LiPo förvaring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ranstam

LiPo förvaring

Inlägg av Ranstam »

Hej

Jag har en del LiPo batterier till mina modellflygplan. Dessa kan vara lite luriga att handskas med, och om man har otur kan dessa explodera och börja brinna. Detta gäller främst vid överladdning, men kan även hända spontant.

För något år sedan spontanantände ett batteri i ett av mina flygplan och rökfyllde min lägenhet. Flygplanet blev svartbrännt, men tog inte fyr som tur var. Sedan dess har jag funderat över en lämplig förvaring av mina batterier. Nu har jag satt ihop en förvaringslåda, tillverkad av fyrkantsprofiler med 4mm godstjocklek, och en stadig c(?)-balk. Även ett lock och en skorsten för att avlasta trycket och rikta eldsflammorna uppåt. Hela bygget väger några kilo, men lär inte välta i första taget.

Bild

Bild

//Alexander
blueint
Kontakt:

Re: LiPo förvaring

Inlägg av blueint »

Kanske en rökkanal ansluten till utomhus med plastfilm som blockerar tills den behövs är något?

Behövs verkligen metallkärl, och smälts inte den?, keramik såsom rejäl blomkruka borde vara bättre?
Ranstam

Inlägg av Ranstam »

Hej

Jag hade en tanke på att dra ut rökgaskanalen utomhus, men mitt nuvarande boende tillåter inte det. Jag betvivlar att LiPo paketet skulle smälta järnkonstruktionen, ska testa så fort jag har kört sönder ett batteri i mitt flygplan :)

//Alexnader
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad föregick att ett batteri spontanantändes? Var det kanske fortfarande inkopplat när flygplanet ställdes undan? Hade något hänt som kunde ha skadat inkapslingen?

Tycker Din stålburk verkar väldigt överdriven. Hade riskerna verkligen varit så stora att sådant behövdes hade dessa saker inte fått säljas i Sverige.

Är Du orolig så köp LiPo-påsar och lägg dem i. Eller en lerkruka med lock av lera. För hållbarhetens skull bör det hela sedan stå svalt och torrt över vintern med batterierna endast lite laddade. Då är de dessutom säkrare eftersom lithiumet är bundet i en mindre reaktiv form än då de är toppladdade.
Ranstam

Inlägg av Ranstam »

LiPo förvaring kan verka lite tvetydigt ibland. På många ställen läser man att ackarna ska förvaras vid 40% laddning, på andra 100%. Vad som föranledde branden vet jag inte. Acken var halvladdad, och inte inkopplad någonstans. Den hade veckan före branden inga tecken som visade på att en brand var nära förestående.

Jag har tidigare haft ackarna i krukor, men efter att ha tittat lite på youtube där brinnande saker kastas runt en bit ville jag inte utsätta mitt hem för den risken. Det är lite tråkigt om flammorna tar tag i gardinerna.

//Alexander
bearing

Inlägg av bearing »

Var har du läst att de ska förvaras med 100% laddning?
Det är väl inte alls bra för livslängden. Helst ska de förvaras närmast oladdade, men man behöver marginal p.g.a självurladdningen, så att de inte hamnar i för låg spänning under förvaringen, därför rekommenderas 40%.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

3,8 V/cell har jag läst.
Användarvisningsbild
Puttepip

Inlägg av Puttepip »

Aj då, jag som har ca 70st fulladdade 3,5v lipoceller som ligger i en aluväska i hobbyrummet :vissla:

Råkade vid ett bygge göra hål på en sådan cell som direkt blev glödhet och började fräsa likt ett tomtebloss.

Ska nog se över förvaringen och snickra ihop en safteybox av något slag innan något otrevligt händer.
Skriv svar