kuriosa kan jag berätta att min tömningspump lät likadant, då var det en kula från en glidskenan till korgarna som lagt sig i vägen.. Bort med kulan, sen var det fullt funktion igen!
Lite komiskt var att precis samtidigt som det här hände så luktade det bränt något så in i h-e. Tänkte att det var dags å köpa ny, men det som luktade bränt var ett kryddmått som trillat ner på elementet! =)
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

suck, jag plockade ihop det igen och skulle provköra, då gick säkringen i huset. Jag tog bort de två polerna som jag inte tror är nolla från cirkulationsmotorn, och då fyller den på vatten. När vattnet är påfyllt så har jag 18V på en av ledningarna och 230V på den andra. En tanke är ju att växla de två, mot hur det var innan, men vet inte om jag vågar det.

ingen som har en bra gissning hur det skall vara kopplat, just nu har jag den som verkar vara nolla till pol3 och 220V var till pol 3 innan.

Två av ledningarna är vit/lila och en av ledningarna är svart.

dessutom slocknade displayen när det small och hussäkringen gick, det får bli nästa problem, om man får igång själva diskningen.

/Johan
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

Jag tänkte till igen och kopplade på samma sätt, och det verkar fungera.

Även tömningspumpen fungerar. Jag tror inte det är bra om det ligger tändstickor och blockerar rotationen. Har ju hela tiden tittat på fel pume :-(

Nu måste jag få till panelen så jag ser var som händer. konstigt att resten av elektroniken verkar fungera men inte siffrorna och lysdioderna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av mrfrenzy »

Ursäkta att jag skrattar inombords, det var alltså ett mekaniskt fel från början ;)
Har själv råkat ut för det, var påväg att skruva isär tvättmaskinen när det bara satt ett gummiband i pumpen.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

ja...

har tagit isär elektroniken, ser inget synligt nu, och kommer väl inte längre utan schemat för det.

Så, om någon råkar ha en kontakt som har schema, så skulle det verkligen vara uppskattat.


Jag vet inte ens om elektroniken fungerar hela vägen, skulle behöva göra en reset så jag kan börja från början, vet inte alls var den är nu och vad den håller på med, men jag tror det går att felsöka bara jag får tag på schemat.
Skriv svar