Behöver tips på DIY förstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Heddarn

Behöver tips på DIY förstärkare

Inlägg av Heddarn »

Tjenare allesammans!
Jag har tidigare pysslat en del med reparationer av diverse steg,förstärkare, transformatorer o liknande men jag har aldrig byggt nåt eget.
Har en kompis som är i behov av ett steg i den hårigare klassen och jag har fått förfrågningar om jag inte kan snickra ihop nåt åt honom.
Han har 2 Nautilus golvhögtalare och ett äldre Yamahasteg och en effektlöst Rotel reciever varav steget fått smaka lite för mycket.
Vad är det för typ av steg jag borde titta efter?
Dom högtalarna han använder är kraftigt tungdrivna så vilken klockradio som helst kommer inte räcka till.
Med lite tur går kanske delar som kondensatorer, trafo och kylelement plocka ur Yamahasteget.

Behöver tips från erfaret folk som kanske vet vad jag behöver.
Haré gott!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Behöver tips på DIY förstärkare

Inlägg av PHermansson »

Kanske nån chipamp-klon med en eller flera LM3886/3875? Kollat på http://sound.westhost.com?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

För att inte göra dig allt för sur och irriterad. Det är speciellt lämpligt att bygga ett steg, så kraftigt som du vill ha det som något av sitt första projekt vad jag kan förstå. Att reparera och bygga nytt är väldigt stor skillnad.
Det gamla yamahasteget är nog rätt slitet, komponenter såsom kondensatorer etc är antagligen också slut. Så det är att köpa nytt.
Att bygga ett kraftigt steg behövs också en bra transformator. Och denna bör vara lite överdimensionerad så den verkligen klarar av att leverera den önskade effekten. Till detta behöver du då en ringkärna, säg 625 VA( ungefär som 625 watt), en sån kostar väl runt 1000-1500 kr beroende på var du köper den från.

När han har ett par bra högtalare kan man hellre lägga pengarna på ett bra köpt steg, som funkar direkt. Mycket lätt att du får göra om det och inte funkar när du bygger själv.
Jag talar av egen erfarenhet, svårt att göra nåt som funkar bra i förlängningen.

Vad du ska ha för något är beroende på vad han behöver, gärna lite fler specifikationer på kraven...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om han vill ha effekt så kanske ett kitt med en klass-D förstärkare från http://www.41hz.com kan fungera bra.
Kan inte rekommendera någon speciell modell på rak arm men jag vet att det finns några här på forumet som byggt flera (även han som säljer dom finns här någonstans om jag inte miss-minner mig).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Heddarn skrev:Tjenare allesammans!
Jag har tidigare pysslat en del med reparationer av diverse steg,förstärkare, transformatorer o liknande men jag har aldrig byggt nåt eget.
Har en kompis som är i behov av ett steg i den hårigare klassen och jag har fått förfrågningar om jag inte kan snickra ihop nåt åt honom.
Han har 2 Nautilus golvhögtalare och ett äldre Yamahasteg och en effektlöst Rotel reciever varav steget fått smaka lite för mycket.
Vad är det för typ av steg jag borde titta efter?
Dom högtalarna han använder är kraftigt tungdrivna så vilken klockradio som helst kommer inte räcka till.
Med lite tur går kanske delar som kondensatorer, trafo och kylelement plocka ur Yamahasteget.

Behöver tips från erfaret folk som kanske vet vad jag behöver.
Haré gott!
Googlade lite på högtalarna. Har man högtalare som kostar 55000 pund, så borde man inte ha dom stående utan förstärkare. Köp ny förstärkare så går det fort att komma igång igen!

http://www.hificorner.co.uk/bandw-nauti ... akers.html
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Eller så halv-bygger man med färdiga moduler från exempelvis IcePower http://www.icepower.bang-olufsen.com
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det inte klass-T som 41hz.com marknadsför? , och skillnaden mot klass-D är väl frekvensen på sigma-delta omvandlingen?
Heddarn

Inlägg av Heddarn »

Tack för alla svar!
Han har inte lagt ut nå 55000 pund på dom där högtalarna =) fick dom beggade för jusst under 100 000kr
Satt o funderade över en förstärkare från 41hz som du Larda nämde men jag är en aning grön så jag vet inte vad som räcker och inte räcker.

Jag har en annan kompis med som tidigare tipsade mig om siten 41hz som pysslar lite med PA system som var i behov av ett steg med.
Till enklare PA system så käns inte ljudkvaliten lika viktig som till min polares Nautilus högtalare.
Om det nu blir nåt hårigt bygge så ligger nog största vikten i att inte förvränga ljudet allt för mycket, visst vill man kunna driva ut högtalarna men viktigare är nog kvaliten på ljudet.

