Elcykel - Lite lätt påbörjad

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elcykel

Inlägg av Icecap »

Jag tycker faktisk att det är en skam att det ska vara så restriktivt! I dessa tider där bilar ska bli elektriska och effektivare borde det bli möjligt att faktisk kunde bygga ett "alternativt fordon" med vissa tydliga gränser.

Säg att man kunde få godkänd en elektrisk cykel med en max-fart på kanske 45km/t, inget körkort men en viss minimum ålder (typ EU-moppe). När man bygger själv kan man få den godkänd på t.ex. bilprovningen.

Många som har bil för att pendla i större städer kan egentligen klarar sig med en sådan cykel som faktisk minskar föroreningen vid att behöva mindre energi per km än en bil.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Icecap: Jag vill också ha nått liknande. Men så länge vi är med i EU, som ytterst bestämmer vilka lagar vi ska ha, så kommer det tyvär aldrig att bli av
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nog för att jag hatar EU, men detta är inte något som EU påverkar i slutändan, det finns en hel del utrymme för lokala regler/undantag för sådant här, titta bara på våra generösa regler för hemmabyggda samt ombyggda fordon vi har i Sverige, det har man INTE i större delen av övriga EU.

Det är få EU-länder där du kan scratchbygga en bil och få den fullt gatlegal som man kan här.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Att vi alls har lagstiftning för elcyklar bygger på ett gammalt EG-direktiv för EU-mopeder där just elcyklar med vissa specar tillåts som undantag. Vet att tex storbritannien hade mer genereösa regler för elcyklar innan det direktivet och att de fick anpassa sig.

Jag visste däremot inte om att vi har lösare regler för ombygge. Det låter ju hoppfyllt iaf :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Nu är detta återigen intressant dock på en ny "cykel". Tanken är att jag ska kunna ta mig fram och tillbaka till jobbet (1mil totalt),

- köra med en liknande motor som i första inlägget fast på 1000W 36V eller 48V
- troligtvis blybatterier/SMF/kalcium-kalcium/Silver-kalciumbatterier med överkapacitet så dom inte djupurladdas minimum 80% kvar ? lutar åt 4st x 12V 62Ah (Vilken typ är att föredra av dessa 4?)
- max 20km/h , tramplös, bromsas om man släpper gasen - hur löser man detta kan man bromsa genom att byta håll på motorn eller låta den gå som generator?
- laddning kan endast ske hemma ca 12timmar per dygn

Hur bör laddningen av batterierna se ut och hur lång tid kan det ta att ladda? Lite läsande på husvagnsforum så ser det ut som dom laddar 2 batterier paralellt med 1 laddare. Jag har en hyffsad laddare sen tidigare men jag tror inte den är avsedd för 4 batterier. :)

Restiden beräknas till ca 40minuter per dag, vid märkffekten bör motorn dra 21A eller 14Ah timmar ur batterierna. Men så mycket bör inte gå åt så jag bör ha marginal med vad jag har räknat med tidigare eller?

Vad tror ni skulle detta kunna funka eller är det bara glömma? Tanken är att det ska platsa under dom nya reglerna för eldrivna fordon, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... som-cykel/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"max. 20km/t"

Denna regel gör ju direkt att man enkelt drar ifrån på en vanlig cykel så i mina ögon är det ett nerköp. Att bygga en elektrisk cykel efter denna regel är såklart fullt möjligt men ack så långsam. På min liggcykel har jag under sommaren cyklat som längst 53km utan stopp, snitthastigheten (med grusvägar och en helvetes massa backar) låg på 24km/t, alltså är 20km/t i topphastighet alldeles för långsamt för att faktisk ha vettig funktion.

Men bromsa: Om vi utgår ifrån en BLDC-motor är det "bara" att sluta driva och likrikta till en step-up switch-enhet som sedan pytsar den uppstegade spänning till ackumulatorn.

Laddningen hade jag skött med en specialbyggt laddare eller en laddare per ackumulator, vid "vanliga" blyack'ar hade jag vald en 3-stegs typ. Och hur snabbt de skal laddas beror på ackumulatortypen och vad den tål, i essens ska en kort arbetsdag räcka till att ladda fullt och hur mycket det är beror på hur mycket transporten suger ut, hur mycket reservkraft som finns osv.

