linding av drosslar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sven

linding av drosslar

Inlägg av sven »

tänkte linda några torroid drosslar till en dc-dc omvandlare.. såg att dom sålde torroid kärnor billigt på bhiab så jag tänkte ge mig på ett försök.. problemet är att dom inte har någon tråd, det behövs ganska grov tråd eftersom den ska klara runt 3A så jag tänkte om det går att köpa oisolerad tråd och dra över en krympslang eller någe?? är det svårt att få till drosslarna även om man räknar med hänsyn till matrial mm?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag tror på att köpa och att ha krymslang borde göra att trådarna ligger väldigt långt ifrån varandra...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Krympslang är dyrt, men det kanske bara går åt några centimeter i dat här fallet?

Om du ändå ska ta på en tjock plastisolering (krynpslang alltså) så kan ju en tanke vara att använda vanlig entrådig elkabel typ sån som man förlägger i väggar, eller EKKX? Så slipper du plastisolera kabeln själv menar jag.

Men varför vill du överhuvudtaget använda oisolerad tråd istället för lackad som man brukar köra med?
sven

Inlägg av sven »

jo men problemet är att ja hittar fan ingen lackad i rätt dimension..
e så grymt dyrt å köpa färdiga drosslar.. iaf för min börs.. men ja snokar runt lite efter nått företag som erbjuder samples =)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vad är du ute efter för dimension?

Nu är inte jag någon expert på att linda spolar, men om jag inte förstår det helt fel så är AWG14 = 2 mm2 helt ok för att göra en 4uH spole som tål 18 A för ett switchat nätagg. Eller AWG16 = 1.3 mm2 för en 50uH 12 A.

Även om man går direkt efter Elfas tabell för koppartråd så skulle en AWG16 palla över 3 amp utan några otrevliga förluster.

AWG14 = 1.6 mm diameter kostar 30 kr för en 5.5 meters bit hos Elfa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

två saker

vill man ha grövre tråd kan man tvinna ihop en bunta tunna lackade
funkar mycket bra på höga frekvenser
(finns att köpa färdigt med)

grov tråd billigt, kolla i gamla transformatorer
brukar gå lätt att plocka ut om man inte behöver allt för många meter sammanhängande
sven

Inlägg av sven »

ok.. tänkte använda drosseln till ett switchagg vilket matrial bör man använda då?
jockysoft
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

hoptvinnad yråd kallas litz-tråd och är ett måste närn man arbetar med vissa högfrekventa saker...

/joakim
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast jag tror inte att litztråd behövs vid 50-200 KHz som det handlar om vid ett switchat nätagg. Dessutom brukar den normalt ha väldigt liten total ledararea och vara svår som tusan att löda.
sven

Inlägg av sven »

jo men jag tänkte mest på vilket kärnmaterial bör jag använda?
ferrit eller järnpulver?
Skriv svar