Han hade planer på att kompletera hans frontar med likvärdiga sateliter och sub och ordna en hemmabioanläggning men det vart på tok för dyrt för hans ekonomi så till råga på allt vart han av med sitt job så det kommer att stanna vid 2kanals stereo och ev skaffa ett billigare hemmabiosystem.

I fall det visar sig för riskabelt så får jag väl prova bygga nåt åt mig själv som skolprojekt.

Sen är jag bara allmänt sugen att börja bygga själv, annars hade jag sagt blankt nej direkt han frågat mig.
Heddarn

Inlägg av Heddarn »

Här är steget jag tittat på tidigare på 41Hz http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=15&itemid=26
Det ända som saknas är väl en ordentlig trafo,kontakter,låda och lite kabel.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ska du ha lite bättre ljud ska du undvika klass D, du ska ha en klass AB eller möjligen B. Helst klass A men dålig verkningsgrad och onödigt mycket värme.
Gå hellre in på Hifi-klubben och köp en bra förstärkare där. Kan varmt rekommendera Denon eller NAD. Denon PMA-1500 eller PMA-2000 är ritkigt trevliga förstärkare som orkar med en fruktansvärd effekt, samt har ett mycket rent och klart ljud utan minsta tecken till förvrängning av ljudet.
Ja de kostar en del men de är ruggigt bra!
Att bygga själv kostar lika mycket och ljudet blir inte säkert bra ens. Det kan visst bli bra men det kan lika gärna bli problem. Vore synd att lägga så mycket pengar på något som kanske kan bli problem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske lite bakgrundsfakta vore bra:
* Hur många watt är Nautilus golvhögtalarna på?
* Högtalarimpedans?
* Ska ingången vara balanserad eller obalanserad? XLR eller RCA "phono"? ,digitalt?
* Budget?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

blueint skrev:Är det inte klass-T som 41hz.com marknadsför? , och skillnaden mot klass-D är väl frekvensen på sigma-delta omvandlingen?
Nja, klass-t är/var ett varumärke med en lite smartare klass-d förstärkare, men förstärkningen är fortfarande klass-d. Eller som wikipedia beskriver det:

"Class T" was a trademark of TriPath company which manufactures audio amplifier ICs. This new Class T is a revision of the common Class D amplifier, but with changes to ensure fidelity over the full audio spectrum, unlike traditional Class D designs. It operates at different frequencies depending on the power output, with values ranging from as low as 200 kHz to 1.2 MHz, using a proprietary modulator.[citation needed] Tripath ceased operations in 2007, its patents acquired by Cirrus Logic for their Mixed-Signal Audio division.
Heddarn

Inlägg av Heddarn »

Okej det var ju lite synd, fick för mig att Klass-D inte alls var så pjåkigt, har googlat runt lite sen tittat både här på forumet och en del filmer på tuben.
Antar att det är betydligt delikatare komponenter till en Klass-A eller klass-B då med andra ord.
Annars kan jag ju alltid prova snickra ihop ett steg från nåt färdigt kitt bara för att testa, har länge funderat på att börja på nåt projekt men det har som runnit ut i sanden.
Funkar det så får jag garanterat pengarna tillbaka av min kompis med PA anläggningen, han brukar komma krypande med sina brända delningsfilter till hans Cervin Vega V15F och nu har han desutom knäckt nån trissa i hans jubileums utgåva av Harman Kardon 690 förstärkare. "har för mig att det var en 690" gjordes bara i ett visst antal exemplar.
Själv sitter jag med en gammal Harman Kardon AVR2000 som börjat ha gjort sitt, var o vart annat år så är det nån kondensator som ger med sig och behöver bytas, tror jag bytt ett tiotal kondningar sen jag fick den trasig av en kompis =) ingen vidare kvalité :P
Heddarn

Inlägg av Heddarn »

Till blueint

* Hur många watt är Nautilus golvhögtalarna på? Bra fråga, var ett bra tag sen jag tittade på dom
* Högtalarimpedans? Tror, inte säker men jag har för mig att dom var på 6ohm
* Ska ingången vara balanserad eller obalanserad? XLR eller RCA "phono"? ,digitalt? RCA Analogt funkar nog, det har han då kört tidigare.

Budget vet jag inte, jusst nu är jag mest ute och spånar på vad som fins och vilka möjligheter jag har.
Hittar jag dock nånting som kan vara av intresse så tar jag ett snack med honom, blir det avslag så kan det hända att jag bygger nåt åt mig själv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med så pass dyra högtalare hadde jag inte velat ha skitsteg

det som jag lyssnat på av hemmabyggen var kombo rör/mosfet utan återkoppling, modifierad fprm av den som fanns i elektor för många år sedan, men bygget kräver hyggliga komponeter, och bra ihopbyggt med
Skriv svar