Jag hade nog satt 6 timmar som "från tomt till fullt" som ett vettigt val.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jo jag har sett dig skriva det tidigare, jag tycker det är lite dumt att dom iaf inte satt 25km/t som max då det gäller för trampassistans varianten och det verkar vara vad andra länder har satt som gräns samt kitten som finns är gjorda för men jag kan ha fel.

Jag har gjort 45km/t som mest med min liggcykel om nu mätarn hann med och då jävlar går det undan tycker iaf jag.

Jag tycker det är ett rätt ok alternativ att ta sig till jobbet samt handla, 30-40minuter per dag har man väll tid med för att spara 1L soppa om dagen.

Bild

Räckvidden på en sånn här anges vara upp till 55km med 2st 12V 75Ah blybatterier i serie, är det anget med slutkörda batterier då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är nog angett i lätt nerförlutning, solen och vinden i ryggen, synnerligt nytt batteri och tung hemlängtan...

Och är det toppfart har jag varit över 65km/t på liggcykeln, körde om lite bilar osv, fick sedan lägga den ordentligt ner i svängen (90°).
Min topprekord på min "vanliga" cykel är 79,9km/t... backen förbi akutintaget (då det fanns en akut i staden) är bra!

Men ja, 25km/t hade varit mer vettigt men varför inte 30? Eller 45 som EU-moppar? När jag kör ner i stan har jag en liten backe ner och då brukar jag ligga på 45 eller mer utan problem.

Men 30km/t är en bra hastighet till "stads-fordon", det motsvara den hastighet som är gränsen vid skolor osv. och det ville omedelbart vara en vettig hastighet, det medger skapliga sträckor på rimlig tid.

Jag har funderingar på att bygga ett plåtbakhjul till en cykel, plåten ska vara i plywood och ha kraftiga magneter i. Där man brukar montera låset på bakhjulet skulle jag då ha spolarna (3 på varje sida) och hjulet skulle då kunde styras som en BLDC-motor och ha regenerering osv. Det ville ge lägre luftmotstånd, direktdrivning, motorbroms osv, ingen mekanik eller växling.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Vill du vara RIKTIGT kickass?
Kör den på 24 AA i serie och 4 paralellt.
Totalt 98 batterier!
Ja, det kommer bli dyrt och ondödigt, men också ganska underbart =D :tumupp:
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Mja jag har börjat snegla på LiFePO4 batterier, verkar inte finnas så många som säljer dessa än. Här är en försäljare www.pingbattery.com är det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande batterier?

Har nå vagt minne av att någon på forumet köpt en massa lösa blå celler till nått bygge men jag minns inte tråden.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Har en kompis som kör sin permobil på LPF... Och det ska tydligen vara jättebra.
Bly/syrabatterier tycker ju inte speciellt bra om att köras i botten.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... rentCat=85

Tyngre och sämre klös än LiPo, klarar djupurladdning bättre och är mycket mer toleranta mot snabbladdning.
Typ som ett lite sämre LiPo som tål att misshandlas mycket mer. ;-)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Nu har jag börjat slabbat lite på en styrning till motorn men stött på problem. Har kopplat upp en operationsförstärkare enligt skissen nedan.
opamp15.gif
Vcc+ = +15V
Vcc- = jord
RF = 1K
R2 = 47K

Ut ur denna koppling får jag 2V när insignalen är dragen till jord/oinkopplad osv min tilltänkta insignal på 100mV ger också 2V ut eller oförändrad. Op:en jag har heter mc1458.

Vad gör jag för fel ska det inte gå att få 0V ut när insignalen är 0V med denna koppling? Kopplingen är dubbelkollad och lite olika R värden har provats med samma resultat, tanken är att det ska ge 48ggr förstärkning av insignalen.

Edit: La bilden på forumet istället
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Uttis 13 november 2010, 13:34:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elcykel - Lite lätt påbörjad

Inlägg av Icecap »

Kanske du ska lägga in bilden också...
bearing

Re: Elcykel - Lite lätt påbörjad

Inlägg av bearing »

Jag tror inte den där operationsförstärkaren har rail-rail utgång. Du måste använda negativ matning för att kunna få ut nära 0V.

EDIT: För att få 48 ggr förstärkning är det RF som ska vara 47k, och inte R2.
Skriv svar